AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.187

Bmw 335i, ac-läckage - byte torkfilter

Hoppas någon kan hjälpa till här.

Har en 335i där det kända ac-röret ärgat sönder. Beställde då nytt rör och torkfilter.

Har nu bytt röret och ska nu "bara" byta torkfiltret. Visar sog dock att det sitter så jävligt till att man får plocka ut kondesorn för att lyckas med detta. Har sökt överallt men lyckas inte hitta info om vad som egentligen kan hända om filtret inte byts, mer än att systemet riskerar frysa om för mycket fukt skulle finnas.

Ska man våga prova fylla på och se hur det går?
Hej,

Om man skall vara riktigt renlärig, skall filtret bytas, om systemet "varit öppet". Och inte nog med det, filtret skall tas ur sin plastpåse och monteras i omedelbar anslutning till nypåfyllningen av gas.

Så skall det alltså vara. Sen finns det ju grader. Om du är beredd att chansa - att systemet fryser sönder, måste vara en extrem variant; snarare kan det bli fråga om en eventuell (och naturlitvis kostsam) korrosion i kompressorn på sikt - är det nog bara att fylla på (efter sedvanlig vakuumsugning).

Som nästan alltid - en avvägning, alltså.

/Lennart

ev
129
evo
Bmw 325i -10
Lagat många ac utan att byta torkfilter, dock har dom flesta inte stått tomma länge, utan det har funnits lite gas kvar.
Men som i mitt jobb kyltekniker så byter jag Alltid torkfilter på kylanläggningar, värmepumpar osv när jag gjort ett ingrepp i systemet.
Man kan ju göra en mellanfyllning med nitrogen (kvävgas) för att få ut ev fukt.
Det som händer när det är fukt i kylsystemet är att det bildas isproppar å då slutar ac'n att funka. Inget fryser så att rören spricker.
Så gör en noggrann vacum sugning med mellanfyllning nitrogen å prova.

Mvh Mats

Tack båda två för svar,
Jag blev lite klokare iallafall. Kör nog på att vacuumsuga lite längre (~2h kanske) och hoppas det fungerar bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.