|
|
|
|---|---|
|
Bilen började helt plötsligt gå väldigt ojämnt i går, ungefär som om den går på fem cylindrar. Efter jag kört ca en minut går den riktigt igen. Det som är gjort hittills är att jag har bytt alla stift samt köpt en ny tändspole som jag flyttat runt mellan alla cylindrar utan någon som helt skillnad. Mätte sedan bränsletrycket vid fuelrailen och stängde av för att mäta igen och då är trycket helt borta. Borde inte trycket vara kvar några minuter? Gissar att en spridare läcker och orsakar att den går som den går för.visst ska väl trycket inte försvinna vid fuelrailen så snabbt? Finns inga felkoder och vad kan annars orsaka detta? | |
|
Jag har nyss plockat ur alla stift och inget av dom är blött. Så då borde det inte vara en spridare som läcker och orsakar att den blir sur och därför går illa? Kan väl fortfarande vara så att en spridare inte funkar så att en cylinder inte får rätt mängd bränsle? |
|
|
Om jag håller jämn gas på tex 2000 varv hörs det tydligt när den börjar gå jämnt kan det.vara något med vanor? Vilka andra givare Jan ställa till det utan att ge koder? Jag har testat koppla bort llm utan skillnad samt några fler givare vid toppen utan skillnad, måste sitta bra mycket onödigt på en modern motor:) |
|
| Försvinner trycket, så är det väl backventilen till pumpen. | |
|
Ok, hur påverkar den bilens gång? Hoppas på den det låter ju enkelt:) |
|
| Hur motorn beter sig, vid trasig backventil, kan jag inte svara på. Ingen erfarenhet av det. Men om trycket försvinner, så kan en orsak va att backventilen är slut. Den ser till att bensinen går åt ett håll och inte backar i systemet. Håller trycket, efter man stängt av tändningen. | |
|
Så länge det är bra tryck när motorn är igång borde det ju inte vara backventilen som stället till det? Jag har läst om liknande symtom här där det varit problem med veltillyftarna, fast dom har haft felkoder vilket inte jag har. Kan kanske vara lyftarna ändå? Ska köpa en komptestare och kolla kompet när den är kall, räcker med att köra ca 500 meter så går den bra. |
|
|
Gjorde komptest och alla cylindrarna hade mellan 12-13 i komp. Kan jag utesluta problem med Lyftarna då? Bilen skakar enormt vid start och går bra efter man kört ca 500 meter men tendenser till att gå ojämnt kommer om den står på tomgång ett tag även vid varm motor. |
|
| Mitt tips är backventilen, eller bränsletrycksregulatorn. Ingen annan som har råkat ut för detta? Kan inte va unikt. | |
| Har för mig att jag råkade ut för dålig backventil för 25 år sen. Minnet sviktar, men har för mig att man fick mala med startmotorn (stånka igång) och den gick kass på tomgång. | |
|
Tack för svar, ska kolla upp det. |
|
|
Nu går bilen bra igen. Jag gassade upp bilen efter varmkörning till närmare 6000v ett par gånger och då hostade den till och får hur fint som helst efter det. Gissar att det var någon lyftare som fastnat? |
|
|
Turgubbe. Efter det, kan man tro, att det var stopp någonstans i avgasröret (katalysatorn). Om du hade full komp vid test, verkar det skumt om det var en lyftare. Men inga regler utan undantag. Eldade själv på i växlarna på underlag av ren is. Det som kom ut, var som man avlossat en rökgranat. svart, grått, brunt. REJÄLT. Felet=utsliten kamaxel, samt tryckare. Ha det gott Kalopps |
|
|
He he, kör som en pensionär och sotar igen... sorry, kunde inte låta bli. He he. Mvh Jonas B |
|
|
Japp. Det var ett äldre par som ägt den innan mig. Mitt i prick :-) Kalopps |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.