AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.629

Jämförelse driftkostnader F11, 530XD vs 535XD

Tjenare!

Är tänkt att jag skall köpa ny bil i Februari och funderar nu lite på en begagnad 5 serie F11.

Har kikat en del på dom flesta modellerna men eftersom man gillar att ha lite mer drag i bilen så har jag väl riktat in mig på 530 eller 535. Diesel, Automat och 4-hjulsdrift kommer det givetvis bli.

Det jag funderar lite på är om/hur stor skillnad det är i kostnader att äga bilarna?
Inköp/skatt/Försäkring/Bränsle har man ju koll på men tex service, slitagedelar osv?

Verkar finnas mycket kunnigt folk här som kan guida en lite inför kommande köp =)

Tack på Förhand

//Niklas
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Välkommen hit!
Borde inte vara stora skillnader på service och slitdelar; frambromsarna är större på 535 än på 530 men annars är det väldigt mycket samma lika.
Tackar.

Ok. Det låter ju bra. Man blir ju lite rädd för att det kommer bli betydligt dyrare att äga.

Årsmodeller som är aktuella är väl 2011-2014. Något speciellt man ska tänka på där?

Finns det någon sida där man kan se all utrustning som gick att beställa på bilarna?

//Niklas
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Bromsbyte på märkesverkstad är en kostsam historia, på 530d kostar skivor/klossar fram 12000 och bak 8600... så kolla hur skicket är på dessa innan du köper. Sitter det 19-20" däck på bilen så kostar ju dessa en slant att byta också. I övrigt så är väl inte servicekostnaderna så mycket större jämfört med mindre dieselmotorer. Värdeminskningen är väl som vanligt den stora kostnaden - men självklart har första ägaren tagit den stora smällen. Lycka till med inköpet!
Oj, det var ju en rejäl slant. Lär ju vara ännu dyrare på 535an då.
Såg i någon annan tråd här att dom äter bromsklossar. Låter ju inte som någon bra kombination...

Är det samma bromsar på 525 som 530?

Vad ligger servicekostnaderna på ungefär?

Vid vilka miltal kommer dom "stora kostnaderna"

Mycket frågor men alltid bra att ha lite koll innan man ska på med spenderarkostymen =)
Det du också skall tänka på är att det säljs nya Innovation Edition med väldigt nedsatta priser. Senast nu i början på veckan försvann en F11 535d X-drive -17 på cirka 150 mil som man begärde endast 589 tkr för. Tänk på detta och att även de äldre skall sättas ner kraftigt vilket jag ser ofta inte är fallet.

/Anders
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Tror inte man kan säga något miltal som de stora kostnaderna kommer vid, utan det handlar nog om bromsarna eftersom det är dyrt. Och det är litet märkligt tycker jag att skivorna behöver bytas så tidigt, mina är på gränsen, även bak, efter 8000 mil med mycket långkörningar. Annars inget särskilt tror jag, vet dock inte hur det är med partikelfiltret, byts det på BMW-bilar? Har för mig att jag läst att det räcker bilens livslängd... men kanske någon annan vet? Bromsarna till 525 är av klenare modell tror jag, det var den tolkning jag gjorde när jag pratade med verkstan, att 530 hade betydligt dyrare grejer än de 4-cylindriga bilarna.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Behöver inte bli så blodigt att byta bromsar.

Precis beställt Zimmermann hålade sportskivor inkl. belägg runt om för 6.000 från Tyskland till min 535:a..., trots extremt svag krona för stunden.
OJ, Nej det lät ju inte så farligt.

Du (Zig) som har en. Känns det som en "dyr" bil att äga? Om man jämför med en 525 tex.

Är det någon som vet var man kan se tillvallistor?

Vore kul att sätta sig ner och spexa upp vad man vill ha för att kunna sålla lite bättre till våren.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Alla mina bilar blir dyra men det är för att jag är så petig med allt ska vara tip-top.

I övrigt tycker jag inte det.

En sak som oroar mig är att försäkringspremierna verkar rusa pga stöldvågen av rattar och navigation.

Försäkringsbolagen drar alla över en kam även om man inte har nya M-ratten som är den som är stöldbegärlig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.