|
|
|
|---|---|
|
och lite plast och ett dimljus fattigare =( sånt som händer... mitt fjärde djur på 3 år... Fick lite funderingar på att lägga i lite lagom grov järnbalk längst ner innanför spoilern mest för att skydda kylare och kondensor (som iofs klarade sig) för kommande harar och grävlingar och dylikt. Gjorde en tvärnit och måste säga att jag blev grymt besviken på mina däck... inget som helst grepp kändes det som. Halvslitna falken ze-512 235/45-17"fram Rickard | |
|
Körde över en grävling för nån vecka sedan i icke laglig fart , trodde ju allt var ok så man drog på "lite" extra för att känna lite på bilen , sen bara stog den f-n mitt i vägen! Man får sej en liten tankeställare iallafall, tänk om det varit en älg....... Mvh Patrik |
|
|
Finns väl bättre sätt att skaffa husdjur på? ;) Skämt åsido så är tyvärr viltolyckor nånting man får räkna med. Särskilt nu när mörkerperioden är över oss. Det är lika otäckt varje gång det smäller till i fronten... Tyvärr är det också så att däcken får bekänna färg i dessa situationer och då kryper svagheterna fram. Oavsett vad folk säger så ÄR det värt extra pengar för att få bra däck. Just Falken har ett oförtjänt bra rykte. Inte för att du inte kört på räven om du haft Dunlop eller Continental, men nästa gång kanske det är något annat än ett djur i vägen. Som dom skulle ha sagt i Spanarna på Hill Street: be careful out there! ____________________________________________ The less you know, the more you believe. Bono |
|
järnet |
Sandgren... ....tänk om det varit en pensionär......eller en bärplockare..... |
|
Med alla tänk om så kanske man skulle skaffa sej en cykel för att inte riskera att nåt händer. Även i lalgliga hastigheter finns det många "tänk om" /Bimmerman Länk Sponsorer Phatmobil Projekt: Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt |
|
|
Viltolyckor händer, punkt! Trist men sant. Angående exempelvis kondensorn så är det många bussar och även lastbilar som plockar bort dessa över vintern, dels på grund av risk för vilt, men även naturligtvis på grund av vägsaltet... kanske lite dyr åtgärd dock. Har inte träffat något större med bimmern än som tur är, men det kommer väl som vanligt. Har väl statistiskt kört på ett rådjur var 3-4:e år, samma statistik på kaniner, ett otal småfåglar, någon fasan, en katt, några grävlingar.... Ligger på vägarna 4-5000 mil om året, mycket småvägar i skogen så det är lätt hänt. Ytterst tacksam för att inte träffat någon älg (tja, har "snuddat" en som sprang mitt på, längs med, en smal väg och fick inte riktigt stopp eller plats på sidan, träffade med bakhoven i lycktglaset orsakade liten spricka, älgen helt oskadd...). Om man ser hur ofta man måste bromsa för vilt (eller tamdjur) så händer det nog en eller ett par gånger i veckan i snitt... Vill inte framstå som någon bildåre utan anser mig vara mycket observant, det jag ville påtala bara att vilt olyckor händer, ta det försiktigt men deppa inte ihop för några plastbitar eller lycktor! ------------------ Always Diesel |
|
|
Järnet: Bärplockare blir inte överkörda...dom blir skjutna av blinda pensionärer med jaktlicens... |
|
|
När det gäller vilt; bromsa aldrig med mindre än att det är ett hovdjur framför fronten, då kan du ställa dig på hejdaren. Inte annars. Vad som kan hända när du tvärnitar, kan du själv räkna ut. Enda gången du har en säkerhetsvinst av att bromsa framför vilt, är när du har ett hov/klövdjur framför dig. Robban, som faktiskt inte har hittat på detta själv, utan fått det från TSV |
|
|
Enda vilt jag bromsar för är grävlingar + hovdjur. grävlingar är stenhårda, som att köra på en s.k gråsugga (betongblock) Har kört på ett otal fåglar av varierande storlek, 3 katter, en hund i löpkoppel(!), 5 harar, en räv, 2 rådjur samt 2 grävlingar under min 14-åriga körkortskarriär. Hellre att de går lite plastbitar i fronten (nu har jag dock inga) än att hela bilen blir skrot när man hasar av vägen. #232 i E28 registret Länk Länk |
|
|
Bromsar om ett vildsvin kliver ut i vägen...dom är hårda och blir ganska förbannade om man inte lyckas ta död på dom ;-) /Kristian ------------------------------ Länk |
|
|
bjernler; har du varit inne och röjt i Borås djurpark? ; - ) Robban |
|
| Kristian: heh, vilka jävlar.. så otacksamt.. man tycker ju att dom borde bli glada om man inte tar död på dem.. också går dem och blir förbannade... fy :) | |
|
Lyckades köra på en grävling i somras. Låg på en ganska smal 70 väg, och brevid vägen låg ett dike där han plötsligt kom uppspringande ur, bara några meter framför bilen. Blonk sa det, så lämnade han denna värld. Man bör inte väja/bromsa för sådana små djur, men när dom helt plötsligt bara dyker upp framför bilen och så pass nära så är det väldigt svårt att inte handla rent instinktivt, dvs undvika föremålet till varje pris. Själv så försökte jag väja, men när jag insåg att vägen inte tillät mer och att det var en grävling, så slutade svänga och då small det. Men som sagt, man får sig en rejäl tankeställare efteråt. Tycker det är ganska fashinerande att adrenalinet börjar pumpa först efteråt, att man lyckas behålla lugnet under själva situationen. |
|
|
Sunki, hehe, förvisso..., men å andra sidan är väldigt svårt att va förbannad om man e dö. ;) ------------------ Always Diesel |
|
|
Ska man var helt säker på att ingen olycka händer så är det nog bäst att stanna kvar i sängen. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Copy: Nej, men när jag körde budbil blev det många långa mil...sen har jag bott i bushen under många år och bor nu i mörkaste småland... #232 i E28 registret Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.