AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.102

Problem med SMG-låda i en 2005 års 525i E61, M54-B25

Da
3
Dankoman
525i Touring -05
Historien började i början av juli när vi hade bilat grån Gövle till Luleå. den resan gick bra men dagen efter när vi skulle ut med bilen ville den inte dra runt motorn vid startförsök.
Vi provade startkablar och då gick den igång men när vi hade kört ca 150m fick vi felkod från växellådan, Enligt Carly for BWM var felkoden 4F6F Getriebe GS 19 och växellådan ville bara använda R,N,1-3.

Ringde då BMW i Luleå men de hade ingen verkstadstid förrän tidigast 4 veckor senare och vi behövde åka hem innan det.
När vi åkte hem mot gävle efter några dagar felkodade bilen varje gång stannade stannade eller sänkte farten. Åkte vi i konstant fart på 90-väg inga problem, men kom det en 70-sträcka så kom felkoden igen som ett brev på posten. Jag satt och rensade koder med odb och telefon för att kunna köra.

Väl hemma i Gävle fick vi in bilen till BMW och de konstaterade att hydralpumpen till SMG:n var slut och behövde bytas. 9500kr monterat och klart, och nu gick bilen bra utan felkoder.
Ändra fram till förra veckan när det blev lite kallare. Nu gör den precis samma sak igen.
Felkod så fort man saktar ner eller stannar.

Ibland när jag låser upp bilen hör jag att pumpen inte går, men oftast går den bra första 1-2 sekunderna sen ör man att varvtalet börjar svaja som att den gick tungt eller fick dåligt med ström.
Läste om reläbyten för M5-bilar Länk. Där beskriver de 2 reläer i styrboxen (61366901469 och 12631742690) så jag tänkte byta dem, men i min bil finns bara 12631742690. Fast för icke M bilar verkar det reläet vara för hydralpumpen och inte oljecirkulationen Länk. Det sitter ett 61366901469 i bak vid batteriet med det är tydligen för eldistibution, men jag bytte det iaf när jag endå hade ett nytt i handen.
Hur som helst så hjälpte det inte det minsta fortfarande felkoder konstant från växellådan.

Ska in på felsäkning hos BMW om en vecka, men jag vill gärna försöka utesluta alla triviala "gör det själv" saker först. Känns orimligt att en ny pump ska braka efter ca 3 månader och 250 mil...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.