|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag kommer från 15 år med Audi Quattro och har nyligen köpt en BMW med xdrive. Med min Audi kunde jag köra gasen i bott på både motorväg eller mycket hög hastighet i djup snö samt på ren is utan att bakdelen sticker iväg med dubbdäck. Med min audi quattro kunde jag även köra snabbt i ishala kurvor utan problem. Hur i helvete fungerar BMW:s xdrive? trampar jag gasen i bott med min xdrive sticker bakdelen direkt. Kör jag i en sväng på snö vill xdrive köra rakt fram i svängen. Hur fan skall man köra med en xdrive egentligen utan att den känns totalt livsfarlig? Jag vill kunna köra den som min quattro det vill säga bilfanskapet skall gå dit ratten pekar utan att bakdelen sticker ut eller att den går rakt fram i kurvorna. Hur gör man? Kopplar jag ur DTC som motsvarar Audis ESP ja då vill bakdelen fortfarande sticka iväg åt höger eller vänster trots att det är 4 hjulsdrift på fanskapet. Snälla hjälp. Hur i helskotta kör man med xdrive? Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv som nu med BMWs xdrive. | |
|
Låter märkligt. Min x-drive beter sig inte alls på det sättet. Den är i det närmaste neutral och vid hårt gaspådrag släpper baken lite grand. Väldigt enkel att kontrollera. Det är inte så att du har breda dubbfria centraleuropeiska däck på bilen? ------- //Lövet |
|
|
xDrive är fyrhjulsdrift där man behållit en viss bakhjulsdriven karaktär. Det är så det är. Bara att vänja sig eller byta tillbaka till Quattro :) |
|
|
Ungefär så fort så att du kan få stopp på ekipaget om du behöver.... Eller BMW är bakhjulsdriven och inställd även som x-drive för att bete sig så, dvs överstyra med rumpan ut. Audi i grunden framhjulsdriven, med ett likadant grundbeteende även som quattro. Tja ungefär som att köra bakhjuls kontra framhjulsdrivet. Åker bilen rakt fram, ja då kör du för fort oavsett quattro xDrive eller vad nu systemet kan heta. Dvs kraften är större än däcken klarar av att få fast i underlaget och då åker du obönhörligen rakt fram. Det där är väl ett av problemen med fyrhjulsdrift, lätt att åka mycket fortare än vad man egentligen borde för att styra dit man vill eller få stopp på biljävlen när det behövs. du kan ju fundera på varför BMW är på topp när det gäller singelolyckor i Folksams statistik |
|
|
Men, jag tyckte att både bakhjulsdriven och xDrive driven 520d, med dubbade och odubbade nokinadäck, fungerade ypperligt i vinterföre. Men då hade jag ju tyngre bil och lägre vridmoment och bilar som inte inbjöd till nån speciell buskörning. Mer av hög fart rakt fram asfaltslok. Och egentligen så bidrog xDrive bara till ökad bränsleförbrukning någon egentlig användning med så mycket snö eller annat taskigt väglag, som inte fixade med den bakhjulsdrivna, råkade jag inte på på 4000 vintermil med varierat före. mest märkbara resultatet var mer jämnslitna däck. Egentligen har jag väl efter dryga 100 000 mil klarat mig fint med diverse framhjulsdrivna bilar. Och då har jag kört i dom värsta väglagen då jag på 80/90 talet jobbade på Vägverket som vägmästare och var ute och körde i alla jävla väglag. Men så klart då åkte jag Saab. Kollegan med BMW behövde viss assistans. |
|
| Prova att köra med insidan, det är det enda systemet du behöver. "Köra snabbt i ishala kurvor" varför då? | |
Verdi |
Låter som om trafiksäkerheten har tjänat på ditt bilbyte. |
|
430dxdrive: Det låter som att du har kopplat bort DSC (Antisladd) och kör i TRACTION-mode. Då sladdar en xDrive väl så läskigt. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Att säga Audio Quattro är inte entydigt. Det kan betyda Torsen, Haldex eller Krondrev. Och alla dessa tre har olika beteenden. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Bilen är en helt ny 430d xdrive med riktiga och helt nya dubbade Nokkian Hakka och ja man kan trycka gasen i bott på en audi quattro med haldex i jämförelse med bmws xdrive som är totalt livsfarlig! Har tryckt på all jädra knappar jag har i bilen men ingen gör att jag upplever någorlunda rolig och säker fartkänsla i snö som med en Audi Haldex. Jag köper och kör bil för att det är roligt. Älskar fart oavsett om jag åker slalomskidor utför till Downhill med Mountainbiken till ishockey. Så ja, en bil är till för att köras och inte hela tiden ligga och köra som Driving Miss Daisy man skall leva och ha kul också! Det går inte att ha kul med en BMW så fort snö och is dyker upp, eller går det? Jag vill kunna ligga i 110 på riktig härlig isig snöig motorväg som med Audin förr, utan att bakhelvetet hela tiden vill åka ut på en raksträcka, där man känner att djävlar nu kommer jag dö! Hur ställer man in bilen så den klarar av det? | |
Verdi |
Sälj bilen och köp en Audi. Du verkar ju inte förstå grejen med BMW. |
|
XDrive har vissa egenskaper som förtjänas att förtydliga: Har ingen mittdifferential. Driver alltid på bakhjulen. Framhjulen kopplas in via en koppling vars ingrepp styrs av en mängd parametrar. I farter under 20 km/h och måttliga rattutslag är kopplingen låst. Mellan 20 - 180 km/h varierar inkopplingen. Över 180 km/h är framhjulen helt urkopplade. I normal körning slirar kopplingen så att vridmomentet fördelas 40/60 mellan fram och bakaxel. Inkoppling av framhjulen styrs av antisladdsystemet. Tendens till överstyrning låser kopplingen mer. Understyrning gör att kopplingen kopplar ur. Vid uppsläppt gaspedal är kopplingen helt urkopplad. Snabb nedtryckning av gaspedal låser kopplingen mer. Detta betyder att antisladdsystem först försöker att fördela kraften mellan fram och bak innan den tar till att bromsa lämpligt hjul. För att få drivning fram måste man alltid ha lite gaspådrag. Släpper du gasen får du motorbroms som en bakhjulsdriven bil. Kanske har jag glömt något. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Fungerade förjädra bra i snöovädret i Stockholm för några dagar sedan. 520d kanonnöjd. |
|
| Titta på den här videon ( audi quattro vs bmw xdrive vs mercedes 4matic snow test ) på You Tube så kanske ni förstår vad ts menar. | |
| Anledningen till att jag köpte BMW var motorn samt snygg design inkl 4 hjulsdriften. Motorer och då Dieselmotorerna är outstanding i jämförelse med Audi då de verkligen är byggda för att hålla. Sedan ville jag verkligen ha 4 hjulsdrift. Jo jag förstår BMW men de kunde väll för f byggt en bättre 4 hjulsdriftslösning som verkligen fungerar. Tack waterlily för förklaringen, nu förstår jag hur det fungerar. Tro mig jag är supernöjd med BMW utom med 1 % och det är 4 hjulsdriften, allt annat är 100% kvalité och körglädje i jämförelse med Audi. Jag gillar verkligen BMW dock inte på snö och is = livsfarligt eller rättare sagt dödsfälla och då på snöig och isig raksträcka! | |
| Märkligt. Jag var ute och körde i snöovädret under onsdagen med min tvåhjulsdrivna BMW och ingen gång tänkte jag på ordet livsfarligt eller att jag skulle dö. Har mycket svårt att tro att xDrive skulle vara sämre i det väglaget. | |
|
Tycker också det låter märkligt,i min gamla E39 så är det bara att trycka fullt och bilen går som tåget.Är din bil helt kry?? kanske bmw behöver titta på den. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
I och med att xDrive alltid driver på bakhjulen har bilen alltid en tendens till överstyrning och kan upplevas som orolig i baken vid kraftiga gaspådrag. För dem som är mer vana vid understyrda bilar (som Haldex är) kan jag förstå att kraftiga gaspådrag i överstyrda bilar kan vara skrämmande. Kör man xDrive i normala antisladdläget (inte TRACTION) så märker man att gaspådraget stryps markant då bakändan blir orolig. För dem som är ovana rekommenderas att "leka" på en stor hal yta för att få in i ryggmärgen hur bilen beter sig i vinterväglag. Då blir det sedan en ren fröjd att köra i kurvor då man modererar gasen och känner hur bilen stabilt kasar sig runt i svängen. I TRACTION-läget som minskar strypningen av gasen avsevärt upplevs bilen som bara bakhjulsdriven och rekommenderas INTE för ovana. Huvudanvändningen med TRACTION är djup snö där man behöver mer spinnande hjul för att tugga sig igenom snömängderna. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Som trådskaparen beskriver sin vinterkörning är det ju uppenbart för alla vuxna människor att han inte skulle köra bil alls. Annars är det hela bara ett försök att skoja lite med oss i vintermörkret. Kanske en partsinlaga för påskyndandet av autonoma bilar? Det finns säkert bra utbildningar i grundläggande fysik, men skolan är som alla märker i kris! | |
|
Ni går hårt åt trådskaparen! Måste delvis hålla med om xDrive vs Quattro (har lång erfarenhet av både Torsen och Haldex). BMW:s system ÄR påtagligt bakhjulsdrivet i karaktären vilket man måste vara beredd på! Och värre blir det ju såklart ju kraftigare motor man har... Har själv fått kast vid omkörning, speciellt när man passerar en mittsträng. Roligt: ja! Säkert? Nja... |
|
| Trådskaparen talar ju om "gasen i botten" samt "mycket hög hastighet på ren is". Tunga kriterier på ett livsfarligt beteende för både sig själv och andra, vilket givetvis är såväl kriminellt som korkat. Forumet bör inte ge utrymme för ren idioti vilket flera kommentarer också ger uttryck för. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.