|
|
|
|---|---|
|
Tjabba gott folk! Är sedan nyligen stolt ägare till en E39:a 2003 årsmodell med 2.0 bensinmotor. Har tidigare endast köpt nya asiater så att gå över till en 13 år gammal BMW var en äventyr. Hursomhelst så har jag märkt att min nya förvärv börjar vibrera i ratt och pedal när man överstiger sisådär 120 km/h och intensifierar mellan den hastigheten och 140. Efter 140 blir det bättre eller så blir vibrationerna så pass frekventa att de känns mindre. Jag har häromdan: - Bytt bromsskivor fram - Bytt bromsklossar fram - Satt på nästan nya vinterdäck Fick ingen anmärkning på framvagnen vid besiktning, däremot en kommentar om att en bussning håller på att slitas men det skulle inte anmärkas än. Då kommer min fråga, vad kan detta vara för någonting som orsakar vibrationer vid så pass höga hastigheter och hur kan man fixa det? Tack på förhand! Mvh Tony / E39Freak | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
E39 är "överkänslig" för orunda däck och kräver också nollbalansering, dvs man kan inte lämna 5 gr för det märks. Räcker att det fastnar en sten i däcket tex. Är en bussning sliten så är ju de andra det också, och även om de inte är dåliga så kan det sammanlagda slitaget av flera bussningar ge vibrationer. Men enklast prova en uppsättning andra hjul, men helst då sådan som man vet är hundra procent. Har du samma dimension ? skifta isåfall fram och bakhjul så får du se om problemet flyttar sig ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för ditt svar Yngve! Blir nog att boka ett besök på Däckia snart för att kolla hjulinställningen samt nolla däcken. Hjälper inte det så får man ta och handla nya länkarmssatser både fram och bak och få det fixat efter vintern. Hoppas bussningarna håller tills dess bara :) |
|
| Är det bara jag som tycker det är coolt att E39 nu t o m betraktas som en X-bil? ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.