|
|
|
|---|---|
|
Förra säsongen köpte jag nya vinterdäck, Nokian WR D4 17" som är friktionsdäck. Riktigt nöjd med dem. I förrgår så var jag och bytte däck. Inte där jag brukar utan någon slumpmässig däckfirma som hade dropin-tid. Dagen efter då jag kör motorvägskörning så vibrerar bilen kraftigt i motorvägsfart. Tycker det är märkligt eftersom dels däcken inte rullat så mycket, legat ner och balanserades förra året. Kollar de inte var de ska sätta dit däcken? Har inte varit med förr om vibrationer Klart irriterad på klåparen åker jag dit för att få dem ordna till det. Först uppfattar jag det som att de ska skifta däcken "korrekt" men vad de gör är att de istället balanserar däcken (som jag får betala) och jag åker därifrån. Lite småirriterad över att jag behöver balansera om däcken efter en säsong när de funkat perfekt innan. Nåja strunt i det. Nu i morse så tycker jag mig märka svaga vibrationer mellan 120-130 nånting. Men va*F*n...! Jag hade inte detta med sommardäcken men innan jag drar på för stora växlar. Kan man verkligen misslyckas med en balansering? Kan jag prova med något annat innan jag tar mig dit igen, tex annat däcktryck? | |
|
Hej! Kan ju varit nån vikt som lossat från fälgen. Dina däck har vad jag kan se bestämd rullriktning. Har dom satt dom rätt? :-) Visst går det säkerligen att misslyckas med balansering. Kan väll vara skillnad från maskin till maskin. Hur misshandlade dom är :-). Sedan finns det väll som med allt annat kvalitetsskillnader. Jag är ingen expert bara gissningar. Vet att det finns iaf en medlem på forumet som jobbar med däck. Hoppas han ser din tråd o ger dig mer insikt. Kan säga att mina nyinköpt vinterdäck vibrerar ytterst lite dom med vid höga farter. Men det e såpass lite så jag bryr mig ej. |
|
|
Var förbi där igen och någon form av "chef" kom ut och sa att jag hade eftermarknadsfälgar.. Och vidare att man behöver ha distansringar. Jaha? Tänkte jag, okej? Men sånt har väl dem koll på? Det visade sig att personen som bytte hade tydligen inte koll på detta utan monterade dem rakt på utan distansringarna (som för övrigt fanns i bilen). Om han inte märkte eller inte brydde sig om att de inte hade hundraprocentig passform låter jag vara osagt men lite märkligt? Så när de satte på däcken igen så funkar allt perfekt. Lite sådär att behöva lägga tid på och rodda med detta samt betala för en balansering i onödan men skönt att bara få tillbaka bilen och inte behöva ha med dem att göra mer. F Så lite varning för MD Bilvårdservice på gastelyckan i lund. Kommer undvika den firman i framtiden om man säger så... |
|
Verdi |
Tycker nog du borde ha tagit fram ringarna och gett till killarna som skulle byta. |
| håller med Verdi, det är ungefär som att man lägger fram nyckeln till låsmuttrarna när man lämna in bilen. | |
|
Hade jag vetat det hade jag naturligtvis lagt fram det men kände inte till detta innan han sa det. De som vanligtvis har bytt däcken har aldrig sagt ngt om detta. Nåja alltid lär man sig något :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.