|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag körde min X5 2016 på vinterhjul förra säsongen med men hade då andra bekymmer än dessa men...nu var det dags att skifta hjul Det slog mig återigen hur mycket tyngre original 19 tum med runflat är jämfört med 18 tum standard. De är MINST dubbelt så tunga, jag kan knappt lyfta dem. Och visst blev bilen mycket mer lättrullad. Märks direkt från stillastående - det här måste ju minska slitaget på hela drivlinan något oerhört. Så smidig och lättstyrd nu. Komforten blev naturligtvis bättre, prestationen med, men framförallt bränsleförbrukningen vittnade om den enorma skillnaden. där bilen drog 0,8 förut drar den 0,6 nu, där den drog 0,9 tar den 0,7. Det är 30% uppåt! Ni som kört BMW längre tid, hur mycket av denna extravikt står den förstärkta runflatfälgen för, respektive självaste däcket? | |
|
Hur mkt mer väger fälgarna? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Att jämföra 18 tum med 19 tum och sedan dra slutsatsen att det är RFT som är (enda?) orsaken är inte inte seriöst enligt min mening. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
Verdi |
Bullshit. |
|
Att tro att ett par egna körningar skulle kunna ge ett korrekt underlag är rätt optimistiskt. Dina RFT däck ökar inte förbrukningen 30%. Tror du BMW skulle klassa bilarna i EU-cykeln med RFT då? ------- //Lövet |
|
|
Är bilarna klassade i EU-körcykeln med RFT-däck? I t ex. Tyskland är (eller åtminstone har varit) RFT-däck ett tillval vid nybilsköp... Det finns många parametrar som kan spela in här (om nu mätningarna är tillförlitliga): 1. Bredare däck ger generellt högre rullmotstånd. 2. Tyngre däck/fälgar ger högre förbrukning, särskilt vid stadskörning eller liknande "varierande hastighet". 3. RFT-däck i sig brukar generellt ge högre förbrukning än samma däckmodell i samma dimension av "normal" konstruktion. 4. Annan däckmodell - t ex. "sportigare" däck brukar generellt ha prioriterat ner bränsleförbrukningsaspekten till fördel för bättre grepp etc. 5. Kallare årstid = mer energi går åt att värma upp motorn, särskilt vid kallstarter. 6. Blötare väglag = vatten på vägbanan även om det är förhållandevis lite, ökar rullmotståndet rätt mycket. Gör ett litet experiment och sväng in i en djup vattenpöl vid jämn hastighet och se hur mycket farten minskar av det....samma sak sker vid små mängder vatten men givetvis inte lika dramatiskt. Finns säkert fler aspekter som påverkar... Men RFT-däck i sig rullar trögare än normala däck! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det finns inte en chans att bilarna är klassade med RFT-däck eller ens RFT-fälg. Min bil påstås väl dra 0,57 blandad körning och jag hamnar snarare på 0,85-0,9 men nu plötsligt 0,65-0,75. Nog för att en lite större fälg alltid också är bredare och tyngre, jag har alltid haft olika dimensioner på sommar och vinter men viktskillnaden på dessa är extrem. Jag tror inte 30 kilo räcker för originalhjulen. Sen är väl RFT-fälgar förstärkta, byggda annorlunda och förmodligen de också mycket tyngre än vanligt, därav min fråga om det räcker med att byta däck eller om det blir samma historia ändå eftersom det är fälgen som väger 10 kilo mer. |
|
|
Gud, du överdriver som en tonåring. Det enda extra på en RFT fälg är en extra "rand" för att däcket inte ska kränga av. Det väger inga 10 kg. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Killen är mytoman. Min kusin är likadan. Känner igen stilen. |
|
Exakt vilka dimensioner är det du jämför mellan? Vilka däck är det du jämför? Att RFT-däck drar mer soppa är ingen hemlighet och jag är mycket tveksam till att BMW typar bilarna i EU-körcykeln med sådana däck! Normalförfarande när biltillverkare typar bilar för EU-körcykeln är att man väljer en helt "strippad" bil med så lite extrautrustning det bara går, med de smalaste däcken/högsta profilen som bilen får köras med och att man har slagit av alla "förbrukare" som är möjligt (t ex. AC och alla strömslukande funktioner), därefter körs cyklerna av robotar (eller i "nödfall" av specialtränade förare)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Menar ni verkligen att det är olika fälgar för RFT-däck och vanliga? Att det skulle vara skillnad på en BMW-fälg som har samma beteckning i Tyskland och i Sverige eftersom Sverige har RFT-däck som standard, verkar logistiskt och ekonomiskt vansinne. |
|
|
Här är fler mytomaner, fast en av dem kanske är Verdis kusin så vi är eventuellt inte så många som man tror först Länk Helt ärligt vet jag inte exakta dimensioner, men den totala Hjulstorleken är densamma. Vinterhjulen har Nokian Hakka SUV 18 tum och sommardäcken är någon Continental RFT som verkar sitta på många BMW. Minns inte ens profilen men tror att det är 55 respektive 50 eller 45. Sen är nog RFT-fälgar definitivt tyngre än vanliga. På bilder ser man att det sitter en sån här rand som nog väger några kilon, och jag tänker mig att hela fälgen måste vara rejält förstärkt om det ska sitta stenhårt däck på som knappt fjädrar alls, annars blir det sprickbildning och brott ganska snabbt förmodligen. Länk I den här storleksklassen, 3 kg för randen, 3 kg för starkare fälg och 4 kg för däcket. Där är vi uppe i 10 kg ofjädrad vikt per hjul och jag tror inte det räcker. Jag predikar väl inte för feminister från Södermalm utan BMW-ägare, någon måste ju noterat att originalhjulen på dessa är mycket tyngre än något annat man lyft tidigare? |
|
|
Det du skriver är helt orimligt. Jag har vägt mina BMW originalfälgar med RFT innan jag vägde de nya fälgarna, med monterade däck (ej RFT) och de var lättare, men det rörde sig om 3 kg snarare än 10 kg. ATt det skulle gå tre kg för förstärka fälgen är orimligt. Nog för att RFT är styvare, men inte så att det utsätter fälgen för allvarliga påfrestningar. Oavsett vilken däcktyp man har ska fälgen ska vara stark nog att klara att däcket trycks ihop helt och det ger bra mycket större påfrestningar än RFT. Sedan kan jag inte förstå hur du får det till att "kanten" ska väga 3 kg. Jag har kört min bil med både RFT och icke RFT (sommardäck i båda fallen) och den drog snarare mer med icke-RFT (vilket troligen beror på att Michelin PSS är väldigt sportinriktade). 30 %, som du skriver om, är fullständigt orimligt. |
|
|
Fast du har vägt hjulen till en 3-serien. X5ans är både större, bredare och har högre profil. Dessutom blir det stor skillnad på hjul till en tung bil relativt samma Hjulstorlek på en låg, lätt bil - RFT till en X5a ska klara att bära upp flera hundra kilon mer än till 5-serien, vilket alltså sätter krav på betydligt mer förstärkning på däcksidan och i sin tur även självaste fälgen. Sen kanske jag har ett ovanligt lätt vinterhjul också som gör kontrasten större, men det här originalhjulet är helt brutalt tungt. Jag får väl fota dem på en våg till våren, skillnaden är betydligt betydligt mer än tre kilo. |
|
|
MUC: Det går utmärkt att montera icke-rft däck på rft-fälgar (men inte tvärtom) så det finns bara 1 variant per fälgmodell. ------- //Lövet |
|
| Visst väger ett hjul mer på X5, men det du skriver om förstärkning av fälgen är inte relevant för RFT vs vanliga däck. Därmed inte sagt att jag tycker RFT är bra. Jag nötte mina originalmonterade RFT ett tag, men har sedan dess kört med konventionella däck. När det gäller fälgvikt så är den i princip densamma oavsett däck. | |
|
Orkar jag ta av ett av vinterhjulen och lägga respektive hjul på en våg för att ta kort? Finns det något allmänintresse av detta? Eller kommer Verdi bara säga att jag manipulerat vågen? Det skiljer minst 10 kg. |
|
|
Jag tror att Saab 9-5 behöver gå på gymmet mer än att dikta upp historier :) Jag hade 20" originalhjul med RFT på min X5 F15, det var inga problem att lyfta dem. Och jag flytta runt dem flertalet gånger. Jag körde 19 originalhjul med icke RFT Hakka SUV R på vintern. Om än att bränsleförbrukningen sjönk, vilket förklaras av den mindre dimensionen men också det mjukare gummit samt att det däcket är extrem lättrullat om man kikar på de olika testerna som finns på nätet. Det är nog där förklaringen ligger mer än att det är RFT eller ej. Mvh/ Niclas |
|
|
Här finns viktuppgifter för nästan alla BMW-originalfälgar (utan däck), en snabb koll verkar tyda på att X5-fälgar kan väga mellan ca 12 och 22 kg, beroende på storlek... Sedan tillkommer vikten för själva däcken och RFT-däck kan vara rätt tunga i förhållande till standarddäck, särskilt när det handlar om bredare dito. Länk Det går att filtrera fälgarna efter till vilken modellserie de är tillverkade. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm, ska man tro den sidan väger mina fälgar drygt 17 kg, jag har 449-designen. Det är oklart dock om man räknat in plastringen inuti hjulet, men förmodligen inte om runflat inte ens är standard på vissa marknader. Jag har Continental ContiSportContact 5, enligt denna sida Länk Så väger de nästan 14 kilo till. Jag vet inte ens om detta är Runflatvarianten, de är inte märkta med SSR. Men redan här, möjligen utan förstärkningsringen är jag alltså uppe i över 30 kilo per hjul. Det är väl då inte omöjligt att de egentligen väger bortåt 35 kilo medan mina andra kanske väger strax över 20? |
|
| Vad är det för däckdimensioner på dina 18 resp. 19? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.