AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.471

Hur reparerar man slitet gängshål i hjullager?

Jaha... det är var byte av vinterdäck häromdagen.
Ja skruvade och skruvade runt som evigt, utan att låsa sig. Bara 1 av 5 bultar i främre vä däck som är dåligt. Jag är lite osäker på att fixa med helicoil eller gängtapp, eller både och. Bult är 12x1,5

1)
Gängtapp på biltema.
Länk
Vilken storlek?

Svängjärn
Länk

2)
Men Heli-Coil? (gänginsats)
Länk
Om ja, vilken storlek? 10x1,5 Heli-Coil?

3)
Vad rekommenderar man om man ska använda en bäst metod?

4)
Hur reparerar man på det sättet med svängjärn, tillvägagångssätt typ?

Jag vill reparera det innan jag pröjsar typ 2500 3000 kr hos en verkstad för att byta hjullaget.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Skall du rensa gänga skall du givetvis ha samma dimension som originalet, M12x1,5. Samma med HC-insats men det behövs en annan gängtapp anpassad för storleken på HC'n.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ajdå, ja det var ingen rolig situation. Tyvärr vanligt eftersom alla (inklusive däckverkstäder) drar åt som om det var det sista de gjorde i livet!

Jag skulle först börjat med att dubbelkolla (om du inte gjort det innan) att det är gängorna i hjullagret som verkligen är förstörda. Får du samma effekt med en annan hjulskruv?

Skruven, inte bulten :-) , har precis som du säger ett gängmått på M12x1.5 där första siffran anger gängans yttre diameter (mäter du skruven över gängorna så ser du att den är 12 mm i diameter) och 1.5 anger gängstigningen dvs 1.5 mm stigning på ett varv.

M12x1.5 är vad vi kallar fingänga och de gängtappar som vanligen säljs i de vanliga butikerna är grovgänga (tex M12x1.75). En bra M12x1.5 gängtapp ligger på mellan 60-80 SEK.

Om det är gängorna i hjullagret som är trasiga så kan man försöka att rensa upp dessa med en gängtapp. Men om skruven redan nu snurrar utan något större motstånd så låter det som att gängorna är såpass skadade att en gängtapp inte skulle kunna kunna avhjälpa problemet (för du ska kunna sätta dit en ny hjulskruv och dra åt med ca 110 Nm utan att det släpper i gängorna).

Helicoil kan definitivt fungera, men det är ganska få gängvarv och de tycker om att ha lite mer gängvarv. Fast helicoil med M12 fingänga brukar vara lite dyrare än vanliga och nu börjar det dra iväg lite kostnadsmässigt (ofta köper man större satser med helicoils). MEN! Eftersom detta är hjulskruvar så är M12x1.5 otroligt vanligt och det kan mycket väl finnas speciella satser som inriktar sig endast på att reparera hjulskruvsgängor.
Tack tusen!! Att du utfört så bra skrivet.

Nej, precis. Surt...Det är så en lite småsak som drar iväg så stor kostnad. Vansinnigt. Det var nån verkstad som pajade det. Jag har lämnat in bilen däckfirman i våras pga detta. Det gick inte ens att lossna bort skruven då. De använde sig av en gängtapp-metod vad jag såg, och det låste sig så bra.
Det är ett hål i hjullagret som ÄR trasigt (sönderslitet i hålet) men skruven ÄR HELT och ok.

Skönt att jag fick en bättre uppfattning om de metoderna och versa.
Jag har inte verktyg med 110Nm. Kan ni skicka en länk, t.ex. biltema/julas? (För att vara säker på rätt produkt)

Jag har tänkt så här jag ska börja med gängtapp och gängjärn, och skaffa en skruv 12x1,5 och en 12x1,75.

Om det funkar så bra då kan jag slippa köpa hjullagret och spara det till våren, helt enkelt.

Dugar det bra biltemas simply momentnyckel med Nm?
Länk

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Glöm det där med 12x1.75. Vad skall du med den till?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Teoretiskt sett fungerar det alldeles utmärkt med den momentnyckel du länkar till. Fast i praktiken kan det vara svårt att läsa av skalan när man drar åt hjulskruvar (för att det ska bli rätt så måste du vara någorlunda vinkelrätt både i höjdled och sidled när du läser av skalan vilket blir lite knöligt i flera situationer).

Därför är det smidigare med momentnycklar med klickljud (de klickar till när korrekt moment uppnåtts).

Biltema 20-210 Nm (art.nr 10241)
Fungerar alldeles utmärkt, dessutom med 10 års garanti (och deras verktyg med 10 års garanti brukar vara av bra kvalitet)
Länk
529 SEK

Jula 41-210 Nm (033995)
Länk
379 SEK

Fast köpa en relativt dyr momentnyckel för bara ett tillfälle känns inte lämpligt. Men har du planer att byta hjul framöver på bilen eller kanske flera bilar eller vet andra som kan tänkas vilja använda momentnyckeln, då kan det vara värt att köpa en.

Men om det bara är detta tillfället och ett fåtal andra tillfällen, då vet i tusan om det är lämpligt att köpa en.

Du borde köra till den där verkstaden som pajade det i första hand och låna en momentnyckel därifrån - GRATIS!

Självklart går det att "dra på känn" men du ser ju själv vad det slutar med. Men i princip alla drar åt för hårt. Nu brukar hjulskruvarna och gängorna ofta klara detta, även om man drar riktigt hårt. Det som brukar hända när man konsekvent drar alltför hårt är att hjulskruvarna förlängs något och då är det inte längre samma gängstigning och de börjar gå trögt och börjar slita på gängorna i hjullagret eller liknande som till slut blir derformerade. Eller gör man som däcksverkstäderna gör och drar på fullt ös med deras kraftfullaste muttermaskiner som gör att det dras åt med både 200, 300 och 400 Nm...

Jag brukar fråga hur man kan "dra på känn" om man aldrig någonsin känt hur 110 Nm är? Behöver inte vara exakt 110 Nm, det är bara det vanligaste åtdragningsmomentet. Blir lika bra med 100, 120, 125, 130 Nm osv.

Så därför brukar jag rekommendera att dra med momentnyckel tills man får en känsla hur hårt man ska dra. Sen kan man dra på känsla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.