AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.552

Vibrationer i drivlina, E87 118d

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej!

Har under hela min ägandetid utav min E87 118d (4000 mil/9 mån) haft vibrationer från drivlinan vid gaspådrag mellan 1800-2700 rpm (där vridmomentet är som högst). Vid högre varvtal försvinner det, blir mer framträdande ju tyngre växel man kör på.

Vibrationerna känns i golvet samt i stolarna. Inga vibrationer i ratt eller pedaler.

Hardyskivorna fram/bak har jag bytt ut då de hade sprickor. Stödlagret rent objektivt ser felfritt ut, men misstänker ändå att orsaken finns i den.

Finns det något mer som kan påverka?

Bilen är från -08 och har gått 24k mil.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En komponent som dyker upp i mitt huvud är dessa fullständigt värdelösa dubbelmassesvänghjul som alltid går sönder och aldrig fungerar som de ska och är alltför komplexa och för klena (mer än bara BMW som har problem med dessa).

På dieselmodeller brukar problem med dessa dubbelmassesvänghjul vara vanligare än på bensinmodeller.

Vanligast är dock att man får drivlinevibrationer vid dragläget (jag själv lider lite av detta på min 120i -06 men det är någorlunda konstant och har inte blivit bättre eller sämre de senaste 3 åren).

Eftersom det alltid händer runt 1800-2700 rpm får mig att tro att problemet ligger innan växellådan. För om problemet hade varit efter växellådan så hade problemet varit mer hastighetsberoende än varvtalsberoende.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Tack för svar!

Det är inga vibrationer vid dragläget samt inget vid lugn körning. Når man ca 130 kmh börjar man känna svaga vibrationer som tilltar om man trycker full gas. Gasar man mjukt märks detta knappt av, utan enbart vid acceleration och kraftigare gaspådrag.

Växellådsfästena är utbytta. Jag överväger om det kanske är ett motorfäste som börjar bli dåligt. Det finns inga missljud eller liknande, det är enbart vibrationerna som märks av. Vibrationerna känns längs växellådstunneln, ner mot golvplattorna samt letar sig upp i stolarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.