AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.797

Torkarblad förarsida ljud och friktion?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bytte för några veckor sedan torkarblad på bilen. Köpte Bosch blad. Satte på dom och det första förarsidans blad gör e o gnäller och hackar sig/kraftig friktion. Tycker även att det dunkar lite mer när bladet når toppen. Gnällandet gammal disktrasa ljud kommer precis när bladet går ner i bott och ska gå upp. Ljudet o friktionen varierar en del. Irriterande,så jag reklamera dom och fick ett par nya. Exakt samma sak. Köpte då Valeo blad för o se om dessa kunde göra skillnad. Men icke det blev nästan värre. Testa o köpa Biltemas funka!! I en dag :-( sedan samma sak. Med Bosch bladen märkte jag att när jag körde spolarvätska på rutan så upphörde ljud och friktion i c:a en minut. La märke till att bladen som jag testat sitter pressade med ganska ordentlig kraft på förarsidan speciellt från mitten av bladen till där bladet möter passagerarsidans.

Jag har inte haft detta problem innan och har kört från början av bilköpet 5år sedan Bosch. För att sedan testa Biltemas. Funkat klockrent bägge två.

Några tips?

Hälsningar från missljudshypokondriker
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Köpte också Bosch på Mekonomen. Dom dunkade och lät som fan. Åkte efter ett tag till BMW o köpte original, Tysta och fina.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Skulle vara roligt o se vilka som tillverkar original bladen. Jag tror det e nått vajsing med min torkarna eller nått. Märkte även att både Bosch och speciellt valeo bladen var extremt böjda. Dom ligger väldigt tight mot rutan. Lustigt problem man fått :-). Ändå gått igenom dom två största tillverkarna av "kvalitetsblad".
Transocean
Bosch berkar ha outsourcad kvalitetskontrollen till dotterbolaget i syd-Sudan.

Körde alltid med Bosch fram till 2005 eller så, då jag upptäckte det Gaspo skriver. Sen dess bara Biltema, eller tyska billigvarianter. Köpte nya budgettortare till E90:n i fjor: dom torkade inte överallt och gnisslade. Nu vågade jag Bosch igen för 19 €, helt tysta, hela svepytan blir ren precis så som det var förr? Vad fan?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det roliga i kråksången e att brorsan fick Bosch bladen av mig till sin -11. Och han säger att dom e tysta. Men litar inte på han :-) måste höra själv.

Tycker bara det e sjukt lustigt att det plötsligt blir såhär och bara förarsida. Ska också tilläga att det blir en del ränder av alla tre fabrikaten. Får väll lägga ett lager med glidmedel på rutan kanske :-)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Nån som testat de där "Wipers . se" ?
Tänkte, deras egna, om de är nåt bra?

(Har själv köpt via Schmeidmann, och det var bra pris och det var Bosch jag fick)

Länk

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Snacka precis med Niklas på wipers.se i 30 min!! Snacka om seriösa killar detta företag verkar bestå av helt sjukt kunniga gällande torkarblad.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Köpte Bosch från Autodoc.se för halva priset mot mekonomen där jag köpte lika förra gången. Funkar hur bra som helst på min, inga ränder, inget ljud.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
För övrigt ca 200:- billigare/paret än wipers.se....
an
62
anders1000
520xd G31 -18
Jag kör med wipers.se egna fram och Bosch bak (wipers hade inget till bakrutan). Märker ingen skillnad mot original. Tysta och fina. Just ljud-egenskaperna på torkarblad är något som tester av olika torkarblad aldrig tar med i bedomningen.
Ni
960
Nip
320i-04
Köpte också Bosch på Shell senast - värdelöst, lämnar slattar av vatten och ränder. Dock inget oljud.

Antingen piratgrejer som äntrat marknaden eller dålig kvalitetskontroll.

Så tänker cokså BMW original nästa gång.

Har kört bil 45 år, och inte haft sådant skräp som torkare som dessa Bosch.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fasen man undrar vem som tillverkar BMW's då både Valeo och Bosch är dom största oem leverantörerna. Jag har torkat hela rutan idag med kemisk ren bensin för o o kolla om detta kunde få bort eventuell skit på rutan. Ingen skillnad. Valeos blad är sämst. Ändå svindyra och ska vara extremt tysta: silencio x.trm modellanpassade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.