AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.252

Var placera pallbockarna vid lyft av e39 touring?

Hej!
Jag skall äntligen få tummen ur och byta luftbälgarna på e39an. Enligt Haynes lyfter man med domkraft vid lyftkoppen och placerar en pallbock. Jag behöver lyfta hela bakänden och ha en pallbock på varje sida. Var skall jag placera pallbockarna? Blir inte klok på var! Vill ju inte ha sönder vare sig plastskydd eller annat.

Tacksam för svar!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Under domkraftsfästena bak.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jag undrade samma faktiskt när jag bytte belägg fram. Jag lyfte hjul för hjul, vid lyftstället "plastplattan" satte pallbocken typ tjugo centimeter bakom, under sparklådan, försökte liksom klämma in den så att den borde stå kvar om domkraften skulle ge med sig... Vet inte om detta var rätt.
Lyfter jag ett hjul, finns det ju som inget ställe att sätta pallbocken på... Eller?
Kane: vad menar du med under domkraftfästena? Jag kanske är trög men domkraftfästet är ju som N säger upptagna av domkraften! Förstör man inte domkraftfästkoppen i plast om man stället pallbocken där?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Bör ju inte vara några konstigheter att sätta domkraften på bakaxeln och lyfta bilen då får du ju också möjlighet att sätta pallbockar på plastkopparna. Skydda dom med en bit trä, gummi etc av valfri sort.

// Jonas

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Håller med JcN.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jag skulle inspekterat domkraftsfästena först om jag vore du. Det är vanligt att fästena är helt sönderrostade trots att det är svårt att se. Jag har nog aldrig använt de vanliga domkraftsfästena då de är väldigt svaga för rost, kolla dessa bilder: Länk

Framvagnen tycker jag är lätt att lyfta upp, där finns det en lyftpunkt precis under motorn: Länk
Sen sätter man två pallbockar i subframen precis bredvid lyftpunkten (som man ser på bilden).
Tack för info. Min e39 är seriöst rostlagad så mina fästen är i toppskick! Använder dem varje år vid hjulbyte. Funderar iaf om jag skall lyfta varje sida vid domkraftfästet för att placera en pallbock lite framför som vilar på ramen. Bra idé?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
När vi ändå är inne på domkraftsfästen så behöver jag lite tips på hur jag kan slipa ner rosten vid ett av mina fästen som jag jobbar med nu. Det är typ redan genomrostat, men vill sen lägga på ett rostskydd så att det iaf inte sprider sig särskilt mycket mer.

Här är bilder: Länk

Har försökt använda ett slipstift till skruvdragaren (typ Länk ) men det är svårt att komma åt och få det effektivt...
Vad rekommenderar ni?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag ställer alltid bilen på domkraftsfästena. Förutsätter att de INTE är upprostade! Har sågat till gummibitar som passar i fästena, så att bilen inte står på plastfästenas kanter. Lyfter upp bilen fram med domkraft i mittpunkten. Bak lyfter jag med en domkraft på varje bärarm bak, alltså lyfter bilen via fjäderingen.
ma
7.450
marin849
Bläster är överlägsen att ta bort rost, men en punktbläster tar lång tid och en fristrålebläster dammar. Skulle nog ändå tagit en punktbläster. Det går att dra den över ytan.
ma
7.450
marin849
Förresten, olika typer av roterande stålborstar avverkar bra också.
Länk

Men man kommer inte ner i porerna på samma sätt som med en bläster, utan att också avverka mycket av hela metallen.
Hej igen!
Jag har forskat vidare och fått tips att lyfta bilen genom att placera domkraften under luftbälgen där tallriken sitter. Bra idé? Marin849: är det det som du menar är att lyfta bilen via fjädringen?
ma
7.450
marin849
Ja. Lyfter på H-armen. Sen ställer jag bockarna under domkraftsfästet. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.