|
|
|
|---|---|
|
Såg just detta på en amerikansk BMW chat. " For those with M54 M54 MS43 lumps under the bonnet with throttle drive by wire ( electronic ) and not by a cable there is a reset than can be made that may improve throttle response. This is typically done if a customer complains after an a new EDK is installed - allthough it should be done as part of the procedure anyway). Its easy and quick just 20 seconds thats all !! 1 Place key in ignition and turn to detent 1 and count for 10 seconds ( only postion 1 do not start the engine. ) 2.Turn key back to 0 postion and count for another 10 seconds 3.Now turn the key all the way to detent 3 to start the engine Thats it your throttle is now reset. this can help to improve the cars throttle response. this little trick is always worth a go if you feel the car is a little sluggish or has been bought off someone who has just gone to the shops n back in thier BM. In theroy the throttle should now adapt slightly to your driving style " | |
| Klassas ändring av gasresponsen som trimning? | |
|
Läste lite till efter att jag skrev detta. Det handlar om den adaptiva gasresponsen. Om bilen är begagnad, och den tidigare ägaren har "gubbkört" bilen, så kan man nollställa den adaptiva gasresponsen, vilket kan göra att bilen blir kvickare, om man kör lite mer aktivt vill säga. Izzy |
|
|
Samma på S54, den kan komma "ur fas" liksom, utan större anledning. Jag brukar göra det då o då, blir klart mer lättkört i stan efteråt. Mkt märklig egenhet! |
|
|
Kane: menar du "klassas ändring av gasresponsen som trimning så jag kan få problem med försäkringsbolaget eller bilbesiktningen"? Nej, det kan jag knappast tänka mig, eftersom triming i försäkringsbolagens mening är "effekthöjande åtgärder", och motorns effekt är ju i detta fall helt oförändrad. Alexander |
|
|
Tror det där mest är snack. Det initierar om ändlägen och kalibreringen för styrningen av själva spjällmotorn/gasspjället dvs mappningen mellan styrdonets önskade spjällvinkel och styrdonets utsignal till spjällmotorn (som sedan justeras med återkoppling). Skall precis som ni skriver utföras vid byte av EDK eller om man haft isär och pillat på den. Det handlar inte om att mappa om responsen från gaspedal till motor. Jag har i varje fall inte hittat något om det i BMWs utbildningsmaterial i alla fall. Bara att man kan nollställa adaptionen av styrdonets styrning av själva spjällmotorn för att den skall följa sitt börvärde ordentligt. Och det gör man som nämns ovan eller med diagnosverktyg. |
|
|
Ja, nån äkta trimning är det inte...men om detta funkar, och man kör aktivt så kanske bilen svarar snabbare pågaspådrag....typ som att trycka på sportknappen. Jag skall testa detta nästa vår, men eftersom bilen kommer från italien så kanske det inte kommer märkas nån skillnad. : ) |
|
|
Fast jag ifrågasätter alltså att det överhuvudtaget existerar en adaption som ändrar gasresponsen (alltså mappningen mellan gaspedal och trottel inklusive vinkelhastigheten på den) baserat på hur föraren kör! Att det däremot finns en adaption som ser till att gasspjället hela tiden rör sig på det sätt som styrdonet vill, det finns det! Och den kan man nollställa. Det finns däremot olika mappning och respons på gaspedalen beroende på vilken växel som är i. |
|
| Kanske det var detta som menades i tipset jag såg | |
| Det låter väl rätt rimligt som marin säger, för OM det funnits olika karakteristik-program för gasrespons i förhållande till körning så hade det rimligtvis funnits en "sport/komfort-knapp" för det också, som dessutom kostat 12.900 eller liknande. | |
|
Det finns faktiskt utrustning för detta och heter Sprint Booster. Länk Jag har en sådan monterad i min E60 och den har 3 lägen. -Av -Sport (lyser grönt) -Racing (lyser rött) Vad den gör är att ändra just gasresponsen så man inte behöver trycka pedalen så långt ner. Uppskattningsvis så ger mellanläget en full gasrespons när man trycker ner gaspedalen ungefär halvvägs, och Racing läget ger full gasrespons när man tryckt ned pedalen ca 25-30%. Personligen tycker jag det är en grym produkt och kör alltid i Sport läget och man vänjer sig givetvis att pedalen är lite känsligare så körningen påverkas ingenting. Däremot om man stänger av den så får man ett annat perspektiv av sin bil som verkar seg som sirap innan något händer när man gasar. |
|
|
Blir man inte väldigt irriterad då när man vill gasa mer än vanligt och upptäcker att den största delen av gaspedalen inte har någon funktion? Förstår att bilen känns stark i normal körning, t.ex. även en E46 318i 118hk känns ju ganska pigg vid normal körning eftersom motorn ger allt fast man bara rör gasen. Sen när man väl trycker gasen i botten upptäcker man att det inte händer nånting. Länk Gillar inte att de påstår flera saker som är direkt felaktiga, för de har ju exakt samma reklamtext oavsett bilmärke! "Since 2000, BMW has replaced responsive cable throttle systems with the cheaper electronic versions. Unfortunately, they've robbed your BMW of its performance. " Det är mycket mycket dyrare med fly by wire. Det finns för att klara miljökrav, inte för att förstöra bilen. Prestandan har inte försämrats. En försämring är dock att man får mindre "voff-voff" ljud om man kickar gaspedalen hårt vid tomgång. Blandningen blir dock bättre kontrollerad. Detta är ett extremt stort problem på vissa ANDRA bilar, t.ex. Saab med GMs V6, det fly-by-wire-systemet är extremt långsamt. "What happens in your BMW when you hit the gas? Usually, you get a full second of delay before you start moving." Detta är ju bara rent fel. "The Power of Sprint Booster Installing a Sprint Booster in your BMW will: • Provider quicker acceleration • Enable faster passing • Increase the responsiveness when driving uphill. • Allow quicker gear changes • Provide easier rev matching " De första tre är rent felaktigt. De sista två kan säkert stämma, man behöver inte kicka ner pedalen lika långt. Men de har heller ingen som helst verkan om spjällmotorn från början är begränsad, som ovan nämnda SAAB V6. Faktum är att BMW har mycket bra (snabba) fly-by-wire system.. Däremot finns det andra märken som har rätt så kraftiga begränsningar i sina system, t.ex. att gasspjällsmotorn inte KAN flytta spjället snabbt vad man än säger åt den. Så är inte BMWs gasspjäll (MDK). Sen är det ju så att om de förutom att mappa om själva pedalpositionen också manipulerar den dynamiska responsen så att gaspedalen "överskjuter" styrsignalen när föraren gasar kommer man hela tiden att trigga bränsleberikning och skicka in en dos i katalysatorn oftare än vanligt. Obs, jag motsäger inte alls att man märker skillnad i hur pedalen känns, för det gör man garanterat. Jag har löst problemet på ett annat sätt, jag trycker ner gasen ordentligt. Tycker M54 har bra mappning av pedalen från fabrik. :) |
|
|
Hej marin849: Nej jag blir inte alls irriterad och tycker att det fungerar bra. Har dock inte köpt detta utan det satt på bilen när jag köpte det men skulle definitivt inte vilja montera bort det. Det är högst personligt givetvis men min känns väldigt seg i originalutförande jämfört med detta. Som jag skrev innan så vänjer man sig och trycker aldrig gasen i botten nu mera då man vet vart den tar så att säga. Sen kanske min förklaring får mig att låta som en 18-åring med kepsen bak o fram som kör med fullgas hela tiden vilket givetvis inte är fallet :) Jag har småbarn och använder bilen mestadels till och från jobbet. Denna produkt är inte något för dig men jag ville bara delge lite information om någon mot förmodan skulle vara intresserad och kanske har upplevt bilen precis som jag. Att det sen är massa amerikanskt säljsnack det håller jag med om ;) |
|
|
Kan ju vara så att mappningen på e60 är annorlunda också. På min E39 har jag full gas nånstans vid 1/4-1/3 nedtryck av gaspedalen vid måttliga varvtal som täcker all normal körning ca upp till 100-120km/h Satt o provade på väg hem o kollade load via obd. :) Att göra den ännu känsligare känns därmed helt fel. Undrar hur E60 är från fabrik... Vid 5-6000rpm måste man dock trycka ner pedalen en hel del om man vill ha full gas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.