AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.534

Vinterdäck f11 530d xdrive

Sida 1 av 2
dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

Hej,

Köpte en ny BMW 530d xdrive i våras. Dags för vinterdäck (med fälgar). Har en innovation ed dvs m paket och 18" vad gäller sommardäck.

Vill ha ett par hakkapeliitta 8, dubb. föjnande råd uppskatas

1. Vilken fälg tum hade ni valt?
2. Några erbjudande ute på bmw handlarna vad gäller vinterdäck med fälg?
3. Pirelli ice vs hakkapeliitta?
4. Dubb eller ej?

Bor i skåne

Vänl
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Köpte Good Year ultra grip Ice 2 denna säsong. Testvinnare av nordiska vinterdäck. Har haft på dom i 1,5 vecka nu. Och jag är supernöjd. Har kört i regn o torrt o dom klarar sig galant. Har kört 120-130kmh o dom beter sig alldeles utmärkt. Så får vi se när isen o snön kommer men e inte ett dugg orolig. Dubb eller ej. Helt o hållet upp till dig o din körprofil.

Hittar inga erbjudanden. Men det gör säkerligen av dom andra gossarna härinne. :-)

Hoppas du hittar nått trevligt o kör försiktigt i vinter. Peace!

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Så här skrev jag i går i en annan tråd:

På min F11 valde jag 225/50-18, Conti Icecontact 2 dubbdäck.
Monterade på M-sport 18" original fälgarna som följde med bilen och däcken sitter perfekt.

Jag väljer helt medvetet ett smalare däck och högre profil för att det ger överlägsna vinteregenskaper.
Dubbdäck väljer jag av uppenbara själ,
men även dubbdäck för att de är bättre än friktionsdäck på asfalt!

Hittills har jag kört ca 200 mil på asfaltväg och i dag var första gången på snöig/slaskig och även isig vinterväg i ca 5 mil.

Däcken fungerar alldeles utmärkt. 2,5 bar lufttryck.
Inte alls svajiga eller oprecisa på asfaltväg.
Helt suveräna på vinterväg!

Men självfallet är även 225 lite i bredaste laget vid slask och lös snö, men det är ju också ett ganska ovanlig förekommande väglag.)

Jag testade vinteregenskaperna ganska aktivt under dessa få mil. Intressant med växlande väglag eftersom jag passerade över två rejäla höjdlägen under bitvis ymnigt snöfall. Temp mellan +5 och ned till -2°C.
Jag slapp helt vägsalt under denna sträcka (tack!!!).
Men fick alltså testa såväl våt asfalt, slaskig asfalt, slaskig vinterväg, vit polerad isig vinterväg, lös snö på vinterväg, etc.
Bitvis var det nästan ingen trafik (lastbilarna stod stilla, av förklarliga skäl...) så jag kunde testa lite broms/acc/styrning.

Både däcken och F11:an verkar så här långt fungera helt suveränt även på vinterväg och xDrive ger mig ett brett leende när man får testa lite aktivt i så här skiftande väglag!
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
17" original fälg med Hakka 8, fungerar mycket bra. Tror dom gick på ungefär 20' utan rabatt. Minns inte helt.

Crille
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Drmonz:Btw finns ett utförligt test att vinterdäck i förra numret av teknikensvärld.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag tycker att Auto Motor & Sport test är bättre och mera komplett. För mig är det enklare att välja vilka delar av testet som är viktiga för mig så att jag kan prioritera de egenskaper och de förhållanden som är viktiga för mig.
(Bäst är det förstås att lusläsa så många tester som möjligt)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Crille; jag läser att flera har anmärkt lite på Hakka för att de upplevs svajiga/svampiga/oprecisa på asfalt. Vad är din upplevelse av detta?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ulf350:Teknikensvärld testar ju på alla underlag och gör detta grundligt. Och har så gjort i en herrans massa år. Utveckla gärna vad som inte är komplett och vad som är bättre.

Sedan vilket nummer av auto motor sport testar dom däck. Vore kanon o fått köpt detta test.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Nya dubbdäck känns ju lite svajjiga och som att dom vandrar lite fram och tillbaka så även Hakka 8. Ger med sig efter ett tag på barmark, dubben sätter sig och utsticken nöts lite.
Verdi
Svajar inte på dubben utan på gummiklackarna. Är nog minst lika illa på nordiska friktionsdäck.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
@ulf530 På BMW' en är jag oerhört nöjd med Hakka 8 och tycker bilen går riktig bra och stadigt. På min stadsbil, A1'an köpte jag också Hakka 8 på 15" original fälg och tycker dom kändes lite svampiga faktisk. Lite besviken, frun tyckte också den verkade vara lite "vinglig" som hon uttryckte sig men den känns bättre nu efter jag fick justerat däcktrycket. Sen var det inte så kallt i luften som kanske också påverkar däcket då det är mjuk gummi. Och jag bor i Norrland så jag räknar med att däcken blir bättre när det blir lite kallare framåt.

Crille
Verdi
Mina nästan helt nya Hakka 8 svajar inte så mycket. De är dock 255 breda. :) Däremot känns bilen lättare i styrningen.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack för feedback. Jag ansträngde mig verkligen i mitt val och då känns det som jag valde rätt.
Jag har varit sugen på Hakka i ett par år för att de verkar vara så grymma på riktig vinterväg (vilket jag prioriterar högt) men avstod från Hakka just för att flera BMW- och Audi-ägare har sagt att de kan upplevas lite svajiga och oprecisa.
Conti Icecontact 2 är ett av de däck som är allra närmast Hakka vad gäller vinteregenskaper men ändå ett väldigt bra däck även på asfalt.
Mina svajar inte alls, trots relativt smala och med relativt hög profil, suveräna vinteregenskaper, så jag är verkligen helnöjd med mitt val.

Även min bil är lättare i styrningen med vinterhjulen på.

255 breda vinterdäck är oacceptabelt för min personliga del, både för bredden och förhållandet till profilen.
På riktig vinterväg skulle jag mycket hellre föredra smalare däck än mina 225 men jag tycker att 225 erbjuder mig en acceptabel kompromiss.

Om man blir tvungen köra med för högt lufttryck för att minska svajigheten så tror jag att däckets vinteregenskaper kan försämras rätt kraftigt.
Själv brukar jag på vinterdäcken gärna köra med något lägre lufttryck än rekommenderat för att det ger tydligt ökat grepp och även bättre livslängd.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Sammanställning av flera däcktester:
Länk

Har inte tillgång till Auto Motor & Sport just nu, men tror att det kan ha varit AMS 21/2016 (?)
(borde vara lätt att hitta via Google?)
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
AMS och Vi bilägare hade båda Hakka 8 som testvinnare. Sen var jag nöjd med Hakka 8 som jag köpte förra vintern til BMW'en.

Crille
Ma
18
Mauru
520d F11 xDrive Msport -16
Har sen 3 dagar skaffat 17 225/55 Nokian Hakka R2 RF, fick uppleva första snön i Sthlm för sesong, ingen fara med de heller tycker jag. Glöm inte RDC lufttrycksensorer på fälgarna.
dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

Hej,

Tack för alla kloka råd och era egna erfarenheter. Tyvärr så betyder ju allas åsikter mycket vilket gör det ännu svårare att välja...

Dock alltid varit nöjd med Hakka (tidigare kört volvo xc60, vilken i sig är väldigt svajjig). Låter lite oroväckande om bilen skall bete sig som en SUV. Har visserligen möjlighet att "styva upp bilen" genom knapptryck till "sport", men något inom mig säger att man kanske inte skall köra "sport" när det är halt ute hehe.

Fick följande erbjudande ifrån bmw-handlare

"Här kommer ett förslag på kompletta vinterhjul till din bil.

Det är 17” med en fälg som heter LM 236 med Nokian Hakka 8 225/55R17.

Dom kostar 22900:- och vi lämnar 10% på dessa. Det blir 20600:-

Du kan använda dina ”sommarfälgar” men det skiljer inte så mycket i pengar med lösa däck. Det kostar en liten peng att kränga lösa däck så det blir nästan samma summa.

Vi har förvaring här också. Det kostar 995:-/säsong o då ingår tvätt/byte o förvaring."

kommentarer?

vänl
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ulf:Tack! Men var mer ute efter komplett test dubbat v:s odubbat. Ska kika på auto motor sport. Tycker dock som skrivet att teknikensvärlds test är väldigt seriöst. Dom borde kunna sin sak efter vad kan det va 20-25år?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
@drmonz Precis den kombo jag har, mycket nöjd med den.

995:- var hyfsat styv pris tycker jag, betalar 595:- hos BMW och Audi på mina bilar.

Crille
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Vill fortfarande tro att nya däck rider på dubben ett tag innan allt sätter sig på plats.
Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Tänkte testa Leebman24 för första gången så det blev dessa: Länk med Goodyear UG Performance 2. Fick mail att de har levererats från dom nu igår.
Hade Goodyear UG Ice på min förra 320d och var nöjd med dom (dock så var dom för mjuka för "vintern" här nere i Skåne så att accelerera från ett stopp ut på en trafikerad väg gjordes med antispinnlampan ilsket lysande även efter tre säsonger).

Valde med RDC moduler, hur har ni gjort/tänkt med dessa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.