AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.329

Roliga bilar 2017-2018

Sida 1 av 4
Behöver en pause från alla planlösningar så planerar lite inför framtiden. Köpt tomt och ska bygga dubbelgarage (tror att sambon även vill ha ett hus) vilket medför att vi kommer ha möjlighet till att ha två bilar.

Den ena bilen blir troligtvis en leasinghistoria, Volvo XC40 som hybrid eller med ren batteridrift ser lovande ut (ska enligt rykte komma 2018), perfekt för att pendla och åka och handla.

Den andra bilen ska vara:
Relativt liten (tvådörrars)
Bakhjulsdriven (eventuellt fyrhjulsdriven)
Någorlunda pigg (0-100 på runt 4 sekunder)
Agil (ska inte skämmas när det svänger)

Pris? Gärna inte mer än en miljon. Ny eller bättre begagnad.

Står i kö på M2 GTS och 718 Cayman GT4 (kan även tänka mig en GTS om den får en sexa), ger väl en liten hint om vilken typ av bil jag tänker mig. Hatchback-segmentet är uteslutet.

Vad kommer det för roliga bilar som kan passa?

En M av nästa "Z" vore väldigt intressant.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
En Ferrari kanske? Typ:

Länk

Inte alls avis.. ;)

P.S. gissar hej vilt här - men har vi samma dagis..? (Prästvägens FS)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
"Någorlunda pigg (0-100 på runt 4 sekunder)" - underbart :)

/Masten
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Porsche 911 i valfritt utförande.
Sani: Skulle nog inte klara av att köra Ferrari, känns som ett stort steg från BMW.

Prästvägen stämmer bra, vilken avdelning tillhör ni?

Masten: Allt är relativt :) BMW har ju bilar i alla serier som gör det på under 5 sekunder så det är inte så extremt idag.

Elfving1: Skulle "minst" vilja ha en S isf, lite för dyra i inköp och lite väl bra andrahandsvärde för att köpa begagnat. Nypris helt outrustad så ligger den på miljonen, med utrustningen som man vill ha så är det lätt 200 till.
da
280
damaen
M135i xDrive
"Står i kö på M2 GTS och 718 Cayman GT4"

Kan man redan nu ställa sig i kö? Kommer de ens att komma?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Alfa 4C?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmw z5?

Jag tycker att cabbar är underskattade. Varje gång jag kör cab har jag ett lite större leende, oavsett hastighet. Okej att couperna är snyggare, snabbare och bättre bilar. Men ska jag ha en ren entusiastbil så ger nog en cab mig mer känsla.

Är begagnad relevant? Boxster GTS av 2013-2015 årsmodell, manuell låda och naturlig sexa!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det finns inte så många andra bilar än de du nämner. Sitt still i båten och hoppas att en GT4 eller M2 CSL / GTS ramlar in. Möjligtvis nya Renault Alpine, frågan är bara om det blir en ny Cayman eller en ny 4C...

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nissan GT-R.

Mvh Janne.
Damaen: Nej det finns inget officiellt, men kölistorna börjar bli långa. Har som bäst plats fem på en M2 GTS.

Lus: Nej den lockar inte, aldrig varit ett fan av Alfa.

Grelle: En Z5 (eller vad det nu kommer bli för namn) kan bli riktigt intressant, speciellt om den kommer som M-bil. Cab är inget jag skulle vilja ha, hellre bur och skalstolar :)

Acey: Med tanke på hur svårt det lär bli att få tag i en sån här bil så gäller det att ha alternativ, tänkte ställa mig i kö på det mesta som är intressant så slipper man vara utan.

Renault Alpine såg inget vidare ut :)

Janne T: Tänkt tanken, men inte känt något sug. Kanske för att den börjar kännas lite till åldern?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...men GT-R är nog en av de bilar som går hårdast även idag, går dessutom att trimma relativt lätt har jag förstått ..

Under 3 sekunder 0-100...hyfsat :)
Fyrhjulsdriften skottar på bra från start i alla fall.

Finns väl någon Ferrari som är en fraktion snabbare än gtr i standardutförande + några koenigsegg, men inte så många fler...till dessutom horribelt mera pengar!

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nissan är ett vapen men den är knappast agil och Nissan har minst sagt varit kinkiga kring garantiärenden. Visst man kan köpa en begagnad och skita i garantier men jag tycker den börjar bli till åren och hade hellre tittat på en 997 Turbo S som känns av samma generation och "aldrig" går sönder.

997 GT3 går också att få för dessa pengar om man tittar efter begagnat.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Lyft blicken från tunnelseendet finns billar från andra sidan atlanten också
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Nja :)

@dd88; avdelning Herr Nilsson, har en 4-årig dotter där.

"inte klara av att köra Ferrari" låter intressant - antar att du ej menar rent tekniskt då, för de moderna varianterna är inte speciellt svårkörda..?

Porsche är nog rätt väg att gå här - alt Maserati, tex MC Stradale.

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
i8 är cool.
Daniel.F: Amerikanska bilar lockar inte alls. Corvette Grand Sport tex är onekligen en väldigt kompetent bil, men jag den väcker inget köpsug. Samma sak som med nya Alfa Giulia QF, väldigt bra bil men skulle inte vilja äga en.

Sani: Har själv en tjej på Pruskiluskan, liten värld :) Har kört en 458 och åkt med i grannens F12, så vet ungefär hur det känns att åka Ferrari. Men, för pengarna får jag en 430 alternativt en 458 som gått långt (om man kollar läget på blocket idag). Modellerna har några år på nacken, lägger man så mycket pengar på en lekbil så vill man antingen ha en klassiker eller det senaste, inget av det har jag råd med från Ferrari. Därför jag inte klarar av det.

Groggyfroggy: Lite väl mycket konceptbil för min smak. En tidig elbil med så smalt användningsområde känns mindre bra för andrahandsvärdet om ett par år.

Hittills så har jag kommit fram till:

BMW M2 GTS
BMW Z5 (alternativt Toyota Supra på samma plattform)
Porsche Cayman 718 GTS (alternativt GT4)
Porsche Carrera 991.2 S
Mercedes AMG GTS
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Av dina val röstar jag på AMG GT S (R?)

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hur kan Mercedes AMG GT S helt plötsligt vara ett alternativ? Den kostar 1356000:- i grundpris och drar fort mot 1,5 mille. Nyligen var Porsche 991.2 S för dyr?

Kanske en troligt kommande 991 GTS kan vara något?

MVH Christofer
Audi R8!? Brukar få bra omdömen i jämförelser och relativt snäll att köra till vardags också.

Just denna är lite dyrare men inga problem att hitta en lätt begagnad under 7 siffror.
Länk
Crille82: Som jag skrev i första inlägget så kan jag tänka mig en lätt begagnad bil, en Porsche 991.2 lär behålla värdet rätt bra medan en AMG GTS förhoppningsvis faller en del i pris. Det är vad jag tror iaf, älskar nästan allt med bilen så den får finnas kvar på listan.

Keiser: En granne har en V10 och en kollega sålde precis sin V8, inte kört mer än ett par vändor på stan men fastnade inte för den, vet inte om det är för att det är en Audi eller om den känns "gjord".

Just nu är jag som mest sugen på en Cayman GTR eller GT4, dock så måste det matcha med färdigställandet av hus och garage.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.