|
|
|
|---|---|
|
Käraste bröder systrar och vänner, Är i antågande att beställa en 330e till våra vardagsbestyr. Kom fram till att jag har 30km/h som medelhastighet sista 500 milen och kör normalt 2 mil om dagen. Behövs inte 400hk för komma upp till 30km/h :) Så dags att göra något miljövänligare! Har läst ihjäl mig men några frågor jag har obesvarade, rätta mig gärna, inga åsikter är fel. Back-kamera (sorround view), eluppvärd ratt, komfortöppning var krav. Det blev M-paket men med standardchassi (jag är rätt komfortinriktad) och HiFi-paketet (har alltid radio avstängt förvisso), läder och metallic. Det ingår Navi&co, aktiv farpilot, LED-trams, kanske tar jag head up display... Så till the million dollar question: "2VL" Variabel sportstyrning. Tydligen är detta inte samma sak som "aktiv styrning". Är inte fartberoende utan bara ökar utväxlingsgraden ju mer man vrider på ratten. Alltså smidigt när man fickparkerar men annars!?! Inga stora pengar. Kör mest i byn. Tyvärr fanns ingen bil hos Förenade bil i Malmö som hade detta så kunde inte provköra. Någon som har. Åsikter? Vad missar jag? Detta är min första helt nya bil! :) Ha en go kväll! | |
|
Kul med ny bil! Har variabel sportstyrning på nuvarande, det är inte så att man tänker på funktionen normalt sett. Det var längesen jag körde en F31 utan nu, så jag kan inte direkt jämföra rätt av, men jag trivs bra med nuvarande styrning. Om du trivs med styrningen i vanliga 3-serien så hade jag skippat tillvalet. Finns lite fler åsikter i denna tråden: Länk HUD tycker jag är riktigt trevligt, med navin är det en bra kombo! |
|
| Lägg till den extra laddsladden som gör att du kan ladda lite snabbare på Emporia/Coop mm. Tyvärr är den rätt skrymmande men nog rätt bra att ha. Sladden som ingår är bara till vanligt uttag och det tar lite längre tid att ladda. | |
| Fantastisk bil! Är mkt nöjd med allt. Har dock inte utrustningen du mämner ovan. | |
| Sarli: Skulle vilja påstå att variabel sportstyrning VISST är fartberoende. Utväxlingsförhållandet beror på din hastighet. Kör du sakta vrids hjulen mer än när du kör fort vid samma rattande. Jag hade inte velat vara utan den funktionen! | |
|
Har en 330e sedan 1,5 månad och 520 mil tillbaka och är riktigt nöjd. Jag har inte variabel styrning men HUD och HUD tycker jag är bra. Jag ångrar att jag inte valde hastighetsindikator för det hade passat utmärkt tillsammans med HUD. Jag tror inte det gick välja det variabla chassiet till 330e men M-sport chassiet är riktigt bra och inte alls farligt stötigt. |
|
Verdi |
Har inte 330e ett eget chassi för att hantera den ökade vikten? Alltså ej M-sport? |
|
ArnDeArtica - Kul att höra att du är nöjd! 520 mil/1,5 mån är ju ganska mycket! Laddar du varje dag? Vad ligger din blandade körning på? Jag hoppas jag kommer att orka ladda så inte vardagsstressen tar över och man struntar i sladden. Hoppas också att man inte saknar V8:an alltför mycket. Det gick att välja både M-chassi och standard-chassi. Dock inte variabelt. Jag gick på standardchassit, har sådär 1000 st vägbulor per km i byn :) HUD blev det men hastighetsindikatorn/lane change snålade jag bort. Kändes inte lönt på skånska småvägar med bortslitna vägmarkeringar. Blev variabla sportstyrningen istället, får vi se hur det blir med det :) Skiljer inte så mycket i vikt jämf med en 335d Xdrive men blir ju lite mer baktung. |
|
Verdi |
Ja just det. Det var det variabla som inte gick att välja. Synd. |
|
Ja 520 mil på 1,5 är extremt. Jag räknar med 3500 på ett år men det började med en extra långresa. Lane-change har jag men jag tycker inte det är värt det, det ingick nog i något paket. Men jag försöker låta bli att slå av det för någon gång kan det väl hjälpa. Jag försöker ladda varje dag. Just nu bygger jag nytt garage så det är inte alltid det går och det är inte alltid jag kan ladda på jobbet heller. |
|
|
ArnDeArtica - Okay, ja, då blir det inte mycket hybridkörning. Vad landar förbrukningen på? Jag kör så lite så det spelar mig egentligen liten roll om den drar 2 l/mil (drivmedelskostnaden jämfört med värdeminskningen) men försöker miljösamveteskompensera nu ;) |
|
|
Skrev om förbrukning i en annan tråd men sammanfattningsvis så drar den ca 0,5 under vanliga veckor (men någon lite längre tripp på helgen) och på långstyrning i motorvägsfart utan chans att ladda så låg jag på 0,74 i snitt på 230 mil. Kör du bara 2 mil om dagen klarar du dig med den medföljande sladden. Du laddar fullt över natten även på lägsta inställningen (6A). Och 252hk varav över 80 från Elmotorn drar iväg rätt bra, du kan vara snabbare till 30km/h med 330e än en 550i :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.