AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.206

Sandsäckar över bakaxeln?

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Eller hur gör ni andra med era bakhjulsdrivna bilar för att få ett bra grepp i backen när kung Bore kommer på finfrämmande och har hela tjocka släkten med sig. Min förra E46a tyckte jag hade bra framkomlighet men F11an verkar vara "lättare" i baken? Har dubbdäck på org 17" fälg.

// Jonas

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har inga problem med greppet direkt. Kommer oftast iväg när jag vill och har inte känt behov av att tynga ner bilen.
Transocean
50/50 viktfördelning och dubbdäck, kommer du inte upp kan du alltid backa upp!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hjälper ju inte att backa med en bakhjulsdriven bil, det tipset är relevant för framhjulsdrivna bilar.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@Grelle har rätt. Det var just när jag backade i lite uppförslut som jag stod och spann. Fick göra ett par omtag innan det gick vägen. Får väl bli att förbereda ett par säckar och kasta in i bagaget. Vill inte behöva ringa bärgare för jag varit lat.

Tack för svar.

// Jonas

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Använd DTC
Länk
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Manuell låda samt bra dubbdäck, inga dimmor. Aldrig fastnat.
Och tvärt om vad pew skriver kan man med fördel koppla ur DTC om man fastnat för att gunga sig loss som förr i tiden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skaffa _riktiga_ vinterdäck. Det löser typ 99% av problemet ;-)

-------
//Lövet
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Då jag var liten och åkte i min fars ljusorangea 1602:a så var det cementblock längst fram i skuffen på vintern. Om den extra tyngden verkligen gjorde någon skillnad eller bara var psykologisk vet jag inte.

Fördelen med sandsäckar är ju annars att man kan hälla ut sanden på den hala marken och öka friktionen/greppet. Där gör det nog mer skillnad men är backen stor krävs kanske en väldigt stor sandsäck.

På min E36 utan antispinn/antisladd får man köra med extra marginaler då det är halt.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
@Impnaz
Nja, du kopplar ur DSC och använder enbart DTC som är ett mellanläge som tillåter lite hjulspinn vilket ger bättre fäste i bla. snö.

"When driving in deep snow, slush or on loose terrain a small amount of wheel spin improves traction. For these occasions, as well as those when the drivers want a sportier driving style, the DTC can be activated by pressing a button and this allows more slip and reduces the DSC’s curbing of the engine. The result: better traction and more thrust."
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Tycker det är förvånansvärt bra grepp/framkomlighet med bakhjulsdriven F11 ihop med dubbdäck. Dock väsentligt sämre erfarenhet av mina tidigare bilar såsom E92 och E87.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
E39-E46- E91 funkar utmärkt med bra dubbade vinterdäck. Div andra bakhjulsdrivna bilar har jag haft 2 el 3 stycken 10 cm tjocka (30 kg) cementplattor i skuffen närmast bakaxeln.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Ja, bra vinterdäck är ett måste det klarar man sig långt med. Extravikt över drivaxeln underlättar för framkomligheten som tidigare nämnts. Körde med extra domkraft och extra däck i bagaget på E34:an (520iat -96)och det var inga problem på vintern. Min första E34 (525i -88) hade differentialbroms i bakaxeln vilket underlättade enormt på vintern och vid halt underlag :-)

E39:an är lite lurigare, framtung och med friktionsdäck så det är spännande nu på vintern.

(Om man räknar en Scania R730 V8 6x2 dragbil som bakhjulsdriven "bil" i denna diskussion, så blir skillnaden enorm med bra vinterdäck och axeltryck över drivaxeln. Differentialspärren användes trots nya vinterdäck förra vintern vid vissa tillfällen).

/Magnus

Nu har jag inte kvar min E39 utan en suv, det är andra gången jag kör på dubbfria vinterdäck eftersom det följde med bilen.
Helt värdelösa när det blir lite blankis
ev
129
evo
Bmw 325i -10
I folkrace kör vi över 100-150kg ovanför bakaxeln på Volvo 240/740 för att komma iväg i starterna. Så visst hjälper det att inte fastna. Men bra/nya vinterdäck som inte är så breda är mumma för att komma iväg.
Har du massor med deg kan du ju montera en diffbroms i bakaxeln, har aldrig fastnat med en bil som har drivning på 2 hjul.

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Här har det fyllts på medan jag varit borta ett tag ser jag.

@Andreas_lofgren: Ja, inte är det Hakka 8or som jag har tyvärr. Dock dubbdäck från samma tillverkare. Fick bli en liten nödlösning från Blocket då vinterhjul ej medföljde vid köp.

@Pew: Tack, får ta och läsa in mig på det där.

@evo: En diffbroms hade ju varit smutt men som du skriver så kostar det ju också.

Annars verkar det ändå som jag ska sitta lite lugnare i båten och inte fylla bagaget riktigt ännu.

// Jonas

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Tips på åf av sandsäckar anpassade för bil/mindre lastbil att lägga i skuffen för ökat tryck, finner mest 6 kg varianter, tänker mig nylonsäck med bly eller dyl om det existerar ?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Beolab. 25-kilos betongsäckar kanske kan vara något?
När jag var liten så stod brorsan och jag och gungade på kofångaren bak, funkade alltid bra.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Har inte ALLA BMW varit nästintill perfekt 50/50-viktfördelade i många årtionden nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.