AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.740

E39 luktade bränt, startar inte.

Sida 1 av 2
Fr
39
Fredo72
BMW 520ia Touring -99
Hej, ja enligt rubriken så startar inte min E39 520i. Häromdagen skulle jag ut från parkeringen på jobbet, startade och åkte kanske 100meter, sen stannade den bara....vred av tändningen och försökte starta men icke....kände att det började lukta bränt ur fläktarna...typ bränd elektronik.

När jag har tändningen på så blinkar ABS:en lite då o då....och tempmätaren sticker till MAX (kall)
Läst lite på detta forum om liknande sympton, att det evt kan vara vevaxelgivaren som pajjat.
Jag har sett att värdet ska ligga runt 600 Ohm, jag har O.L :) ...
Kan det "bara" vara den som är felet ? jag har kollat dom flesta säkringarna och dom verkar hela.

/Mvh
Fr
39
Fredo72
BMW 520ia Touring -99
Hei igen, nu har jag ingen ström fram till pumpen...bara till bensinmätaren...vad kan mer vara problemet...reläet kanske? ska dra hem den från jobbet i morgon så att den står hemma på gården....har bytt vevaxelgivaren som var död....men startar fortfarande inte...

Fr
39
Fredo72
BMW 520ia Touring -99
Har mätt lite....kommer spänning fram till reläet (hållaren) och jag oHm mätte reläet...får 90,1oHm....men vet inte hur mycket det ska vara???....
Fr
39
Fredo72
BMW 520ia Touring -99
motståndet på spolen = 423koHm och motsatt 93oHm
Fr
39
Fredo72
BMW 520ia Touring -99
Diod mätte paralellt med spolen... = 0.3oHm....lite lite ?

Hasso kom igen nu :))
Att tempnålen sticker till max kall tyder på att tempgivaren kan vara defekt om resistansen är noll.

Har du bra laddning i batteriet?
Har du minst 20 liter i tanken?
Är det några felkoder?

Kan vara vad som helst tom kontakten till tändningslåset.
Fr
39
Fredo72
BMW 520ia Touring -99
hej, ja batteriet är bra....ska ha minst halva tanken...
har testa att läsa koder med 3st olika....men ingen av dom känner av OBD uttaget i bilen...säkring ?...

Men pumpen ska väl surra när man vrider på nyckeln ändå även om batteriet är lite slött ??..

Ger kontakten i låset detta problem....
Har du stora runda, det finns även ett till vänster under panelen hade det på min 98, det står obd2 på locket.

Vad läser du koder med?
Fr
39
Fredo72
BMW 520ia Touring -99
jag har den OBD II ser ut som en Scart..inte den runda...jag har testat BT OBD men även en proffsläsare med kabel....får kontakt med själva bilen tydligen, men kan inte läsa koder...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Luktar det fortfarande bränt?
Det brukar sitta kvar. I så fall kolla noga elen bakom handskfacket och öppna lådsn till motorstyrdonet och kolla.
Fr
39
Fredo72
BMW 520ia Touring -99
nej det luktar inte nu...bara när det "hände" då kom det en puff av ...det luktade som svetsrök ut ur fläkten på passagerarsidan....
Om du menar lådan där soppa reläet sitter så har jag kollat där....det är därifrån jag tror att det kommer....

men jag vet inte om spolen på reläet är helt...jag får inte fram vilka värden det ska vara....jag har gjort en bygel precis...ska testa o bygla soppareläet i morrn få se om det klickar...
Vad menar du med kontakt med själva bilen men kan inte läsa felkoder.
Säger den error eller får du ett medelande att det inte finns några felkoder?
Kolla om den tänder till på startgas.
Fr
39
Fredo72
BMW 520ia Touring -99
Jag får error, kom inte ihåg vad det står...men typ "can't establish connection"...
Då har du inte kontakt med bilen.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har du en 99:a så har du även det runda uttaget vid höger stötdämparpelare.
Dock ska man nå motorn och eventuell automatlåda via OBD2 i kupén.
Värt att kolla kanske är DME säkringar som sitter under höger kupefilter.

Mvh Ola
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
På en 99a så är det stora 20 pinnars under huven som gäller

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Fr
39
Fredo72
BMW 520ia Touring -99
ok, jag får kolla om jag kan få tag på en rund kontakt så jag kan läsa av koderna....lite dyrt att lämna in den då bilen bara kostade 5000...
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Trucker, på en 99-00 har man båda uttagen och motorn är kopplad i kupéyttaget så TS borde få kontakt där.

Mvh Ola
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag läste av en 99a med M52TU och då var motor o låda i OBD-uttaget i bilen men inget annat.
Det stämmer att obd2 går att läsa från uttaget i bilen, vet inte hur det är med andra koder om man ska läsa abs srs då jag alltid använt stora runda uttaget då.
Länk

Kostar inte mycket men är typ en månads leveranstid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.