AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.022

Bmw e23 735i 1986 Bakaxelbalk trasig

Halloj! Bakaxelbalken på min bil gick sönder häromdagen. Det var vänster sida utav fästet som håller bärarmen som är helt sönderrostat och tråkigt. Tveksam till att det kommer hålla om man ska svetsa tack vare all rost.

Tänkte nu höra med er ifall det sitter likadana balkar på flera utav BMW 7 serien o isåfall vilka? Jag har lyckats få fram att min har orginalnummer: 33311126013. När jag tittade på skroten så har de bara balkar till andra modeller så som e32 osv och dessa verkar inte vara helt kompatibla. Inte när man ser dem med blotta ögat iallafall.

Kommer ju i vilket fall som helst behöva ge mig på att riva ner den gamla. Hur gör man detta lättast? Är det att ta ner hela allting i en o samma klump eller? Enbart lossa kardan och plocka bort bromsoken samt lossa fjäderben i toppen även diverse andra skruv som håller detta uppe och sedan sänka ner hela paketet med hjälp av en domkraft? Jag har nämligen ingen tillgång till lyft heller så detta gör ju saken lite klurigare.

All hjälp är välkommen

Tack på förhand

Mvh Torgny

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Länk

Passar inte dessa?
Tveksamt! Ska ringa o höra med dem om man kan få bilder på dem. Eventuellt om de har ett orginalnummer att jämföra med.

Har iallafall lyckats riva ner balken nu! O godset verkar bättre än jag först trott. Så kanske eventuellt går att lösa med lite svets arbete.

Tack för svar!

Mvh Torgny
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du kan ju kolla själv tex här Länk

Vid en snabbtitt verkar det som om alla E23 efter 09/82 har samma bakaxelbalk. Så balken till -83an i länken ovan passar säkert.
Ahh! Det har du rätt i! Ska höra av mig till skroten på måndag så får vi se! :)

Tack ännu en gång!

Mvh Torgny
Det verkar stämma det du sade! Balkarna verkar vara samma iallafall enligt bilden jag fick på en utav dem! Ska åka o kika på dem på skroten någon dag och se om det blir ett köp!

Stort tack! :)

Tänkte på lite andra grejer! Kändes dumt att starta en ny tråd för dem.

Dels tänkte jag spola ur automatlådan med ren o fräsch olja! Men jag kan ej hitta någon vettig info om vilken olja denna bil bör ha i lådan så jag undrar håller denna rätt klassningar?

Länk

Samt behövs det bytas några filter eller dylikt vid bytet?

Undrar även över diffen då ändå den är nere! Kan se att den läcker en aning med olja! Vad för olja bör man ha i den och hur mycket går det åt?

Sen en fundering jag har med är Abs givarna på bakhjulen. Visste inte ens att det fanns på såhär gamla bilar! :P Jag råkade givetvis göra sönder dem på båda sidor trots väldigt tålmodigt milt våld.

Jag har hittat dem nya på nätet för allt emellan 1200-2000kr st. Går dessa att ersätta med några andra billigare alternativ eller finns det ingen bra ersättare till dem?

Mycket frågor nu men lika bra att passa på!

Tusen tack på förhand

//Torgny

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.