|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har ett par Hakkapelitta R - 245-50-18 104R XL Vinterdäck som egentligen är till en 5 serie GR men passar F11. Tittar man på lufttryck och i dörren så skall dom ha 2,3. Låter lite och ser lite lite ut. Vilket däcktryck skulle ni kört och vad borde jag köra på ? Tack ! | |
|
Kör alltid på maxtryck enligt instruktionsboken för den aktuella däckdimension. Trycken som står där är väl minimala trycket man ska ha. Crille |
|
|
Hej, Fungerar 245-50-18 bra på din F11? Mvh George |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, trycken som uppges brukar anges att vara det rekommenderade ("korrekta") trycket som ska användas. De flesta tillverkare brukar ha två uppsättningar av värden, en för "ingen / liten last" och en för "stor last" (och jag tror det är den andra uppsättningen, stor last, som Crille-Boy syftar på när han skriver maxtryck). Har dock sett vissa tillverkare som även har "comfort ingen / liten last" som lägger sig 0.1-0.3 bar under värden för "ingen / liten last". Om däcket inte är något avvikande från vad BMW använder sig av så är det ju helt naturligt att köra på de rekommenderade trycken. Själv så knökade jag nyligen in 2.2 / 2.6 bar in mina 195/55R16 87H M+S vilket är vad som är rekommenderat med liten last (och det är en sådan last jag vanligtvis kör omkring med) - dessutom är det mer åt komforthållet också (lägre tryck mer komfort) Länk @M@ZE: Står det verkligen 2.3 bar både fram och bak på din etikett? Brukar i princip aldrig vara samma fram och bak - därför jag undrar. Jag gissar det står 2.3 bar fram och 2.5 bar bak (eller 2.2 bar fram och 2.7 bar bak) då det är relativt vanligt för 245/45R18 XL om man kör med liten ingen eller liten last. |
|
Vinterdäck bör alltid fyllas med 0,2 bar extra eftersom kylan gör att trycket sjunker. Titta på stolpen och lägg på 0,2 bar. / Peter |
|
|
50+, beror förstås på hur temperaturen förväntas ändras från det att du justerar trycket. Moderna BMW med tryck- och temperatur-sensorer i däcken tar hänsyn till temperatur i de rekommenderade tryck som presenteras på displayen. |
|
|
Hej, jag har denna dimension på min 530 GT vinterdäck och rekommenderat är 2,4 fram 2,8 bak vid full last. Jag kör alltid med detta tryck oavsett last. Din F11 kanske kan näja sig med något lägre tryck pga lägre vikt. Tänk på att fylla luft med kalla däck. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Som Crille boy. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.