AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.541

Felkod 452A - DPF - 318d E91 LCi

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Hej,

"Info-particle system 00452A" dök upp I somras via Carly Pro. Tillsammans med Fuel filter heater control 004B1C.

Bilen har gått 21000 mil och strumpan till DPF-en var avrostad. Jag bytte till ny DPF (pirat men tysktillverkad), bytte förvärmaren till diesel (trots att den gamla verkar hel enligt mätning med Fluke) till original Mann, bytte trycksensorn till DPF (Hella), tempgivare (Denso) och lambdasensor Bosch.

Blir ändå inte av med felen ovan. Mätte upp och förvärmaren får spanning. Carly sager fortfarande att den är ca. 30000 km kvar tills DPF-en behöver service. Ingen varningslampa är tänt I kombiinstrumentet

Frågan är om någon har koll på om man klarar besiktningen med dessa felkoder? Det är ju bara en INFO-kod???

Nästa fråga är beror koden på att den beröknade kilometer på DPF:en börjar ticka mot sitt slut?

Tacksam för svar!

Även tacksam om någon kan tipsa eller hjälpa mig med att nolla DPF-km, helst nära GBG men kan åka en bit. Bilen går fan så mycket batter med den nya DPF:en.

Mvh,
/Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Kan meddela att jag löste det själv med Ista-D. I den finns servicefunktion för dpf reset. Mycket smidigt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Trevligt! Får man fråga vart du löste ista-d ifrån?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ebay uk. Komplett med laptop o 2x obd interface. Allt färdigt att plugga in under 3 lax.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Intressant inlägg. Jag tackar!
Jag har samma kod, 452A.
Med iCarsoft CX MAX (lånar av en kompis) får jag fram (kall motor, ca 6-8 C, bara med tändningen påslagen) att en temperatursensor före DPF visar ca -42 C.
Är rädd för att sensorn är trasig, men måste göra en provtur/värma motorn först.

Såg att DPF skall hålla 40000 km till, nu 21100 mil. 400 km sedan senaste regeneration.

Det finns många "roliga" saker att studera i bilarna nuförtiden (X3 2.0d 2008).

Kanske man skulle behöva tvätta ur DPF!?
Det blir att kolla EGR, osv i sommar, är tanken.

Annars tror jag (vad det verkar) att oljemängden har ökar lite i motorn! Så det lär bli att byta olja före 1000 mil!
Nästa gång fyller jag inte till översta strecket, utan lite under för att kunna kolla skeendena.

Leif L
Reser mest med hoj.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Angående kod 452A...
Jag hade glömt att jag hade skrivit något om detta tidigare...

Jag skall komma med en liten gissning...
Är det så att BMW tycker att DPF skall bytas efter 25.000 mil?
Det är inte många kommentarer i tråden, men många som har läst den, så det verkar finnas andra som kört över 20.000 mil med sina bilar, eller hur skall man tolka det hela?

Jag har ingen aning när koden dyker upp. Finns det tillräckligt med sensorer som mäter tryckfallet i DPF, så kan man tänka sig att det triggar starten av nedräkningen.
Men det kan vara så enkelt att koden dyker upp när det är x antal mil till "service", dvs 25.000 mil!?

För tillfället får jag inte min Inpa att fungera. Ett problem jag skall lösa här framöver, när jag har tillgång till fler GB.

Min egentliga fråga är om man kan eller snarare hur man nollställer denna räknare i Inpa.
Medan jag "väntar" får jag googla lite på just detta, vilket jag inte har gjort tidigare.
Däremot har jag konstaterat (med Inpa!) att koden inte går att släcka.
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
Jag har samma problem och koden har funnits med några 1000 mil och vid ca 20000mil tändes även motorlampan . 0km kvar av livslängden på pdf enl felkodinstrument. Släkte motorlampan men koden finns kvar som vanligt. Försökte göra generering men det godkändes inte med min foxwell automaster pro . Nollstälde pdf som om den skulle vara bytt. Obs bytte inte . Nu har jag 25000 mil kvar på den ! Och koden är släckt . Ska köra några dagar och kolla om pdf börjat räkna ner och om det dykt upp Den gamla felkoden. Enl mig så tändes motorlampan när den tänkta tiden var ute för pdf men koden har funnits med länge. Alltså alla felkoder borta efter första turen .

e23power
jo
2
johcol
330xd-11
Hejsan
Har också fått denna felkod , så min undran är om det finns ngn här i Dalarna med Ista som skulle kunna hjälpa mig och nollställa dpf ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.