AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.375

325d E90 batteribyte

Visa användare
253
Aduoan
BMW 335d+ Touring M-Paket

120d 2007
Hej har en fråga som jag önska på att få snabbt svar på!

Går det att byta batteri på en E90 325d 07a till samma batteri och ampere utan att behöva koppla in dator osv ´?

Adu Oancea
Jag kör för livet!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja det går! Men du ska för att få ut det mesta o bästa av batteriet regga in batteriet till bilen. Via lämpligt program Inpa etc. Så försök göra detta så snart som möjligt efter batterie byte.

Läs denna tråd:Länk
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
ok, varför det då?

Någon som kan lösa det åt mig nära värnamo jököping halmstad ?

Adu Oancea
Jag kör för livet!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Äh länken funka inte. Läs tråden:Var köpa batteri till F31 335XI. Läs inlägg 18 av BMW slangen.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Tack :)

Adu Oancea
Jag kör för livet!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är tråden :-)
Länk

Allt detta gäller bara om man har IBS (Intelligent Battery Sensor). Min E87 -06 har tex inte detta.

Som Gaspo säger så är det rekommenderat att registrera ett nytt batteri. Man säger helt enkelt till energimanagementsystemet att ett nytt batteri har monterats och den initierar/nollställer sina egna interna algoritmer och kan göra vissa antaganden om batteriets skick och status. Det är som sagt inte nödvändigt och systemet är såklart gjort för att det ska fungera utan problem även om man inte gör denna registrering. Men om man ska ge energimanagementsystemet en chans att arbeta så bra det bara kan (optimalt som många säger), då ska man registrera.

Däremot byter man till annan kapacitet än som URSPRUNGLIGEN var monterat i bilen så är det viktigt att man inte bara registrerar utan även kodar in det nya batteriet. Detta för att berätta för energimanagementsystemet att det sitter ett batteri med en annan kapacitet och den kan anpassa sina styrfunktioner om när/var/hur det ska laddas och så vidare.

För att göra en reset behöver man bara INPA precis som Gaspo säger (ska man koda om - vilket inte behövs i det här fallet - så behöver man NCSexpert/Carly).
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
tusen tack för svaren :)

Nu vet jag vad som behövs göras :D

Adu Oancea
Jag kör för livet!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
IBS ser du enkelt om du har. IBS har en blå kontakt som sitter in i den röda klumpen på batteriet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.