AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.425

Byta automatlådeolja E39 525 -04

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej har lite " ågren " gällande att byta olja eller inte i automatlådan !
Talade igår med en bilverkstad i närheten angående detta. De har en spolningsutrustning som de använder.
De spolar då igenom lådan och byter upp till 90 - 95 % av oljevolymen , de använder en olja som heter LUBE 1 , de byter normalt inte filter , de har spolat runt en 100 bilar , olika märken BMW - Volvo o.s.v
De tar 5000 SEK för jobbet inklusive oljan !
Han varnade dock eftersom bilen har gått så pass långt 18400 mil finns det alltid en liten risk att som han sa den nya oljan renar och därigenom kan det lossa partiklar som om man har otur kan ställa till problem .
Att bara byta olja utan spolning menade han var värre då det kunde lossna mer smuts .
De BMW han spolat var mest E60/E61 , de hade fått problem en gång efter spolning det var då en Volvo-låda.
Är lite fundersam hur man skall göra , vad tycker ni ?
Nog borde man väl byta filter också ?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Filtret ska alltid bytas, där sitter ju all skit och det lär du inte spola bort.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Att bara byte av oljan skulle vara värre??? Vad grundar han det på? Sedan som Hasso skriver så självklart ska filtret bytas.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lite film :-) Länk
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byter man inte filtret vid oljebyte, riskerar man att den nya oljan löser upp smuts som sitter fast i filtret och därefter följer smutsen med i oljeflödet...

Dessutom får man väl anse att ett oljefilter som suttit ett helt "serviceintervall" bör vara mer eller mindre "mättat" med smutspartiklar och därmed har ringa/ingen filtreringsförmåga kvar.

Så att bara byta olja (oavsett om man "bara" byter normalt eller spolar lådan) utan att byta filter, är i värsta fall värre än att inte byta oljan alls.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
316
Sörgissjö
Jo att byta filter är som ni säger legio !
Är lite fundersam på oljan de tänker använda , lube 1 ?
Är det bättre att skaffa ZF lifeguard ?
Vad tror ni skall man våga sig på ett byte ?
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Har börjat gå i samma tankar då bilen passerat 15k, men ett byte skulle kosta 6800 (!!!!) på BMW...

Och för mig känns det som att jag vill att en sån här aktion skulle utföras av nån som verkligen borde kunna det...
Jag har skruvat i bilar på hobbybas i över trettio år men aldrig gett mig på att byta oljan i automatlådan. Efter att ha sett videon så blir det nästa projekt och jag tänkte ta stillbilder på operationen. Har en 523 -99 med automatlåda och jag har ingen aning om när oljan i lådan byttes så jag sejfar!
Mvh
Lasse
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
N:Kolla du om filtret va med räknat. Mig gav dom pris på ungefär din nivå. Frågade för säkerhetskull om filtret va med. Nä det kostar extra :-)

Botox:Lycka till!
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
LOL. Eventuellt mer alltså. BMW. Smakar det så kostar det. :)

Det är en fin linje där nånstans hur mycket man ska lägga på en gammal bil alltså. Speciellt när den känns fräsch. Ska man byta grejer i förebyggande syfte eller är det bara dumt? Jag älskar bilen men när man börjar få flera smågrejer samtidigt som hopar sig så börjar man fundera...
Det känner jag iallafall...
316
Sörgissjö
Jo jag känner igen mig i detta när det gäller hur mycket man skall kosta på alltid en
avvägning. Jag kollade igenom de medföljande videorna på länken som gaspo lade ut och en av dessa tyckte jag var mest intressant den från chris-fix ! Han tar upp frågan om man skall spola lådan eller göra ett normalt byte ! Han säger att om oljan ser bra ut åt det röda hållet kan man flusha lådan ! Men om den är åt det svarta hållet skall man undvika spolning p.g.a risken för att ventilpaketet kan sättas igen av föroreningar i oljan .Då skall man nöja sig med ett standard oljebyte. Jag tycker detta känns logiskt !! Man kollar skicket på oljan först och avgör därefter vilken väg man går gällande oljebyten
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Chrisfix e riktigt trevlig o kolla på mycket tips o trix. Kan nog sätta en peng på att oljan e svart på dom flesta kärrornas automater efter ex antal mil.

Gör man det själv så kommer man mycket billigare undan. Och inte tabbar sig som mig:-) Dessa lådor e det ju inte så noga med lådans temp heller. Köp original filter på eBay under halva priset BMW tar. Oså nån olja som uppfyller specen för lådan. Eller köp ZF's egna "dyr". Vilken olja ni väljer e upp till er o vad ni känner er tryggast med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.