AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.230

Högtalare i en 850i -92

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Hej alla,

Jag har plockat lite i min 850i och då kom högtalarna i skuffen ut, säkert första gången sedan bilen tillverkades. Bilen har 2 st hifi högtalare med 3 element var i var sin liten låda som hänger under hatthyllan. I och med att högtalarna var utplockade så kunde jag inte låta bli att studera dem lite närmare så jag plockade isär en av dem. Elementen, det är 3, var av ett är ett 5,25" element gjort av Nokia med beteckningen LPT 114 mellanregistret ett 3" element också från Nokia LPB 80 samt en dometweeter. Alltså 3 element totalt i en låda. I min bil så har tidigare ägare varit och kopplat om ledningssystemet och tagit bort förstärkaren i skuffen, resultatet blev att diskantelementet inte var inkopplat alls. Lådan av ABS plast är delad inuti i 2 delar. I varje del så är de 2 elementen var för sig placerade. Baselementet är inrymt i en del som har volymen 3,2 liter och mellanregistret i en sluten låda om ca 1,0 liter. Baselementets låda är en basreflexkonstruktion avstämd till ca 70 Hz. Jag hittade baselements parametrar på nätet och återger de viktigaste nedan:

Fs= 60 Hz
Re =3,5 ohm
Qts= 0,5
Vas=10 liter

Jag provade värdena i ett datorprogram för simulering av högtalare och kunde snabbt konstatera att någon bättre basåtergivning inte var att vänta av konstruktionen, om inte coupén var helt stängd. Med de vanliga luftintagen och andra läckage så faller ljudtryckskurvan snabbt av under 140 Hz. Lådan borde haft en volym omkring 10 - 14 liter samt en avstämning runt 50 Hz. Då hade frekvenskurvan kunnat sträckas ut till ca 40-50Hz dvs mer än 1 oktav längre ned. Den bashöjning som uppstår när lyssnaren sitter i bilen med stängda fönster kan lätt kompenseras för medan den förlust som blir när det läcker som det gör i en produktionsbil inte medger någon egentlig möjlighet för kompensation. Lådans utformning är sådan att det går att öka dess volym men jag har inte gjort någon ansatts att modifiera den befintliga lådan, ännu. Detta därför att det finns fler problem runt högtalarlådans montering, en av dessa är att lådan är monterad under hatthyllans plåthylla med ljudisolering ovanpå och sedan ytterligare en täckhylla ovan på dessa. Detta gör att alla högtalarelementen sitter i en djup, 2-4 cm djup tunnel, vilket inte är särskilt gynnsamt för en god återgivning. Elementen, särskilt de för de högre frekvenserna borde sitta i höjd med den översta beklädnadshyllan.
Vilka erfarenheter har forumet av ljudanläggningen i 850?

//Peter
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
"Vilka erfarenheter har forumet av ljudanläggningen i 850?"

I jämförelse med dagens ljudanläggningar så är det som sitter i E31 pinsamt dåligt och orkeslöst.

Och när väl sakerna går sönder är det svårt att hitta utbytesdelar oavsett om det ska vara begagnade originalprylar eller eftermarknad.

//Kul att du orkar hålla på att skruva. Jag tröttnade efter fyra år. :)
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Har ju aldrig lyft på dessa grejor i min däremot är det intressant med tanke på själva lådan och typ av element.Är själv inte nöjd med min egen anläggning och flera gånger funderat på en annan "lösning".
Börja med vilka krav som bör uppfyllas då från att vara nöjd och inte göra nåt eller ett fullsatt Wembley med Joe Bonnamassa eller Foo Fighters.
Enklast är att byta ut de gamla elementen mot nytillverkade med samma värden och mått (finns olika märken med olika ljudbilder).Nackdelen enligt mig är denna "rör tunnel" du nämner,ljudförvrängning är ett annat ord som kan användas och då hamnar vi på ingrepp i inredningen och frågeställningen :vill man göra detta?
Går även att fylla lådorna lite grann och skippa isoleringen utanför om man satsar på kvalitets element så att rörelsen i konen kan jobba effektivare och då ger lite bättre resultat i cupen med öppna fönster ,cupen i sig är ju en högtalarlåda när det är stängt.
Lite granna som att jobba med live ljud där det inte sällan behöver kompensation för samma resultat till lyssnaren.
Kan vara bra att lyssna på "referensmusic så att man hittar det man gillar bäst.
Tyvärr så är ju musik i strömningsform ganska undermålig med tanke på uppspelningkvalitet.
Rörigt javisst men klart intressant!
Mvh Dic
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Ja, jag måste hålla med dig i ditt inlägg Iwarsson. Det är förvånande hur liten ambitionsnivå man hade i slutet av 80-talet. Kunskap fanns om hur att designa och bygga bra ljudanläggningar. CD skivor fanns sedan många år, ändå så utrustades bilarna med kassettspelare så det kan inte ha varit signalkällan som bestämde ambitionsnivån.

Nu är det väl ingen hemlighet att jag redan tidigt hade tankar om att "modernisera" min 850 lite, motorn har fått modernare insprut ex vis. Mitt exemplar av 850 har redan från tidigare ägare modifierats så att återställa bilen till någon ursprungsform är inte längre möjlig. Jag hade redan tidigt tankar omkring en 2-DIN radio/navigator/OBD-II med inbyggd OBC, placerade där OBC och radio är placerade idag. Allt för att komma runt problemen med pixelfelen.

Nu har högtalarna också hamnat på den listan. Att stoppa in en låda med ett jätte element är ju naturligtvis en väg att gå men jag ser stora möjligheter med 6"-7" element som kan prestera bra ljudtryck ned till ca 30 Hz i rimliga lådvolymer. Ett gjut-rör i 4mm papp kan fungera som låda eller avloppsrör i ABS plast av lämplig diameter.

@DIC: Baselementet är faktiskt rätt bra men kräver en bättre låda än den som man användt. Att fylla låda med ex vis glasull till 90% ger en ökning av volymen med ca 1,3 liter till 4,5 liter. Jag vill nog förorda ett något större baselement och en annan lösning hur att bygga fast det i hatthyllan. Jag vill nog såga ut en stycke av plåten och ersätta plåten med en baffel av ex vis plywood. Detta kan göras utan att det kommer att synas i bakrutan.

//Peter
Inte mycket bättre idag, lyssna på B&O för 55k ytterligare på tex F06, bedrövligt och sedan Mp3! BMW kan INGET om ljud i sina bilar förutom att ta absurt mycket betalt! Varför inga CD-växlare?
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Hade jag haft kvar min E31 så hade jag bytt ut rubbet i den. Den var ändå för "dålig" för att bli en av originalarna som går att ta flera hundratusen för...
(sen om de säljs för de summorna är en annan historia)

Det är just det som är problemet, då och nu satsas det inget på att ha premiumljud i en premiumbil från början. Det skall köpas till... Och som 332 säger så kostar det en REJÄL slant också. Nu har jag inte hört BO i BMW så det kan jag inte uttala mig om.

Faktum är att det som satt i min förra tjänstebil (V60) var riktigt bra, och jag har hört system i Skoda Superb (Canton?) som jag också gillade. Inget av dessa kostar några 55k...

Om du tänker gå all in och modernisera ljud, navi med mera så dokumentera gärna utvecklingen med länkar till inköpta delar och massvis med foton. Och gör det i separata trådar här på forumet. Det blir lättare att söka på för nya entusiaster som hittar detta forum några år längre fram.

Din tråd som heter "E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor" innehåller så mycket mer än bara det som rubriken anger och det är synd om folk missar allt matnyttigt som kan finnas... :)

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Peake!
Menar du då att baselementet ska riktas uppåt, (magneten hänger ner)baffel av plywood och tyget över baffeln?
Håller med om att ett större baselement gör jobbet bättre,vet att jag sett högtalar lösningar där högtlararen varit nersänkt i en kon (lätt vaderad) för minimala utrymmen men med bibehållen lådeffekt,kanske kan vara något.
Talar vi om att du vill öka till 10 tums högtalare?
Håller ju själv på med annan typ av högtalare så säg bara till ,just nu så har jag på hyllan en 12 tums Celestion Greenback och en 15 tums RCA som egentligen är tänkta att matas med elgitarr,bägge är på 8 ohm,tvivlar dock att plats finns men har inte koll på hur det ser ut därunder.
Håller med Iwarsson,dokumentera gärna!
Mvh Dic
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Roligt med alla inlägg kom gärna med fler. Att dokumentera är ju viktigt för tydligheten inte minst. Hur var det nu, går det att länka till någon del i forumet där jag kan spara bilder eller måste jag lägga bilder i någon bild-site som jag inte har kontroll över?

15" Dic, det är stora element. Jag har ett JBL 2220 som kräver en låda som har ungefär lika stor volym som hela kupén i bilen för att ge någon bas i området 30-40 Hz. Man ska komma ihåg att lyssnaren sitter i en volym som närmast kan jämföras med en större garderob, 2-3 m^3, . Volymen i bagageutrymmet är ofta omkring 500-700 liter.

Samtliga volymer läcker mer eller mindre varför all högtalarteori inte alltid gäller fullt ut. Det går dessutom inte att täta volymerna helt, det krävs att det finns ventilationspassager för friskluft bak/fram samt läckage för att kunna öppna/stänga bildörrarna. Detta innebär vissa begränsningar alternativt att hänsyn måste tas för att uppnå ett önskat resultat.

Vad jag skulle vilja uppnå är en undre gräns i återgivningen runt 30-40 Hz och en ljudnivå uppåt 105-110 dB. Detta är fullt realistiskt i en lådvolym mellan 15-20 liter eller eventuellt mindre med användning av element i storleken 6-7". Det högre frekvensregistret sköts av en domehögtalare som kan vara monterad framför baselementets kon. Spridningen framåt sker via bakrutans glasyta ovanför högtalaren. Så är det oftast arrangerat i de flesta bilar idag så det är inget nytt.

När jag mätte den befintliga högtalarens frekvensgång så kunde jag konstatera att den följde de simulerade kurvorna ganska lika och att ljudtrycket föll av under ca 120-130 Hz. I kupén så borde ljudtrycket med stängda dörrar kunna hålla en rimligt jämn nivå ned till ca 50-70 Hz.
Monteringen av ett baselement i en plywood-baffel, som med fördel kan målas svart, och monteras dikt an mot plåten skulle göra att elementen kom närmare högtalargallret ovanför och på så sätt möjliggör en jämnare återgivning.

//Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.