|
|
|
|---|---|
|
Märkte att höger bakdäck var nere på 0 i tryck igår. Det är punkteringsfria så det syntes inte men det var en väldig sjögång på motorvägen. Till frågan, samtliga däck är rätt så bra skick. Kan jag köpa ett nytt utan att det kommer skada fyrhjulsdriften? | |
Verdi |
xDrive är ju ingen gammal viskokoppling som överhettas så det går säkert bra om inte de övriga däcken är väldigt slitna. Jag fick en liten bula på ett däck på XC70:n trots att bilen rullat ett år så bedömdes det vara ok att bara byta ett däck. Var väldigt lite slitna. |
|
Går det inte plugga däcket om det är en pyspunka? Eller funkar inte det på RFT? Crille |
|
|
Du säger att däcken är "rätt så bra" vad innebär det? Är dom inte nästintill nya så hade jag köpt 2 nya bakdäck på samma gång för att få dom i samma intervall. |
|
| Vad gäller xdrive i sig så är väl en skillnad på 2-3mm mellan axlarna "ok". Men BMW är väldigt känsliga för att ha olika däcksorter samtidigt, även mellan axlarna, så du kan ev. få "intressanta" egenskaper | |
|
Om bilen skulle vara så känslig för avvikelse på samma axel så skulle det inte gå att svänga med bilen ;-) ------- //Lövet |
|
|
Kolla upp var det läcker! Det kan vara ventilen som är knas....och då är det billigt att byta! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fråga verkstaden. Jag har fått punktering som pluggats av BMW och även bytt ett av däcken pga bula på en xdrive. Helt ok enligt BMW verkstad. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Ny frågeställning: Hakkanpelitta 7 med RFT verkar hopplöst att få tag på. Enligt en däckverkstad jag pratat med så kan man sätta dit ett hakkanpelitta 8 istället om de tidigare har bra mönsterdjup. Men då blir det ju olika mönster i däcken också. Då är det väl bättre att byta hela axeln? |
|
|
Hur mycket mönsterdjup har du kvar på däcken? Det är alltid obra att blanda olika däck på samma axel. Vilken dimension är det på däcken? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Fahlekorv Är däcket helt förstörd eller är det möjligt plugga det? Känns ju lite surt om en punka ska kosta 4 nya däck. Crille |
|
|
För xDrive är det nog inget problem att använda ett nytt däck. Jag har nyss beställt en F20 med xDrive. Den levereras original med 17" M-fälgar och däckdimensioner: Fram 225/40-17 respektive bak 245/40-17. Detta ger (teoretiskt) en skillnad i rullomkrets på 19,6 mm eller motsvarande 1,02%. Så vitt jag begriper så är det en differens som tydligt överstiger skillnaden mellan ett slitet och ett nytt däck. Man får väl förutsätta att denna differens är godkänd av BMW eftersom den original levereras med detta. När jag själv har valt eftermarknadshjul till mina xDrive så har jag varit noggrannare vid val av däckdimensioner för att få samma rullomkrets. T ex har jag på min F11 xDrive valt F 245/35-20 respektive B 285/30-20; differens rullomkrets 1,51 mm motsvarande 0,07%. Men BMW själv verkar alltså inte vara alls lika känsliga som jag... |
|
| Intressant där Ulf, mycket intressant. | |
|
Crille-Boy, jag vet inte riktigt men det hade 0 i tryck och det kan ha körts mellan 10-20 mil då jag inte haft bilen själv under en period. Så jag antog bara att det är kört för det däcket. Gick ut och fyllde upp igen nu, ska se hur det ser ut imorgon morgon. |
|
| @Fahlekorv - visst är risken stor att däcket är kasst, men det ser däckverkstaden så fort de tagit isär hjulet. Har du tur så... | |
|
Ulf530, på dina 17" blir det 5 cm och 2,6% på rullomkretsen. Dina 20" har 1 mm skillnad på rullomkretsen. Känns lite konstigt BMW säljer original däck till xdrive med så stor skillnad på rullomkretsen. Går du upp till 225/45 fram skiljer det 2 cm och 1%. En reflektion. Crille |
|
|
Crille-Boy; Det var skrivfel i uppgiften som jag fått. 45-profil är rätt (40 fel) Men huvudsaken i detta fall är att differens i rullomkrets och % är rätt. Alltså: Den levereras original med 17" M-fälgar och däckdimensioner: Fram 225/45-17 respektive bak 245/40-17. Detta ger (teoretiskt) en skillnad i rullomkrets på 19,6 mm eller motsvarande 1,02%. Har du en annan omvandlare/kalkylator än jag? Länk |
|
|
Ulf530, Det har jag, en lite enklare variant men helt ok. Länk Crille |
|
| men resultatet och slutsatsen är väl densamma? | |
|
Ulf530, det är samma resultat, din räknar 1/100 del så lite mer noggrant. Crille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.