AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.552

Dålig kamkedja bmw 530i -06?

Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Hoppas någon kan komma med tips på vad detta felet kan vara egentligen...

Motorlampa tänds (orange) i tid och otid, dock bara under vinterhalvåret. D.v.s när det är kallt och fuktigt ute. Felet har kommit och gått under förra vintern och även vintern innan det. På sommaren har lampan aldrig tänts. Har varit inne på BMW och fått två magnetventiler rengjorda vilket fungerade ett tag. Nu tändes lampan i slutet på septemeber och sedan dess lyser den då och då under veckorna.

Felkoden jag får är: P0012 Insugskamaxellägestiming (A) - för sen
P1554 Bilspecifik
Styrenhet 12 (motor)

På bmw vill man mäta om kedjan kuggar över eller "hoppar"
Bilen går dock klockrent och har en vän som hade en 318 där kedjan hoppade och det känns när det händer. Sen även konstigt att felet endast dyker upp vid kallt väder?

Har även läst att dessa motorer (N52) ej ska vara drabbade av kedjebekymmer...
Bilen har gått 18.000 är svensksåld och fullservad.

Någon som känner igen detta?

Mvh

Lillmats_83
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Jag har aldrig sett något här på forumet som har problem med kedjan på n52 har samma motor.

Är väl bra om dem kollar men tror nog inte du behöver oroa dig så länge du sköt servicen skadar inte med ett extra olja byte.

Jag har en firma som byter för 200kr och olja köps i tyskland så blir ju billigt.

Byt olja var 12 månad eller 1500 det som kommer först
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Har heller inte hittat något här på forumet om kedjeproblem på N52.
Ja, det måste nog undersökas så att det värsta kan uteslutas så att säga. Frågan är bara vilken del som ska bytas ut. Felkoderna i all ära men man måste ju hitta det som gör att man får felkoden och det verkar inte vara så lätt för BMW aukt. verkstad heller alla gånger.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.