|
|
|
|---|---|
|
Har en 118i-05 som motorlampan börjat lysa på. Felkoden säger 2cf8 Throttle valve potentiometer. Så min fundering är om kan byta själv eller måste det nya programmeras efter byte? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant, för det är väl en N46-motor du har - eller hur? Det är relativt enkelt att byta och det krävs ingen programmering eller annan typ av procedur efter byte (passa på att kolla att tätningsringen är i bra skick och skada den inte vid främst montering). Återkom mer än gärna här i tråden om hur det gick! |
| Kan det även vara gaspedalgivaren? Nån som kan säga vad 2cf8 Trottle-valve potentiometer betyder, gasspjället eller kan det vara pedalen? | |
Du har rätt, de där två kan lätt blandas ihop. Det blir väldigt lätt fel i två-stegs-översatta piratkopior dessutom där tyska översatts till kinesiska och tillbaka till engelska via Alibaba :-) Men just denna felkod har dykt upp i ett par andra trådar, och i en tråd vet jag att denna felkod var just gasspjället då trådskaparen gav feedback om att felkoden försvann vid byte av gasspjäll. Så det är troligtvis gasspjället som man refererar till, men 100% säker är man ju inte. Det bästa är att försöka läsa av felkodstexten utan någon översättning, dvs på originalspråket. @Varva: Vilket program använder du för att läsa ut felkoder? Med INPA så ska du kunna se värdena i realtid från de olika givarna (satt och provade just detta på min 120i och lattjade med gaspedalen och kollade de olika värdena ändras). Man ska typiskt kunna se följande värden i INPA PWG (angle), PWG = Pedalwertgeber PWG Potientiometer 1 (voltage), PWG = Pedalwertgeber PWG Potientiometer 2 (voltage), PWG = Pedalwertgeber DKP (angle), DKP = Drosselklappenpotentiometer MDK Potientiometer 1 (voltage), MDK = Motordrosselklappe MDK Potientiometer 2 (voltage), MDK = Motordrosselklappe Min tanke är här att man bör se om de båda potentiometrarna på gaspedalen ändras när du rör på gaspedalen. Om de gör det så är de ju ganska säkert att det är gasspjället. Gasspjället är ju på dessa motorer är ju lite speciellt, det är inte alls kopplat till gaspedalen. Gasspjället är egentligen inget gasspjäll alls då det normalt sett inte används. Default-läget är att det står helt öppet och används normalt sett inte. Allt "gasande" sker ju med ventilerna (dessa motorer har Valvetronic dvs variabelt ventillyft). |
|
Tack för info. Jag anväder icarsoft för att se felkoderna. När du skrier om ventilerna så ska jag tillägga att det även finns en felkod som heter 2a70 Valvetronic servomotor. Men det är bara scf8 Trottl valve potentiometer som återkommer efter radering direkt vid start |
|
Aha, ok. Kan ju vara ett samband, men kan lika gärna vara helt orelaterad. I ärlighetens namn vet jag inte riktigt hur eller vilka värden som betyder vad nu när man blandar in Valvetronic. För du har ju gasspjället som egentligen inte gör något vid de flesta situationer, sedan har du Valvetronic-servomotorn som egentligen tagit över rollen som gasspjällsmotor. Sen kan man fundera på vilken säkerhet de båda "gasspjällen" har, gissar på att det ordinarie gasspjället har högst säkerhet och kan kicka in om något går snett med Valvetronic. Fast detta är rena spekulationer och mest funderingar från min sida... |
|
Får se om jag byter gasspjället o hoppas att det funkar eller om jag gör det lätt för mig o lämnar den till Bmw. Jag återkommer när det löst sig! |
|
|
Sen uppdatering, men nu har jag gjort några åtgärder som tyvärr inte hjälp. Började med att byta till ett nytt gasspjäll men det hjälpte inte, hade tur och fick skicka tillbaka det. Lämnade bilen till Bmw för felsökning och dom får fram att det är gasspjället också, hade även hänt att det kunde vara kabelstammen till styrboxen men mindre troligt. I nåt fall hade även luftmängdmätaren bytts också. Köpte ännu ett gasspjäll men från skroten den här gången, för man skulle göra nån procedur med tändningen på 30sek och sen låta den gå på tomgång en min efter bytet. Hjälpte inte Mätte upp kablarna från gasspjället till styrboxen och det är kontakt i alla 6 stiften så det bör ju inte vara fel på kabeln heller. Kopplade bort kabeln till luftmängdmätaren o det märks inget på hur motorn går och det sätter inte heller nån felkod med den urkopplad. Kan det vara den som spökar? Nu vart det mycket skrivit men hoppas nån kunnig orkar läsa och svara! |
|
Knepigt. Ok, eftersom du provat med två begagnade gasspjäll så är det högst osannolikt att det är fel på det. @Varva : Fråga #1 Kan du referera till vilken källa som uppgav att "man skulle göra nån procedur med tändningen på 30 sek och sedan tomgång i 1 min"? Min källa är BMW's egna verkstadsmanual som säger att inget behöver göras efter byte. Mig veterligen gör gasspjället en lägeskontroll varje gång man slår på tändningen eller om det var när man startar motorn. @Varva : Fråga #2 : Hur mycket felsökte BMW? Eller rättare sagt - hur mycket kostade felsökningen? @Varva : Fråga #3 : Hur snabbt kommer felkoden tillbaka? Om du raderar den, räcker det med att starta motorn för att den ska komma tillbaka? Eller måste du köra några dagar innan den kommer tillbaka? Frågan är i allra högsta grad intressant då man kan undra om felet är bestående eller intermittent. Ok, bra att du kollat upp kablarna för kontinuitet iallafall! För det kan ju hända att de bryts av, gnags av eller skavs av. Notera att kontinuitet bara är ett test - du kan fortfarande ha ett problem. Anta att en kabel har skavts av och ligger och skaver mot metall som är jord - om nu denna kabel är en signalkabel så kommer den inte att fungera som det är tänkt - däremot kommer kontinuitetstestet inte visa något som helst fel. Så länge man vet om begränsningarna med detta test är det ok! Summerat så har man testat att kablarna inte är helt och hållet av iallafall. Men de kan fortfarande vara skadade och ge upphov till den felkod vi ser. BMW bör ha tillgång till info om EXAKT VAD triggar denna felkod. Det är egentligen i den änden man brukar börja i. Vad måste ske för att denna felkod ska sättas? Vad för kriterier är det som måste uppfyllas? Vad BETYDER felkoden? Vad är det som triggar den? Känner den av spänning eller jord till gasspjället? Finns det en lägesgivare inbyggd och den kollar om den signalen ger rimliga värden? Borde även finnas en styrsignal till gasspjället, övervakas även den för kortslutning mot spänning eller jord? Vad triggar denna felkod!?! Låter osannolikt att fel på att luftmassamätaren (notera att på alla moderna motorer numera sitter det en luftMASSAmätare - det används sällan luftMÄNGDmätare numera). Har mycket svårt att se kopplingen hur fel i luftmassamätaren eller dess kablage ska kunna sätta en felkod angående gasspjället. Däremot borde en felkod sättas. Hmmm, iCarsoft brukar ju kunna läsa ut felkoder någorlunda pålitligt. Lite märkligt. Tror dock inte det finns något samband här. |
|
Tack för svar. Det är Lundh bilotrim i Avesta som felsökt och den kostade 669:- Jerry är väldigt hjälpsam o gör sig tid att prata med en. Det står så här: Kontroll felminne Genomförande testmodul Gasspjäll Lagrade fel: Gasspjällspotentiometer orimliga inbördes Två olika fel lagrade Insugs-vanos regleringsanslag för stort Ej fel f.n valvetronic sannolikthet, sporadiska strömvariationer ej fel f.n Aktuellt fel på gasspjäll, troligen fel i gassspjäll, eller kabelstam, mindre troligt Felkoden kommer efter några sekunder när jag slår på tändningen, behöver inte starta motorn ens! |
|
Aha, ok. För den summan brukar det bara ingå en felkodsavläsning men här verkar man iallafall kört ett enklare diagnostiktest och tagit sig att tid att prata med kunden! Och dessutom gett kunden info om vilka felkoder som lästs ut och vad som gjorts. Tummen upp! Aha! Den anser den får orimliga värden från en potentiometer på gasspjället! Det är ju en tokviktig ledtråd ju! Gissningsvis sitter det en lägesgivare (i form av en potentiometer) som anger det faktiskta läget på gasspjället. Gissningsvis försöker DME sätta gasspjället i ett visst läge men läget som potentiometern rapporterar att gasspjället faktiskt hamnar i är inte samma som DME begärde det i. Nu kan man ju börja fundera på om det är fel på styrningen eller lägesgivaren. Dvs beror felet på att styrsignalen inte kommer fram eller om lägessignalen inte kommer fram. Du förstår konceptet här, eller hur? DME har i många fall svårt att veta vad som gick fel. Jämför med att du skickar iväg en budbärare med en uppgift om att något ska utföras, men uppgfiten utförs aldrig. Berodde det på att din budbärare aldrig kom fram eller kom fram uppgiften fram men de som skulle göra det misslyckades? Aha! Felkoden kommer när du slår på tändningen! Det är ju en sanslöst viktig ledtråd! Ändrar ju allt ju! De här två ledtrådarna skulle du skrivit allra först i ditt första inlägg! :-) Denna info är helt ovärdelig! Eftersom du redan provat med två begagnade gasspjäll så är det osannolikt att det är fel i just den delen. Däremot är jag fortfarande lite nojjig att gaspedalpotentiometern är inblandad men det borde inte vara det, så låt oss hålla den utanför i nuläget. Vägen framåt är ganska solklar. Flärpa upp elschemat över gasspjället och kolla vad de olika stiften gör. Gå sedan igenom och verifiera en efter en, signaler som går till DME måste givetvis verifieras genom att backproba vid DME. Vissa signaler behöver du troligtvis ett enklare oscilloskop för att verifiera, tex styrsignalen till gasspjället är garanterat någon typ av PWM-signal. Fast man kan börja lite enklare först. Först och främst, rör sig gasspjället överhuvudtaget när du slår på tändningen (mig veterligen gör den en systemcheck när man slår på tändningen eller startar motorn)? Kolla även i INPA, där ska du kunna styra gasspjället manuellt - poängen jag vill komma till är om styrsignalen till gasspjället fungerar. Man bör även kunna se i INPA vad DME uppfattar vilket värde lägessignalen har. Det ska du kunna kunna använda dig också. Asch, inte meningsfullt att skriva punkt för punkt vad som ska göras. Du fattar konceptet. Kort och gott - upp med elschemat, INPA och ett oscilloskop och verifiera signalintegriteten på samtliga ledningar (glöm inte verifiera sådana uppenbara som spänning och jord). Ska se om jag kan gräva fram ett elschema. Vilka möjlighet finns i iCarsoft för att se olika värden? Eller känner du dig ens bekväm med att utföra dessa mätningar själv (och vet att du gör rätt)? Annars vet i tusan om det inte är bättre/enklare att lämna in den för lite djupare felsökning på verkstad, förslagsvis den som du redan varit i kontakt med då den verkar vara en bra verkstad. |
|
Stort tack för dina utförliga svar! Tyvärr har jag alldeles för dålig kunskap i elektronik för att kunna utföra dessa tester. Har inte nåt oscilloskop eller inpa heller. Det låter som att spjället öppnar när man slår på tändningen iallafall. Har jag skrivit att bilen går som vanligt, kanske luktar lite mer bensin bara! |
|
Ja, i de flesta fall går bilen som vanligt när en felkod sätts. Det finns en hel del redundans i dessa system. När det gäller elektroniskt styrda gasspjäll finns av naturliga anledningar även dubbla givare, även på den elektriska gaspedalen finns dubbla sensorer - dvs man bygger in en typ av övervakning att man kan lita på sensorn. Detta är otroligt vanligt i lite mer kritiska system, alltifrån flygplan till datalagring (i extremt kritiska system som vissa system i flygplan kör man med trippla system som är igång samtidigt och gör exakt samma sak - om något system ger annat resultat tas ett beslut och ofta resulterar det i att detta system med avvikande resultat kopplas ur). När det gäller gasspjället så verkar det finnas två potientiometrar som mäter samma sak. Så länge de rapporterar samma sak (dvs samma läge) är allt kosher. Om de börjar rapporterar olika lägen så sätts omedelbart en felkod och systemet anser att gasspjället är opålitligt och kommer inte att lita på det. Har hittat ett ett elschema, mycket riktigt är det två potentiometrar. Jag skulle gissa på att DME tar emot signaler från dessa två och de visar inte samma läge av gasspjället eller orimliga värden. Man ser även på elschemat att de lagt till ännu en säkerhetsdetalj (också vanligt) och det är de två potentiometrarna rapporterar varderas invertering så att säga. Om pot #1 visar hög spänning, så visar pot #2 låg spänning. Helt normalt, är en säkerhetsdetalj. Men man måste vara medveten om detta när man felsöker! För de SKA visa olika spänning! Det är 6 kablar till gasspjället. Du har spänning (U_DKG), du har jord (M_DKG), sen har du två kablar som styr motorn (T_MDK1 och T_MDK2) och sen har du de två signalkablarna (A_DKG1 och A_DKG2). Slänger upp elschemat strax utifall någon är intresserad. Ovan nämnda kablar kan ju kopplas ihop med vad jag hittade i INPA tidigare i tråden. DKP (angle), DKP = Drosselklappenpotentiometer MDK Potientiometer 1 (voltage), MDK = Motordrosselklappe MDK Potientiometer 2 (voltage), MDK = Motordrosselklappe Tyvärr så verkar DME eller INPA översätta spänningen från de två potentiometrarna på gasspjället innan det visas i form av "DKP (angle)". För det hade varit tokintressant att se vilka värden som rapporterades. Men det kan man tydligen inte. Så då är det bara att gå old-school och mäta vilken spänning som DME tar emot. Kan ju vara intressant att först mäta vid gasspjället (och där borde det se ok ut) och sedan vid DME (där borde det vara annorlunda) - räcker ju att en av dessa två kablar är kortsluten mot jord så får du detta fel. Men detta är lite mer avancerad mätning, så om du inte har kunskap om vad du gör eller hur du ska tolka resultaten eller vet hur man ska mäta rätt (för tro mig - det finns MÅNGA sätt att mäta fel - jag har själv klantat bort många timmar i mitt liv genom att mäta fel) så lämna in bilen till verkstaden för vidare felsökning. |
Här är elschemat (gråa rutan uppe och nere är DME). Länk |
|
Tack för att du delar med dig av din kunskap och engagemang! Men det där är alldeles för avancerad felsökning för mig, måste nog lämna bilen till Bmw igen o hoppas att dom löser det utan att byta alldeles för många dyra delar. |
|
@Varva : Blev att det lämna in den till BMW? Vilka delar bytte de och vad kostade det? |
|
Problemet är löst utan att det blev dyrt! Var åter in till Lundh bilotrim i Avesta som då bytte kontaktstycket till spjällhuset, tyvärr hjälpte inte det heller ( Tyvärr är dom ganska fullbokade så dom hade inte tid med mer felsökning då) Men Jerry är grymt hjälpsam o förklarade hur jag skulle mäta själv på kontaktstycket vid DME och vilken spänning det skulle vara på dom stift som gick till Spjällhuset. Enligt vad jag lyckades mäta så fick jag fel värde på potensiometrarna från gasspjället så jag trodde det var DME som var felet. Men innan jag plockade ur boxen gjorde jag ett sista försök att radera felkoden o starta bilen och till min förvåning så kommer inte felet tillbaka. Så jag antar att det var dålig kontakt vid kontaktstycket på DME som var boven och när jag pillade med mätpinnarna på kontakterna så måste det ha hjälpt. Har gått en månad nu utan problem! |
|
| Jag har ett liknande problem med min. | |
| Jag har ett gasspjäll liggande om du skulle behöva ett som du får köpa billigt! | |
| jag har redan köpt ett nytt och testat med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.