|
|
|
|---|---|
|
Hallå i träsket Efter några år med andra märken har jag nu köpt mig en 330xi -07 som jag är mycket nöjd med. Har känt av lite vibrationer i bilen vid 130km/h + körning och bad en verkstad kolla på detta dom kom fram till att fälgarna va lite lite ovala samt anmärkte dom på att det satt 245 däck på fram istället för 225. Enligt verkstaden va fälgarnas ovalhet så lite att det inte va någon fara men jag tycker det är väldigt störande. Vad tror ni? Angående däckens bredd så sitter de bmw 18" tillvalsfälgar på kommer dock inte ihåg va dom heter men de kan väl inte va någon fara att köra på bredare däck än angivet? Mollemeck | |
|
Vad är det för däck? Undersökte de fälgarna separat med avmonterade däck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sitter helt nya rft dock kommer jag inte ihåg märke just nu. Kan inte svara på hur dom kom fram till detta men verkstaden är en välomtalad bmw verkstad i Linköping Mollemeck |
|
|
Det finns ju tillåtna toleranser för hur mycket "orundhet" fälgen får ha. Jag förutsätter att de noll-balanserade hjulen i samband med mätningen - BMW är mycket känsliga för små obalanser. Många däckfirmor fuskar och tillåter 5 gram obalans eller så och det märks direkt på de flesta BMW (men märks inte på många andra bilar). Balanseringen skall ske i "fingraderade skalan" där man ser +-1gram och även om det inte finns 1-gramsvikter går det oftast att få ner till 0gram fel genom att flytta vikterna lite. Är hjulen korrekt balanserade och du fortfarande får vibrationer, är det nog vanligare att däcket är orunt och/eller har förhårdnader i stommen, som skapar vibrationer och det går inte att balansera bort. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fälgarna kommer bli inlämnade för riktning.. Vad tycker du om 245 fram då? Känns ju tråkigt att byta eftersom däcken är fläng nya Mollemeck |
|
|
Kommer inte ihåg vilka dimensioner som är rekommenderade till din bil, men 245:or är väl inte superbrett och bör få plats om fälgarna har rätt ET. Detta under förutsättning att profilen är anpassad för att kompensera för den större bredden, gentemot 225:or. Vilka däck är det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.