AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.220

520i e34-95 ryckig motorgång!

Wi
9
Willeoja
523i-96
Tjenare, har en 520 från 95 som jag håller på att bli galen på.
Bilen är i gott skick med fungera de ac osv osv.
Men då är de ju så att när man gasar minimalt så går den bra men så fort man gasar är de orkeslös och sakar, blir något bättre om man får upp lite varv

Lämnade in bilen på en verkstad där dom konstaterade att de var vanosen som felade,
Så jag beställde verktyg och diverse delar för att renovera den.
Efter renoveringen och ca 3000kr så blev de ingen skillnad :/
Har provat byta spjällgivare, lmm och soppa pump men ingen skillnad.
Börjar misstänka ev dålig jord mellan motor och kaross?
Hade de problemet på en e39 jag hade dock var de då dålig kontakt på batteriet 🤔 Idag vid provkörning så kändes de nästan likadant fast i e39
så blinkade lampor invändig osv men på e34 så är de bara motorn som huckrar.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
Börja med det enkla..
Kolla insugsbälgen
Sprickor?
Stabil tomgång?
Olja i tänstifts brunnar?
Bränslefilter? Bytt när?
Wi
9
Willeoja
523i-96
Gummibälgen är hel, har bytt alla tändstift plus rengjort runt om då de var lite olja tunt 3 stift.
Bränslefilter är bytt och även pumpen.
Har inga problem på tomgången alls, inga svårigheter att starta heller.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
en gissning blir då
tändspole och eller kamaxelgivare-vevaxelgivare

Låter precis som en tändspole.
Kolla felkoder om misständningar på någon cylinder, det borde finnas en lagrad.
Ett test du kan göra är att i totalmörker se om de gnistrar någonstans från en spole.
Kör du bilen varm stänger av den och sen känner på alla spolar är någon avsevärt kallare än andra så är den troligtvis trasig, kan man ta på just de grenröret så är det ytterligare en indikation.
Är det svårt med total mörker kan du ta en blomspruta och se var det bubblar. Funkade när en gummibälg var trasig på en av min M60.

Stephan
Måste nog ändra mitt svar eftersom bilen går bra på tomgång så kanske det inte är en tändspole ändå.
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Vakumläckage på bränsletrycksregulator-linan nånstans kanske
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Willeoja : Du måste naturligtvis felsöka! :-)

Just nu känns det som att man letar och byter lite överallt utan någon vidare eftertanke :-)

Det är fullt möjligt att du har multipla fel, varav VANOS var bara ett av dessa men du har fortfarande ett eller flera fel kvar och därför märker du inte någon större skillnad.

Du har ett par olika alternativ men de lämpligaste är:

1) Lämna in bilen till en verkstad för felsökning - kostnaderna för alla delar som bytts troligtvis i onödan skulle nog ha täckt kostnaden för denna felsökning :-)

2) Du börjar felsöka själv (men detta ***kräver*** att du läser in dig på hur motorn fungerar, skaffar lämpliga felsökningsverktyg om du inte har mycket redan, lär dig hur man hanterar olika felsökningsverktyg och lite olika felsökningsstrategier).
Felsökning har faktiskt väldigt lite att göra med att meka, det är två helt skilda discipliner. Vissa gillar att meka, men inte att felsöka. Ibland är det tvärtom. Felsökning är krävande, men roligt!

Om du vill ha en försmak och exempel på att felsöka och första lämpliga steg så kommer här ett par punkter:

Vad sa verkstaden egentligen angående VANOS, jag gissar på att de sa mer än "det är någt fel på VANOS"? :-)

Hur vet vi att VANOS fungerar som det ska?

Hur uppkom felet? Plötsligt? Smygande? I samband med någon reparation eller annan händelse?

Vilka felkoder finns lagrade?

Du skulle mätt bränsletrycket.
På ***tre minuter*** hade du kunnat verifierat att bränslepump, bränslefilter, bränsleledningar, bränsletrycksregulator samt dessa vakuumanslutning och all el som har med bränslesystemet att göra i ett enda svep och kunnat utesluta allt detta i en enda mätning.
Nu har din motor inte en Schrader-ventil, hade den haft det hade det bara tagit ***tre sekunder*** att göra ovanstående.

Gör sanity check på kritiska motorstyrparametrar (exempelvis fuel trims, syresensorspänningar, motortemperatur med mera). På ***en minut*** ser du om du ska bekymra dig om vakuumläckor eller inte.

Dålig jord är en luring, det håller jag med om. Tokenkelt att verifiera! Mät spänningsfallet mellan motor och olika jordpunkter (tex kaross och negativ batteripol). MEN! Detta måste du göra när systemet är lastat, dvs motorn igång och slå gärna på både halvljus och helljus.
Dålig kontakt mot batteriet märks direkt om du mäter spänningsfall mellan olika delar och batteriets poler.
Tar inte många minuter att göra dessa mätningar.

Går motorn dåligt dvs som att den inte går på alla cylindrar? Undersök isåfall om det är alltid är samma cylindrar som inte bidrar med något (görs mycket snabbt med cylinder drop test dvs med motorn igång deaktiverar man en cylinder i taget och lyssnar om det blir stor/liten/ingen ändring av motorgången).

Ok, detta var bara några få exempel på hur man gör en mer systematisk felsökning och försöker utesluta olika delar av systemet och försöka ringa in felet.

Finns massor av områden som jag inte berört, detta var bara ett par exempel på de delar som nämnts i tidigare inlägg som man kan felsöka på.
Wi
9
Willeoja
523i-96
@bmw-slangen: Tack för ett mycket bra svar :)
Felsökning är inte min starkaste sida ;)
Köpte bilen billigt å tänkte att de var insugsbälgen som var felet då de var hål i den, eller något annat enkelt fel.
Bilen hade stått i ca 1 år då jag köpte den å felet ska ha uppstått efter de enligt förra ägaren.
De är ju säkert något enkelt fel men jag har inte kunskapen om att felsöka på ett bra sätt, eller verktyg för de.
Har varit i kontakt med bmw-verkstad och ska lämna in den där i veckan :)

Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Min förra E34 520 var oxo ryckig men gick ok men då var det dessa som spökade för mig Länk
Kollade på mina gamla när jag bytte men inga tydliga sprickor men bilen gick utan ryckningar efter det .
Du hittar dom billigare på ebay ..
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
Är det bara en gummihylsa eller sitter det en ledare till tändstift däri?
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är en ledare där inuti. Se det som en förlängare som sitter mellan tändspolen och tändstiftet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Willeoja : Vad hittade BMW-verkstaden för fel och vad blev lösningen/lösningarna?
Wi
9
Willeoja
523i-96
Dom her inte haft tid att kolla på de än då dom haft mycke å göra.
Lämnade den som obokad, har ingen brådska med den.

Åter kommer när jag fått veta något :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.