AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.734

BMW 330 sjukt seg acceleration

Tja!

Har en kille som säljer en BMW 330 CI till bra pris åt mig och jag testkörde den idag. 330 ska ju ha runt 230 hk? om jag inte missminner mig. Men den är väldigt seg när man ska accelerera upp ut ifrån en rondell eller kurva. På motorväg går den jätte bra. Om jag gör kickdown (automatare) så växlar den ner precis som den ska men på den växeln tycker jag att den är väldigt seg och det tar alldeles för lång tid för den att nå nästa växel, alltså ligger den kvar ett bra tag på växeln den växlat ner till. Min far har själv en 325 automat och där så märker man som passagerare när föraren gör kickdown. Det gjorde man inte på 330ian.

Killen som säljer den vet om detta och han hade hört med någon verkstad och dom sa att den kräver höga varv och att det kan förbättras om man t.ex. byter transmissionsoljan. Är detta ett vanligt problem på automatlådor ? Bilen stog still i 3 år innan han köpte den för 1 och 1/2 år sedan.
Eller är det något annat?

Bör tillägga att det är e46, 00a
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Anledningen att han vill sälja den till detta "bra pris" är kanske för att den inte är helt okej. Förvänta dig inga underverk av ny låda i automatlådan. Kräver varv? För vadå? Att lådan ska fungera?

Om en 325i känns piggare är inte den här 330i okej.

Finns fler bilar att välja på...
Aa precis. Känner killen så han e ganska pålitlig. Men just dedär att 325an e piggare. De e fan inte okej 😏.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag har ägt en 330. Den ska dra från absolut botten om den är frisk. En jäkla fin motor.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kolla felkoder, vanligt med dåliga kamgivare på dessa motorer, då uppför de sig så där. Det gjorde vår 530 med exakt samma motor.

Mvh Ola
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Min 330 reagerar på minsta blipp på gasen.
Som Ola säger, kamaxelgivare. Orkar knappt iväg in i rondeller eller korsningar med fel på dessa. Kan spontandö på låga varv också.

INTE alltid dessa ger felkod faktiskt. Min avgaskam gjorde det inte. När sen båda blev dåliga så fick jag felkod.

/Anders

Tack för svar!

Bilen dör inte vad jag vet. Och den går bra på tomgång. Kan det finnas fler orsaker eller tror ni det är mest troligt med kamaxelgivare?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan även vara tjuvluft eller luftmassemätare (extra troligt om bilen har "sportluftfilter") som är kass.

Prova att dra ur kontakten till LMM - om motorn går lika bra eller bättre än innan, är det troligt att LMM är kass.
LMM bör man enbart köpa av OEM-kvalitet (BMW original, Bosch eller VDO-Siemens), allt annat brukar vara ett stort lotteri med stor andel nitlotter.

Trasig LMM ger inte alltid (sällan) felkod...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.