|
|
|
|---|---|
|
Har en 318i E91 årsm. 2007 som är på 143hk. 320i med samma årsm. har 170hk och det ser ut som att det är samma motor. 4 cylindrar och samma volym på motorerna. Någon som vet vad som skiljer ? Med vänlig hälsning Tobias | |
![]() 13.402 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Baserat på effekten låter det som som att det är N43-motorn du beskriver. Fast den allra första E91 318i med denna motorn började tillverkades 05/2007 (dvs före faceliften). Och den allra första E91 320i med denna motor började tillverkas 02/2007 (dvs före faceliften). Så du måste ha mycket tidiga exemplar av dessa modeller, speciellt E91 318i måste du ha ett extremt tidigt exemplar (för man brukar säga årsmodell 2007 fram till tillverkningsmånaden 08/2007 ungefär, därefter brukar de kallas årsmodell 2008). Men låt oss anta att det är N43-motorn vi pratar om. Helt rätt, de har 143 hk vs 170 hk - men båda har exakt samma slagvolym (1995 cc). Eftersom dessa två motorer inte har turbo, så är det inte justering av laddtryck som gör att man kan ge två olika effekter. Vad det brukar röra sig om är att man på motorn med den lägre effektsiffran utesluter vissa effekthöjande komponenter. Ett exempel från N52-motorn (där exakt samma situation finns) är att man på motorn med den högre effektsiffran har ett DISA (en anordning på insugssidan som förbättrar luftflödet över ett större varvtalsområde), annan (dyrare) typ av avgassystem och ändringar i motorstyrprogramvaran för att utnyttja ovan nämnda ändringar (men såklart finns troligtvis även ändringar i programvaran där man väljer effekt före bränsleförbrukning - det finns en del sådana tradeoffs man kan välja i motorstyrprogramvaran och det utnyttjar de här.). |
Tog mig en snabbtitt på ett av mina exempel ovan, insuget, och det stämmer det jag skriver ovan. E91 318i N43 Länk E91 320i N43 Länk Enda större skillnaden är detalj #17 actuator - det är alltså ställdonet till DISA (sen är det såklart skillnad på insuget då det är olika artikelnummer). Men kort och gott så innebär det att motorn i 318i inte har DISA, men det har motorn i 320i. Det är även annan typ av insugskamaxel i 320i-motorn jämfört med 318i-motorn, dels för att utnyttja effekten av DISA men troligtvis har den en något annorlunda profil som ger några extra hästkrafter längst upp. E91 318i N43 Kamaxel Länk E91 320i N43 Kamaxel Länk Och mycket riktigt var det även skillnader i avgassytemet. Det är olika artikelnummer på grenrör+katalysator. Visar sig att 318i har ett enklare grenrör där alla cylindrar går ihop till en enda katalysator. Medans 320i har ett "mer påkostat" grenrör där två cylindrar går ihop till en katalysator (cylinder 1,4 går ihop till en katalysator medans cylinder 3,4 går ihop till en annan katalysator). E91 318i N43 Länk E91 320i N43 Länk |
| Hej. Tack för ett mycket bra svar. Ganska mycket förändringar både på insugssidan och grenrörsidan visar det sig för 25 extra hästkrafter. Passa på att fråga en annan fråga då jag är ny på forumet och inte hittar allt ännu. Rattlåset indikerar med en röd ratt i displayen och när jag läser instruktionsboken så står det att jag skall besöka en BMW-verkstad omedelbart. Har inte kollat om rattlåset funkar men det är inga bekymmer att köra bilen som vanligt. | |
Jo, numera krävs det en hel del förändringar för att öka effekten på dagens numera redan extremt optimerade motorer (och samtidigt bibehålla vridmoment vid låga varvtal, pressa bränsleförbrukningen till ett absolut minimum då det är den stora modegrejen nu inom bilindustrin och politik samt att motorn ska fungera felfritt i alla världens kontinenter och alla dess olika bensinkvaliteter och miljöer). Det är inte som förr i tiden då motorerna var relativit ineffektiva från fabriken vilket gjorde att det lätt och enkelt att göra förbättringar. Aha, du menar att symbolen med ratt och hänglås lyser rött? I min instruktionsbok står det att det är fel på det elektriska rattlåset och att motorn inte kan startas (och att man inte ska stänga av motorn om den är igång och kontakta en BMW-verkstad). Eller är det egentligen symbolen med en ratt och ett utropstecken som lyser rött? |
| Ja det är den symbolen med ratt och hänglås som lyser rött. Men motorn kan startas och jag har kört några dagar med!!!! | |
Aha, ok - då är det mycket riktigt problem med rattlåset (som på fler och fler bilar är elektriskt). Tur att manualen inte har rätt i det här fallet (för du kan ju uppenbarligen starta och köra som vanligt). Helt rätt, kör in till en BMW-verkstad och få felkoder utlästa och sen ta det därifrån. |
| Får åka förbi en BMW-verkstad i veckan. Tackar. | |
@Tobiasuno : Hur löste du problemet med den där röda symbolen med ratt och hänglås? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.