AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.634

Billig och bra Momentnyckel?

Jag letar efter det billiga alternativ Momentnyckel som ska uppnått till 110Nm. Jag har kollat biltemas billigaste 80 kr, men känns inte bra. Det syns -+10 och pinne var böjd.. Det är ju sämst kvalité.
En mer riktigt biltemas momentnyckel, kostar 600-700 kr.

Jag vill kolla med er om nån på forumet vet var bra/billig momentnyckel finns (andra butiker)

Tack för tips!

Länk

Länk

Om dessa är bra, vet jag inte, men de kostar åtminstone mindre än Biltemas och ser ganska standard ut.

Men jag håller med bmw-slangen om att i verktygsväg brukar Biltema göra bra ifrån sig. Det finns förvisso undantag - men då finns också en oftast generös reklamationspolicy.

/Lennart
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Själv hade jag inte köpt något annat än Kamasas momentnyckel. Den är bra, men inte särskilt billig.

Om du letar efter den billigaste så låter väl den som du hittat för 80 kr som ett bra alternativ. Glöm dock inte att du får vad du betalar för och inget annat.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns de som testat Biltema 600kr momentnyckel och den avvek bara nån procent från angivna värden. Finns ingen anledning att betala flera tusen för att få en snyggare logga.

-------
//Lövet
Till slutet hittade jag att det finns bra och billig momentnyckel på clas ohlsson.
Det kostade mig som 3 fina skjortor från Dressman. Helt ok!

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bra och billig kan man alltid argumentera om.....;)

“Good equipment ain’t cheap, and cheap equipment ain’t good.”

“Pay lots, cry once. Pay little, cry twice.”

"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten"
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Kane: Skall försöka komma ihåg detta när jag ska snåla nästa gång / Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
110Nm - låter som hjulskruvar/muttrar!?

Om du använder tryckluftsmaskin för jobbet - köp "momentstav" som är kalibrerad för 110Nm - kostar kanske en hundring...

Annars lever jag i uppfattningen att det är lite överkurs att dra hjulskruvar med moment - ett "lagom" grepp med fälgkors eller spärrnyckel med hylsa brukar ge bra moment.
Många överdrar nog hjulskruvar och inte minst däckverkstäder som INTE använder momentstav (av ren lathet).
Jag har varit med om att lossa ett hjul som en verkstad skruvade fast med mutterknackare i samband med en reparation - jag fick ta det längsta stålspettet jag hade för att förlänga fälgkorset och pallade upp det på en pallbock så det låg horisontellt med skruven och ställde mig sedan på röret och gungade hela kroppsvikten. Jag tänkte att nu brister fälgkorset för det flexade märkbart, men till slut lossnade skruvarna.
Innan jag tog fram stålspettet försökte jag med en teleskopisk hjulmutterdragare: Länk
Det verktyget gick rakt av vid tappen som håller hylsan, när jag tog i allt jag orkade och lyfte så jag nästan fick blodsmak...utan att skruven rörde sig det minsta!

Vid konfrontation med verkstaden dagen efter, sa mekaren att de hade haft problem med en mutterknackare....dock fick jag ett nytt långt endelat "kraftverktyg" av mycket bättre kvalitet, som kompensation.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Momentstav:
Länk

Finns för olika moment...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Johan, ledtråd finns här: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.