|
|
|
|---|---|
|
Min E60 startade inte imorse och jag trodde först att det var batteriet eftersom det börjar bli kallt nu men det var det inte. Sen såg att jag att motorlampan lös gult så jag tog tag i saken och läste in felkoden och fick då upp "Crankshaft sensor: Signal" Vet inte hur jag ska tolka det riktigt? Kan man fixa detta själv eller är det att bogsera till verkstad? Använde mig av C110 BMW scanner. Är inte direkt något proffs på att felsöka bilar... Bilen har i övrigt bara rullat 11 000 mil :/ | |
|
Felkod för vevaxelgivaren. Går inte bilen igång? |
|
|
Nej bilen går inte igång :/ |
|
| Du provade att radera den och den kommer tillbaka? | |
|
Nej jag provade inte att ta bort felkoden eftersom den inte startar, alltså den försöker verkligen starta men det går liksom inte ändå. Ska jag prova att ta bort felkoden? Kan felkoden blocka så att det inte startar? |
|
|
Gör det om givaren är defekt så lägger den bara en ny felkod, man ska alltid radera för att se om felkoder kommer tillbaka direkt. Är vevaxelgivare defekt så startar inte bilen. Brukar inte vara allt för krånglig att byta själv, dyr del dock för vad det är. Du kan ju också lossa kontakten och kontollera att det inte är olja eller smuts som kommit in även om det inte är sådär jättevanligt då de är bra förseglade. Hur långt har bilen gått? |
|
| Kamaxelgivaren mest troligt, har själv bytt på min 523i. Den sitter i framkant av motorn iaf en av dom, beror på om du vill ha originalgivare så blir det runt en tusenlapp men finns att köpa billigare eftermarknads för 2-300 kr | |
| Varför är det mest troligt med kamaxelgivare när det är felkod på vevaxelgivare?? | |
|
Det sitter väl 2 kamaxelgivare på bilen? Tror mer på vevaxelgivaren. |
|
![]() 13.402 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om felkoden pekar ut vevaxelgivaren så är det högst osannolikt att det är problem med någon av kamaxelgivarna. Yes, denna motor har två kamaxelgivare (en för insug och en för avgas). Att köpa eftermarknadsgivare är att be om att få mer problem, undvik detta till varje pris. Köp original. Oavsett så har vi ett "crank - no start" condition här vilket tillsammans med felkoden är en extremt stark indikation på att det är problem med signal från vevaxelgivaren och inte kamaxelgivaren. Motorstyrsystemet MÅSTE ha en signal från vevaxelgivaren, annars vägrar den att starta motorn. Kamaxelgivarna är inte alls lika kritiska, tex M54-motorn startar även om en eller båda kamaxelgivare är helt utslagna. Är ganska säker på att denna N52-motor fungerar på samma sätt - har dock inte hunnit att läsa in mig på denna motor ännu. Se längst ned i inlägger om hur det fungerar på en M54-motor. @Plivi : Mycket pekar på att det är vevaxelgivaren som är trasig. Du skulle kunna chansa och köpa en ny (original) och byta själv - brukar inte vara så svåra att byta. Med relativt stor sannolikhet, typ 90-95%, så löser det ditt problem. Men det finns en liten chans att du kastar de pengarna rakt i sjön! För att minimera den risken så ska du eller en verkstad felsöka och bekräfta att det faktiskt är kamaxelgivaren det är fel på. Det gör man genom att verifiera signalintegritet, kablage samt att mäta med oscilloskop signalen som produceras. Men man måste som jag nämner i förra meningen verifiera att all jord- och spänningsledningar är intakta och oskadade samt att kontakter och dylikt är oskadade. Är ju meningslöst att köpa en ny dyr givare om det visar sig att en mus gnagt av en av kablarna. Eller så bogserar du bilen till en verkstad så felsöker de och byter bara de komponenter som ska bytas och du slipper tänka på allt krångel :-) @delorian : Här var jag inte enkelspårig och avslutade med mitt vanliga stycke ;-) --- <begin KURIOSA> --- Lite M54-info angående vevaxel- och kamaxelgivarna. Alla tre givare (vevaxel, kamaxel-insug, kamaxel-avgas) är Hall-sensorer. Kamaxel-insug används för kontroll av insug-VANOS, backup för varvtal (som normalt sett tas ifrån vevaxel) och synkronisering. Kamaxel-avgas används bara för avgas-VANOS. Om dessa givare går sönder kommer motorn ändåså att fungera, men den kommer att gå in i LOS (Limited Operation Strategy) och motorns effekt kommer att reduceras märkbart. Men motorn kommer dock att gå. Vevaxel är dock kritisk för att motorn ska gå, försvinner denna signal kommer motorn att stanna. Den här signalen används även för att detektera misständning (i princip alla de vanligaste motorstyrsystemet använder denna signal för detta - man analyserar signalen och filtrerar och analyserar dess konstanta acceleration/retardation - för varje cylinder som levererar kraft kommer vevaxeln att snurra en anings fortare och sen saktar den ned och sen ökar den i hastighet och sen saktar den ned och så vidare - försvinner kraften eller reduceras från en cylinder uteblir den förväntade acceleration och detta märks av analysmjukvaran). --- <end KURIOSA> --- |
@Plivi : Slog mig nu att det lika gärna kan sitta en M54-motor i din bil (du är ju mitt i gränslandet där de bytte från M54 till N52). Så har du en M54- eller N52-motor? |
|
Håller med bmw-slangen. Högst troligt att det är vevaxelgivaren. Har nyligt byt givaren då jag hade startproblem. Ibland startade motorn direkt och ibland tog det någon sekund eller två. M54 motorn startar oavsett fel på kamaxelgivarna. |
|
| Haha jag som läste helt fel, ber om ursäkt för det. Men stämmer in i kören om vevaxelgivaren är nog den mest troliga orsaken | |
|
Tack för svar, bärgade bilen till en auktoriserad bmw verkstad och tydligen hade DME styrenheten bränt sönder(????) Kostade 16 000 att fixa med arbete, men jag har den slutgiltiga frågan. HUR KAN DEN SMÄLTA SÖNDER??? Tacksam för svar! |
|
| Bara för att en auktoriserad verkstad säger något behöver inte det vara sanningen, i många fall tvärtom. Fick du se boxen? Pekade de ut ett synligt fel? Bränt kan betyda mycket, var den smält? | |
|
Begär att få den gamla boxen i retur. Det låter skitmärkligt. |
|
Jag ställer mig i samma kö som säger "märkligt - skulle vilja ha den där styrboxen tack". Skulle även vilja ha en mer detaljerad förklaring från en verkstad än "DME'n var bränd - 16 papp tack"! Nu är det ju så att DME'n antagligen inte såg ut som en skogsbrandsskadad kotte, utan det kan hända att delar av DME's elektronik går sönder. Ofta brukar det vara effektsteg, utgångs- eller ingångsstegskretsar. Men dessa brukar vara MYCKET hårt skyddade av skyddskretsar just för att klara av oavsiktliga spänningar, kortslutningar och allt möjligt. Men har det tex läckt in lite vatten (tänkbart vid denna årstid) där DME'n sitter och korslutit ett antal stift så är det fullt möjligt att delar av DME'n blivit bränd. Jag brukar alltid be min verkstad lägga de delarna de byter ut (även gamla bromsskivor och bromsbelägg) i en stor plastbalja jag ställt där bak i bilen. Fast i det här fallet är det för att jag är nyfiken (vilket min verkstad vet om), och har inget med att jag misstror verkstaden. Men samma approch kan användas mot verkstäder man inte litar 100% på. |
| Ser kamgivare ut att vara bytt? | |
@Plivi : Du blev nyss blåst på över 15 papp! Enda som behövde bytas var givare, detta material+arbete kostar ca 1000 SEK. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.