|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Känns mer som att trådskaparen inte vet hur man rattar en bil. Har "bara" bakhjulsdrift och kan ändå hålla ca 110-130 på Södertäljevägen utan att känna att bilen känns lifsfarlig eller att bakdelen går ut. Kan man då inte hålla 110 med fyhjulsdrift ja då kanske man borde ta fler körlektioner. | |
|
TS; du har något fel på din bil, (eller så stämmer inte din beskrivning..?) Jag är nu inne på min tionde vinter med xDrive och är helnöjd. Mitt största argument för 4wd är säkerheten, både för mig själv som ofta kör lite fortare, och kanske lite mera aktivt, än de allra flesta men även för min fru som väl har en körstil som är i princip motsatsen till min. I slutet av denna vecka ska vi hämta vår nya andrabil, som till 90% blir hennes bil, och självfallet har vi valt en xDrive. Jag har hygglig erfarenhet av Audis olika quattro-lösningar och i vår familj, eller mig närstående, så har vi alltid haft även quattrobilar, så vi har gott om möjligheter att jämföra och att diskutera oss emellan. Jag och vi har även ca 25 års erfarenhet av väldigt många andra 4wd, allt från Pickups till riktigt avancerade 4wd standard och tävlingsbilar (t ex Ford Cosworth, Mitsubishi Evo, Mazda, Subaru, m fl...). Men när det gäller säkerhet på vinterväg så anser vi att xDrive-systemet är tryggare och säkrare än quattro-systemet i de allra flesta fall. För rolig/sportig körning tycker vi att xDrive nästan alltid är överlägset. Till exempel uppskattar jag högt att xDrive går att köra med vänsterbroms vilket är ett mycket stort hjälpmedel vid lite mer avancerad körning och kan också hjälpa till med säkerheten vid en situation. På tidigare modeller uppskattade jag även att det gick att använda handbromsen vid behov, vilket dock tyvärr har gått förlorat med den helt vansinniga knapp-funktionen. Jag färdas en hel del på skiftande vintervägar, ofta lite fortare än de flesta. Under årens lopp har det många gånger uppstått möjligheten att man träffar på någon annan, en god vän eller någon okänd, som också håller lite högre tempo efter vägen. Då kan man få känna och jämföra lite hur den andres bil fungerar, och reflektera över frågor som; vilka däck har han? Vilken bil åker han i och vilket 4wd system har han? Vilket tempo håller han? Sladdar det? Går det stabilt över mittsträngen? Måste han bromsa hårt innan kurvan? Använder han vänsterbroms när en okänd kurva nyper till? Hittills har jag aldrig sett någon som har en bil eller ett 4wd-system, oavsett om det är en quattro eller någon annan bil, som påtagligt och tydligt skulle vara säkrare (eller snabbare...) än xDrive. För mig är min bil med xDrive den säkraste och bästa kompromissen. (Däremot har jag träffat några förare som är bättre och/eller modigare än jag, ävensom finns det självfallet mycket snabbare bilar än min bil...). Jag har tidigare skrivit en hel del om 4wd och xDrive. Använd sökfunktionen om du/ni är intresserad av mina åsikter. |
|
|
332; du har ingen som helst aning vad du pratar om. Sådant personangrepp borde inte få förekomma. Jag är inte överens med TS. Men mitt inlägg ovan kan dock i vissa delar jämföras med TS. I så fall gäller ju ditt uttryck "inte vet hur man rattar en bil" även för mig. I så fall har jag väl haft en helt osannolik tur som under 37 körkortsår (hittills) aldrig någonsin har varit inblandad i en enda trafikolycka... Du 332 som uppenbarligen anser att du själv vet hur man rattar en bil, hur många körkortsår har du? Är du också 100% olycksfri? |
|
|
Ulf530; Du verkar blanda ihop mig med extravagant77, men jag ställer mig aldrig bakom rena olagligheter. |
|
|
Vem har begärt att du eller någon annan ska ställa dig bakom olagligheter? T ex att sladda på blankis kan ju lika gärna vara på plogad sjöis... Plötsliga situationer kan ju uppstå i trafiken även om alla håller sig inom lagen. TS pratar om xDrive egenskaper och hur man upplever xDrive. En bils egenskaper och/eller xDrive:s egenskaper kan diskuteras även om man håller sig inom lagliga hastigheter och inom lagens råmärken. Om TS, jag, eller någon annan någon gång inte skulle hålla oss inom trafikreglerna eller inte spelar ju liksom ingen roll för det som tråden handlar om. Men du och flera med dig verkar blanda ihop begreppen totalt. |
|
|
Så här skrev Vi Bilägare om quattro och x-drive på Audi Q7, BMW X1, X3,X5, & 7 serien Audi: Länk BMW: Länk |
|
|
Rullar är dock ett ganska värdelöst test, så halt blir det aldrig i verkligheten - inte ens på sjöis. Eftersom en del 4wd behöver viss friktion (som alltid finns i verkligheten) kan det bli alltför missvisande. Jag har själv en X-drive och känner inte igen TS beskrivning. Knappt ens om jag lägger om ratten och ger full gas så kommer bakvagnen på något obehagligt sätt. Smakar lite troll om hans väldigt starka beskrivningar. ------- //Lövet |
|
|
På rullarna så gjorde ju dock xDrive bra ifrån sig i ViBs test. Vad jag förstår så tyckte de att systemet fungerade dåligt i sand eller i djup snö. Dock utan att tala om hur de har verifierat detta. Tycker också xDrive funkar alldeles utmärkt. Idag var många lokalgator helt isbelagda där jag bor, men jag tog mig fram utan några helst problem med friktionsdäck. |
|
|
Jag tycker fortfarande samma sak som jag skrev i början av tråden, även om trådskaparens åsikter är väl extrema. Kör ibland en A4 Quattro av samma årsmodell som min F31 och Quattron känns mer "fyrhjulsdriven" än xDrive. Audin upplevs alltså tryggare och säkrare, men BMW:n roligare. |
|
|
För mig känns det inte säkert när en bil understyr kraftigt och vill gå rakt fram i en isig kurva, särskilt inte när det inte går att använda vänsterbroms. När xDrive (ibland) understyr så är det hur enkelt som helst att fortsätta hålla jämn gas och samtidigt lugnt och fint lägga på en aning broms med vänsterfoten, omedelbar styr bilen precis dit jag vill. Så fint fungerar det även på en simpel Pickup med låst mittdifferential. Sådana fordon tycker jag f ö ofta kräver vänsterbroms vintertid även i vardaglig trafik för att öka säkerheten. Den största anledningen att använda vänsterbroms är att få en liten tyngdpunkt-förskjutning (en aning lastväxelreaktion) som ökar däcktrycket/greppet på framdäcken och minskar bak. (Vänsterbroms handlar alltså inte om att bromsa bakhjulen som vissa felaktigt inbillar sig, det är ju omöjligt med låst mittdiff. Att bromsa bakhjulen handlar möjligen om att använda handbromsen, med öppen mittdiff, men det är ett helt annat kapitel.) Dock omöjligt på Audi, VAG-bilar m fl att säkra upp med vänsterbroms, eftersom de omedelbart "klipper av" motoreffekten så snart man nuddar bromspedalen, och man får en rent farlig motorbromsning som följd. Jag har varit på ett antal event med Audi och VAG-bilar där bilarna varit modifierade, på instruktörernas/förarnas begäran, för att det ska vara möjlig använda vänsterbroms. Ibland är de publika bilarna original medan bilarna med riktiga förare, där man får vara medåkande, är modifierade föratt kunna använda vänsterbroms. "-Det blir ju inte kul, och är ingen större mening, att ha event på isbana om det inte går att använda vänsterbroms" sade en Audi-instruktör till mig... Ingen av mina xDrive-bilar har någon enda gång under tio år kastat ut med bakändan i sladd, om jag inte själv kopplat ur antisladdsystemet. I mitt tidigare inlägg beskriver jag att jag ofta kör lite fortare och lite mera aktivt än de flesta. Trots detta har det under tio år aldrig hänt mig att "bakändan sticker iväg" så som TS m fl påstår. Hur bär ni er åt egentligen? Men om man själv väljer att koppla ur hjälpsystemen (tack för att denna möjlighet finns!!!) så kan det bli både väldigt kul och även självfallet farligt för en ovan förare. Men det bestämmer man ju helt och hållet själv! |
|
|
F ö ska det bli riktigt kul att öva sig och att lära känna den lilla 118d xDrive. Jag förväntar mig att det ska vara en både rolig och riktigt snabb vinterbil. Kanske behöver den PPK för att bli alert för sådana övningar? (En 140i xDrive måste vara rena drömmen i detta avseende..!) Inför svenska rallyt i fjol så noterade jag att Thierry och de andra VM-förarna i Hyundais WRC-team använde BMW 1-serie xDrive som träningsbilar (kanske 135i?). Det är inte någon tillfällighet när ett miljardsatsande WRC-team väljer att bygga sina träningsbilar från ett konkurrerande märke! Det är heller ingen slump vilken bil de väljer! Ärligt talat så är det ju ibland med lite skräckblandad förtjusning som man sladdar och kör aktivt med 2 ton 530d xDrive. Det är rätt mycket massa som rör på sig när man får en riktigt snabb retursladd... Så med förväntan ser jag fram mot att testa 1-serien. |
|
|
Tycker X-drive är suveränt med bra känsla med lätt överstyrning, dock så gillar jag inte hakkadäcken i djup snö styr väldigt dåligt. Har själv kört kakan bilar förr och dom vill ju bara gå rakt fram i kurvorna. Hade senast en Range Rover L 322 men BMW X3 an som jag har nu är helt suverän alla dagar i veckan. |
|
|
Min bil stryper gasen om jag samtidigt gasar och bromsar. Upptäckte det när jag ville värma bromsarna efter biltvätt. I mycket låg hastighet ca 10 km/h. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Mina erfarenheter av fyrhjulsdrift i vinterväglag sträcker sig utöver min nuvarande GC med xdrive (som jag snart haft ett år) till Audi S8 -01 och Audi S8 -08. Jag är inte förartypen som behärskar att köra rally på hala vägar med långa uppställ. Utan kör alltid med ESP inkopplat men njuter av att kunna accelerera som om det vore barmark. Mina personliga upplevelser är att den äldsta S8an ger mig störst trygghet i snöväder. Att köra över snösträngar är ett rent nöje och bilen känns hur stabil som helst utan minsta antydan till sladd även när hjulen spinner så pass lite så ESP inte går inte och stryper motoreffekten. Vissterligen överstyr den i svängar men med lite broms så får den snabbt bättre styrrespons. Den nyare S8 känns lite nervösare vid snösträngar och känslan av att tappa fästet kommer tidigare. Jag tror att skillnaden beror på kraftfördelningen i torsen differentialen där den äldre har 50/50 i standardläge och den nyare har 40/60. Bmw upplevs betydligt mer som bakhjulsdriven än de andra. Baken blir orolig vid gaspådrag men inom gränser då ESP håller det inom schack. Jag har inte riktigt vant mig vid det men tror att jag kommer tycka det är roligare ju mer van jag blir och känner att jag behärskar och litar på bilens beteende. Det jag kan sakna är känslan över snösträngar där den gamla S8an bara plöjer igenom utan minsta tendens till oroligheter vilket inte Bmwn gör. Däremot upplever jag Bmwns system bättre vid start i snöig backe där den bättre fördelar kraften till det däck som har bäst fäste direkt där Audi-bilarna har det svårare och i extrema fall bara står med snurrande bakdäck. Hoppas på en snöig vinter även i Skåne så jag får lära mig mer om hur xdrive fungerar i halt väglag :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.