|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har nyligen köpt mig en 528 touring från 98. Bilen är iofs import med varit i Sverige sedan 2004-04-01. Allt original finns kvar som förbandslådan vid passagerarstolen, fjärrkontroll till kupevärmaren, alla verktygen i bakluckan. Nu har jag några frågor. Bakluckan vill inte riktigt hålla sig kvar uppe, kan man göra något åt det typ spänna fjäder? Bakrutetorkaren reagerar inte, kan det vara nåt med kabelbrott eller motorn som är kass? Sidospeglar går inte att ändra men elektroniska infällningen funkar, knappen till speglar som är kass? Ränder som går över tv skärmen, behöver jag byta skärm eller nåt glapp? Dålig mottagning på radion och originaltelefonen, några idéer om detta? GPSen uppdaterar väldigt segt från skivan, nyare skiva eller? Är det lönt att byta ut hela radio/tv delen mot nyare 2din och eftermarknads? | |
|
Tjenare! Grattis till ett trevligt projekt! :) Gasdämparna till bakluckan sitter inuti taket, och det är vanligt att de blir utslitna med åren. Det är bara att byta hela gasdämparen, den är billig men lite pilligt att byta. Bakrutetorkaren brukar kärva ihop sig helt och hållet. Prova att öppna glasluckan och sen dra torkaren för hand. Trögt? Då är den ihopkärvad. Om den är lätt att dra för hand, är det förmodligen elmotorn det är fel på. Då skulle en teori kunna vara kabelbrott eftersom du samtidigt nämner dålig radiomottagning. Antennen sitter nämligen inbyggd i glaset i bakluckan. |
|
|
Ok. Tack för lite tips. Gick in och kollade vin nr på bilen. en del trevligt Länk |
|
|
Bakrutetorkaren: På undersidan av plastkåpan finns ett litet hål. Spruta in rostlösning och låt stå någon dag, täpp igen hålet med en papperstussar. Öppna glasluckan och känn efter om det går att få den att släppa. |
|
|
Trevlig bil den ägde jag en gång i tiden , hade den nog i 8år Bakrutetorkaren kan vara bra att ta loss och smörja in med propelleraxel fett ( tror att det heter så ), då kom den igång för mig ,men det var ju några år sedan. Har bakluckan blivit bytt ? Den var redigt rostig när jag sålde den. |
|
|
Hej Är du säker på att det är din gamla bil? Luckan ser hel ut men de kan ha lagat den. Nån med idéer ang dålig mottagning på radion? |
|
|
Helt hundra reg nr UPF ( vet inte om du vill ha hela reg numret utlagt ) hade den från -05 till -13 Ingen aning ang radion |
|
|
Jag var tredje ägaren då ( i Sverige ) Första ägaren bara importerade den Ägare 2 hade den lite mer än ett år |
|
| Fick du med mycke papper på historik , om vad som är gjort med bilen? | |
|
Jag fick med en vit pärm med massa papper. Han jag köpte bilen av hade lämnat in den och fixat massa saker med de kunde inte se att bla sensormattan till airbagen var kass så jag byggde en sån där manik som lurar systemet så nu blir det bara att reseta allt på en verkstad. Stör mig på att radion och telefonen har dålig mottagning. Vad kan du berätta mer om bilen? Känns väldigt skön att köra men är osäker på om luftfjädringen funkar som den ska. |
|
|
Jag bytte en luftkudde ( höger sida ) kom inte ihåg när Kyl , termostat , vattenpump december -12 har jag för mig vid ca 23-24 tusen mil Fläktmotstånd och någon kontakt under ratten. mer kommer jag inte ihåg , jag skickade med alla papper med bilen Det var inte mycke som krånglade under de åren jag hade den , det var en riktigt trevlig bil. Finns bra airbag adaptrar på nätet , men det har du ju redan fixat Länk |
|
| Jag bytte in den så den står mig i runt 10000kr. Tror det var rätt ok pris med tanke på allt som är gjort samt att det måste fixas några saker till på den. | |
|
Jag har en fungerande skärm utan ränder liggandes om du är intresserad. Se över kablaget till bagageluckan om det är kabelbrott, kan vara därför du har dålig mottagning. Du kan kolla så kontakten till antennen sitter i ordentligt i radiomodulen också så den inte har ramlat loss. |
|
|
Lite frågor... Vart sitter radiomodulen och hur ser den ut? Dålig mottagning på telefonen, kan det vara samma modul? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.