AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.838

avbruten vevaxel N47 520D-08

avbruten vevaxel N47 ( 520D - 08 )

Hej!
Har någon varit med om något liknande?
Kände vibrationer i motorn som inte kändes "normala"
Började med att byta vibrationsdämpare fram utan skillnad sedan bytte jag svänghjul med ny koppling utan skillnad, Fick spelet och rev ner motorn och bytte alla kedjor till(oljepump, bränslepump, kamaxlar) och styrskenor samt sträckare utan skillnad. Bröt ihop men kom igen och efter en tids körning med (pumpande koppling och knackande ljud så stannade bilen. Rev bort lådan samt svänghjul och märkte att vevaxeln gick att rotera ca 20 grader vid svänghjulssidan men stod still vid vibrationsdämparen :( host. Gick upp i brygga då jag konstaterade att vevaxeln var av.
Är det någon som varit med om något liknande? bilen gått 18000 mil och ligger snart på en sjöbotten nära dig.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fan va tråkigt. Efter allt jobb du lagt ner o pengar. Har du gjort allt detta själv? Sicket jäkla jobb. Lider med dig.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tråkigt, minst sagt.

Är sådana grejor som man sällan/aldrig hört talas om på vare sig standardmaskiner eller racemaskiner..
Men det kanske förekommer då och då när man inte får veta orsak på haveri..
Jaja,hur som helst inte någonting man vill vara med om.

Du kanske kan hitta någon begagnad motor, borde väl finnas en del nu?

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att vevaxlar kan gå av förekommer.

Vet t ex. att det var problem med vevaxlar tunga arbetsmaskiner (t ex. skogsmaskiner) från John Deere för ett antal år sedan - dock upptäckte de detta och gick ut med en garantikampanj där vevaxlarna skulle bytas i förebyggande syfte på motorer inom ett visst serienummer-intervall. Dock gick en vevaxel av i en maskin som jag bevittnade, innan den hann bytas.

Så visst kan det förekomma men det är extremt ovanligt!

Har motorn varit trimmad på något sätt?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Hej!

Vår fullservade 19000mils BMW 520d -09 drabbades av vevlagerhaveri.
Vevlagret brast vilket skickade veven snett och kilade kolvar och hela motorn låstes.

BMW brydde sig inte alls utan med orden sånt som händer bilen är ju gammal fick jag pris på 85-90k för en utbytesmotor. En kollega med liknande haveri på en V70 -08 fick hela montaget på goodwill av Volvo med orden sånt ska inte hända på en så pass ny bil.

Förstår att saker kan paja men vevlager är ju otroligt ovanligt och det sämsta med allt är BMW usla bemötande i frågan.

Har dock gett BMW en chans till och har nu en 2-serie med B47 istället vilken jag hoppas byta innan maskinskadan löper ut.

fr
45
freo
525dA -10
Min före detta 118d -08 drabbades av vevstakslagerhaveri, gick att slipa veven och använda igen.
Tack för alla svar
Verkar vara sällan det händer som tur är.
Ingen ide att fördjupa sig för mycket, bara att inse fakta och demontera motorn igen och se om det går att reparera den eller jaga en annan motor eller underdel. Tur att man kan skruva lite själv för det blir dyrt ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.