AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.672

Vindljud i F06?

Får åter frågan om vindljud i F06 då flera letar efter dessa på begagnatmarknaden (priserna på väg åt rätt håll även om det finns billigare färdmedel). Har själv kört flera F06 och tycker just vindljud (ibland dominant från ena sidan) skämmer en annars väldigt fin bil!

Någon som har längre erfarenhet av just vindljud på 640/650 GC och eventuella justeringar av dörrar som BMW kunnat ställa upp med?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Inga störande vindljud. 0-180 kph, kör sällan fortare
Så ska det givetvis vara. Njut av en väldigt trevlig bil!

På andra trådar kring F30/F36 diskuteras även där just vind-/vägljud och kunder som applicerar tätningslister/tätningsmassa för att minska ljudproblemen. Bilar under F06 prissegment men ofta trots allt rätt dyra för att man ska behöva "klippa och klistra" själv. Hoppas det jag upplevt på just F06 inte är representativt. Har för mig att även"Autocar" tog upp vindljudsproblematik på F06. Fler erfarenheter?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
En hel del däckbuller förstås som ökar i takt med mönsterdjupets minskning. Bättre nu med 245/45-18 dubbdäck ;-)
Det stämmer samt att däcken inte är för gamla (hårda).

När man intar den hållning BMW ofta uppvisar kring just ljudproblem kan det paradoxalt finnas en fördel med ett begagnat exemplar, snarare än ett nytt, som inte är tillverkat än och inte går att provköra, vilket man ju kan med det begagnade.

Kommande i5 påstås (rätt eller fel) få mycket uppmärksamhet kring just ljudisolering. Som elbil får den skräddarsydda däck vilket kanske blir en fördel i sammanhanget. Efterföljaren till F06 kanske, även den, blir en "Tesla-liknande helelektrisk bil" (i5 lär få en räckvidd på 75mil!). Motor/avgasljud blir något dagens barn kommer att skratta åt!
Flera konstaterar tyvärr att även om man hittar en tyst F01 så verkar försäkringspremien bli extrem - ofta kring 100 000kr/år för en 650! Med alla rabatter (hög självrisk, under 1000mil/år, ingen förare under 25år, egen villa långt utanför storstäder, många skadefria år osv.) gav "Villaägarna" en årspremie på 99 000/år! Förklaringen var bla att man inte vill försäkra bilar på med över 300hk samt att BMW-förare kör hänsynslöst fort och farligt. Alltså ett vidare problem än för just 650 GC, men ändå tänkvärt! Att kast bort en halv miljon på 5 år i försäkringspremier blir ju orimligt. Lösningen blir väl att många endast kör trafikförsäkrat.
Fast det där kan väl ändå inte stämma?

Nu har jag iofs en coupe, men den vore väl i så fall ännu mer benägen att köras fort, och jag betalar 17k om året i helförsäkring. Storstad, lägenhet, under 40 år.

När jag kollade runt så var det värsta jag fick som svar cirka 45k.

Att "flera" "ofta" skulle hamna runt 100k med de parameterar du uppger känns som ett helt bisarrt påstående.
För att anknyta till ämnet så tycker jag att coupen inte har särskilt mycket vindljud alls. Det är snarare däcken som för oväsen. Kan ju givetvis skilja mot GC.
Håller helt med - det hela låter helt orimligt. När jag själv kollar på compricer kommer 10st bolag upp, INGET vill ens lämna prisuppgift då fordonet (en 650 GC) har över 300hk (något jag aldrig hört talas om tidigare). Vid manuella förfrågningar kommer dessa bisarra priser upp. Det går troligen att hitta något rimligare priser men för hur länge?
Jag vet inte om du missförstod mig. Att de priserna är orimliga håller jag med om men det jag menade var att påståendet att det kostar upp mot 100k om året att försäkra en 6-serie är orimligt eftersom det helt enkelt inte kostar så mycket.

Som jag skrev, min kostar 17k om året helförsäkrad och jag var inte ens i närheten av några 100k när jag frågade runt.

Så ja, det går att hitta enormt mycket rimligare priser och det kommer nog dröja väldigt länge innan priserna hamnar ens i närheten av 100k.
Det var mitt fel att vi kom utanför ämnet som kanske förtjänar en egen tråd.
Vederbörande blev bara så förvånad över prisbilden hos flera bolag samt detta med en 300hk-gräns där många bolag inte vill teckna någon försäkring. Själv kände jag heller inte till någon sådan gräns.

Om du har möjlighet vore det spännande att höra hur mycket du skulle få betala hos Villaägarna per helår, helförsäkring för en 650GC som har för mig heter
YAD 535. Förhoppningsvis har du rätt att det går att hitta helt andra prisnivåer.

Tråkigt (och inget nytt) att väldigt många BMW-ägare kör illa. Detta påstår försäkringsbolagen ökar i sannolikhet med tilltagande motorstyrka vilket givetvis inte endast kan gälla BMW.
Är inte medlem så tror inte jag kan kolla upp det på något enkelt sätt.

Ett förslag är att kolla med Länsförsäkringar, de har jag och betalar 17k om året. De var billigast för mig, men fanns även en del alternativ mellan 20 och 30k. Tror Trygg Hansa låg där, även IF/BMW orginal. Då handlar det om helförsäkring med assistans inbakad.

Det är i och för sig inte heller billigt, men sett till vad det kostar om man kraschar en sådan bil, eller något går sönder som försäkringen täcker så är det ganska rimligt. Klar man vill ha så billigt som möjligt men det går inte alltid.

En bil med 400+ hk är nog inte billig att försäkra oavsett märke. Sen finns det ju billigare bilar än 6-serien som antagligen har något lägre premie men det kostar inte som en "normal" bil.
Tror inte man behöver vara medlem på compricer, kanske någon annan kan kolla. De priser du nämner låter givetvis mer rimliga och billigt blir det ju aldrig på en bil som kan kosta uppåt 1,5 miljoner.

Mot denna bakgrund på blir ju låg ljudnivå ett skäligt krav som ju var det vi började ta upp innan jag kom in på det här med försäkringen lite off topic.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Min bil 12500 Moderna försäkringar max 2000 mil, men bara 320 hk
Nu är det ju säkert lite skillnad coupe mot GC men min bild av ljudet är som sagt vägljudet snarare än vindljudet. Och då jag hämtade min i Tyskland och även kört i Danmark vid senare tillfälle så måste jag tyvärr säga att det är asfalten i Sverige som är det största problemet.

När jag körde genom Tyskland, även när det blev rätt höga hastigheter på Autobahn så tänkte jag inte på ljudet alls. Så fort jag kom över bron så var det direkt påträngande.

Så visst, det är en dyr bil men breda däck, karmlösa fönster och taskig grov asfalt går tyvärr inte att göra så mycket åt.
Däcksljudet går dock att delvis få ner med "rätt däck", men det är väl ingen tvekan om att den grova svenska asfalten är ett stort problem.
Har också kört väldigt mycket i Tyskland och man ska kanske komma ihåg att däcken blir mycket varmare (tystare, mjukare) i Autobahn-farter. Vi skulle ha andra blandningar för svenskt bruk med farter upp till 120km/h. Dessa ginge då ej att använda i Tyskland, men detta gäller ju även dubbdäck. Om (när) Tyskland inför hastighetsgränser försvinner problemet, kanske även motorer på 300hk +.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.