AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.156

Kort undersökning om tankningsvanor

Sida 2 av 2
Med en tank på 52 liter och en rätt trevlig motor så finns det inget annat alternativ än att alltid tanka fullt.. Sen är det intressant att följa förbrukning på bensinbolagets hemsida och jämföra med tidigare BMW jag har ägt.
Hej!
Svarade på enkäten.

Till er som undrar varför man inte tankar full tank när man väl är på macken:

På bruksbilen:
Jag brukar bara tanka 20 eller 25 liter beroende på humör, dels för att jag inte kör så mycket samt att jag skulle gräma mig som tusan ifall någon lyckades slanga bilen när den var nytankad. Det är nog den största anledningen, jag vill inte ge tjyvarna den glädjen.

Skulle jag köra mer i stan så skulle jag nog börja tanka fullt redan vid 25% av tanken kvar med tanke på köer.

På hobbybilen:
Samma som ovan, med tillägget att har ingen jättelust att lägga ut 100 liter bensin pengar bara för att tanken ska vara full, känns onödigt helt enkelt, samt att den rullar så lite att bensinen skulle vara ett år gammal till nästa år.
Som någon bandit eventuellt lyckas stjäla när man inte är hemma.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om bilen inte körs på ett tag så kommer bensinen att få ett allt större vatteninnehåll. Det beror på att fukten i luften fälls ut och hamnar i bensinen. Om man har full tank så minskar problemet.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Ser till att ha minimalt med bensin i tanken vid långtidsparkering. Den som stjäl bilen får åtminstone tanka upp den själv. Annars full tank så jag slipper köra omväg till "min" mack pga bränslebrist.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Mackar har ju kameror med....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.