AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.533

Vinterdäck f11 530d xdrive

Sida 2 av 2
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
P-OA: ICE2? Väglag när antispinn var ilsken?
dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

Hej,

Blev Nokian Hakka 8 på 18" fälg. Går mycket tystare n volvo xc6!

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
För min del blev det dubbade Pirelli Ice Zero 225/55 17 tum (levererade och monterade av Vianor). Har kört Nokian Hakka (7 resp 8) på mina senaste BMW (E91 och F31). Var lite skeptisk till Pirelli från början, noterade sen att de vann Teknikens Världs vinterdäckstest (men kom femma i ViBilägares dito). Hade i likhet med Ulf530 gärna valt ännu smalare dimension om det varit tekniskt möjligt.

Så långt nöjd, märker varken fördelar eller nackdelar vs Nokian Hakka. Det enda jag inte blir helt klok på är om det är RFT-däck eller inte, finner ingen tydlig märkning om RFT, ROF eller liknande. Någon som vet hur Pirelli märker sina RFT-däck?

/J.I
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
På Pirellis hem sida är dom markerade med RUNFLAT och din däckvärkstad borde kunna upplysa om det ät rft eller inte!

Länk
dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

Jacky: Tack! Jag ar samma problem om det är runtflat md sensor (att den märker tryckförlust) kan du informera hur man ka se om det är runflat på hakka 8?
vänl
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
drmonz: På mina tidigare Hakka 8 fanns tydlig text på däcksidan som indikerade att det var RFT-däck (minns inte om det stod RFT, ROF eller liknande). På Pirelli-däcken jag har nu hittar jag ingen tydlig märkning. Får kanske slå en signal till Vianor och kolla om de vet vilken däcktyp de levererat...

/J.I
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Inte helt tydlig info på Pirellis hemsida.

Som jag tolkar det skall Pirellis RFT-däck vara märkta på något sätt (i det fall det rör sig fabriksmonterade/homologiserade däck för BMW skall det stå "RSC") men ingen dylik märkning står att finna på däcksidorna.

Från Pirellis FAQ:

Fråga: How do I know if a tyre is self-supporting run flat?

Svar: "which appears on the sidewall of the tyre. On tyres specifically homologated for BMW vehicles there are also the letters RSC which stand for Run Flat System Component".

/J.I
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Inget RFT-däck har någonsin vunnit något däcktest.
RFT-däckens egenskaper brukar skilja sig markant i jämförelse med "samma" däck i icke RFT-utförande.
Så vitt jag vet har ingen däcktillverkare någonsin lämnat in ett RFT-däck till något test. Kanske för att RFT-däcket skulle klara sig väldigt mycket sämre..?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Det är väl mest närliggande tro man lämnar in just den däcktypen man säljer mest och inte minst. BMW är väl än så länge en av få bilfabrikanter som använder just RFT i mycket större utsträckning på sina bilar än andra bilfabrikanter. Visserligen endast inne på min BMW nummer 2 som båda haft RFT, har aldrig hört Audi eller VW använder RFT som standard däck och jag har inte haft RFT på några andra bilar jag ägt heller.

Att ett RFT vinterdäck har sämre egenskaper än ett icke RFT vinterdäck har jag svårt tro. Har inte haft nån försämrad körupplevelse på några av mina bilar vara sig RFT eller icke RFT utförande på däcken.

Crille
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag själv, och flera mig närstående, har testat RFT vinterdäck och vår uppfattning är att de oftast är klart sämre än ett vanligt icke RFT.
Av egen erfarenhet så väljer jag inte RFT vinterdäck.

Den största och enklaste förklaringen är att RFT-däckens förstärkta och mycket styvare sidor gör att däcket blir mindre följsamt och får betydligt sämre grepp, framförallt vid låg friktion (= vinter och halka...).
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Måste hålla med Crille-Boy.
Tycker inte att det är någon märkbart stor skillnad att ha RFT som vinterdäck. Har kört icke-RFT också men numera håller jag mig enbart till RFT.
Orsak är en smygpunka (ventil som läckte). Detta inträffade mitt i natten när jag var på väg upp till fjällstugan. 4 mil kvar till Sveg (med nattöppen mack), fullpackad bil, hela familjen med (2 barn) och minus 32 grader utomhus.
Jag var överlycklig över att ha RFT monterat så jag tog mig fram till Sveg.
Efter detta anser jag att RFT är en rätt billig livförsäkring.
Har också sett ett antal bilar stå och byta däck på motorväg och när jag ser detta så inser jag att även här är RFT en livräddare. Det må vara sämre egenskaper på RFT men dom är inte dåliga. Jag vet att det är mkt ovanligt med punktering osv men det är faktiskt personer som råkar ut för det och för mig är det en mycket billig livförsäkring.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Köpte ny bil fredag som jag hämtar imorgon, exakt samma kombo som på den jag har. 17" Hakka 8, RFT, nöjd med dom.

Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.