|
|
|
|---|---|
| lekte med tanken att speca en m140 på bmw.se står att grundpris är 389 000kr. sedan tillkommer en kostnad oavsett färgval.. vet att metalliclack kostar men vilken bil är den bmw tänkt sig för 389, med klarlack eller? Notera att det inte är kostnaden som är det viktiga utan vill bara veta hur de tänkt här | |
|
Vit och solidsvart är väl fortfarande gratis? ------- //Lövet |
|
|
Vit får man numera betala extra för... /J.I |
|
|
Generöst. För övrigt läste jag att prisskillnaden i produktion mellan metallic och solida färger är 0 eller snarare negativ numera! Det är alltså billigare att lacka metallic än solid och ändå tar tillverkarna betalt för det... ------- //Lövet |
|
| poängen är att du inte kan köpa en m140 för 389 eftersom du måste välja en färg som kostar. varför då inte höja grundpriset? | |
|
Jag vet inte vad/vem din källa är men det jag hört från kontakter inom bilindustrin är att kostnaden för själva färgen skiljer mellan solid och metallic, där sistnämnd är dyrare. Däremot kostar det lika mycket i arbete att spreja oavsett lackvariant. Att BMW tar betalt för Alpinvit är väl snarare för att det är så många som väljer det. |
|
|
Torde strida mot marknadsföringslagen. Om en vara inte kan köpas för det utannonserade priset så strider det mot god marknadsföringssed. "Erbjuda produkter till ett angivet pris utan att näringsidkaren uppger att han har rimliga skäl att tro att han inte kommer att kunna leverera, själv eller med hjälp av underleverantör, dessa eller likvärdiga produkter till det angivna priset inom en tid och i sådan mängd som är rimligt med beaktande av produkten, omfattningen av reklamen för produkten och det pris som erbjudits (otillbörligt lockerbjudande)." Mvh/ Niclas |
|
|
Mja, det är ett riktpris. Exempelvis Volvo som jag har bättre koll på går det inte att köpa någonstans i Sverige för det pris som står på Bygg Din Bil. Alla handlare har olika former av tillägg. Det är inte BMW.se som är motparten när man köper bil. Håller givetvis med om det uppseendeväckande i beteendet dock. Som Ryanair där man måste betala extra för att betala med kort när det är det enda betalsättet... ------- //Lövet |
|
| Det finns väl alltid en gratisfärg? - som sagt solidsvart till 1-serie, alpinvit till M-bilarna osv. | |
|
Verkar inte finnas till M140. Kollade konfiguratorn nyss. ------- //Lövet |
|
|
Ja så är det uppenbarligen. M140 har inte ens solidssvart som alternativ. Däremot så verkar alla andra modeller i 1-serien ha solidssvart som gratiskulör. Priset på M140 innebär väl då att enbart grundlacken ingår - mattgrå kanske skulle vara något😀 |
|
| Köper man femma med m-paket är vitt gratis. | |
|
Det är fel i konfiguratorn, kolla prislistan. Alpinvit är standard på M140 precis som alla andra med M-sport. Länk |
|
|
Vad BMW tar betalt för korrelerar väldigt lite med vad det kostar att producera. Sannolikt säljer man inget under tillverkningspris men BMW är ett företag som verkar i en marknadsekonomi och ska således maximera sin vinst åt ägarna och därmed ta ut så mycket betalt att de maximerar sin vinst. Därmed kostar troligen populära färger sannolikt mer än mindre populära. Gillar man inte marknadsekonomi är det lite svårt i världen idag, visst kan man rösta vänsterut men det är få renodlade planekonomier kvar på jorden. Sen håller jag med om att man bör har ett grundpris inklusive någon basfärg, såvida inte BMW vill sälja nya bilar preppade för "rat stance" eller vad det nu heter då kan låter bilen rosta: som här t ex: Länk /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.