AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.193

Bensin eller diesel

Ca
4
Casper04
snart...
Hej! Jag är på väg att inhandla en 5-6 år gammal F10, har provkört en 523:a och blev nöjd. jag kör bara runt 1200 mil per år och vill åka bekvämt men även känna känslan av en 6:a.... nu finns det ju inte så många att välja på man kanske får gå utan för boxen. 528 4-cyl eller... aldrig kört den, eller 525D, heller aldrig kört nån... vad tappar man för känsla i en 528i? eller diesel... hjälp mig att välja, tänkt ha den många år. MVH Casper
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Åk och provkör bilarna hos din ÅF nu, BMW har nån kampanj med att de skänker pengar till barncancerfonden för varje provkörning så du kan göra en god gärning och med gott samvete provköra bilar trots att du inte tänker köpa en fabriksny bil.

Det är ett tråkigt men sant svar som ger dig bästa bilden över hur motorerna är och då får välja vad du prioriterar högst av känsla, förbrukning, styrka osv.

528i har turbo på gott och ont, det du tappar i känsla vinner du i kraft i låg- och mellan-register. Men det är ingen sexa.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
En sexa är alltid en sexa...

De tidiga 528 bensin har sexa, så även tidiga 525 diesel.

Personligen gillar jag dieselns vrid på låga varv i kombination med automatlåda på den här typen av bil.

Sexan i tidiga 525 diesel (204 hästkrafter) är en erkänt mycket driftsäker motor.

Några låg-milade exemplar nära dig:

Länk

Länk

Lycka till!

Ca
4
Casper04
snart...
Det skall jag göra, 2 flugor på smällen... tack för svar, låter en ny dieseln lika som en 5-6 år äldre eller är det marginellt. 4-seriren kanske är nått, nån högmilare...
Ca
4
Casper04
snart...
låter som jag kollar in 525D i första hand, kollade även på en Jaguar XF som är en läcker bil men med skyhög försäkring, lustigt..
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tänk på att det bara är 525d tillverkade 2010 och 2011 som har sexor (gäller även 523 och 528 bensin).

Bra riktmärke på 525d är att sexan har 204 hästkrafter (mot 218 på den senare fyran som "knattrar" desto mer).

Ca
4
Casper04
snart...
är det ok eller möjligt att skrämma upp en 525D?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Möjligt, absolut! Sexan ganska rejält dessutom.

Ok avseende hållbarhet, därom tvista de lärde...

Vill du ha mera kräm är nog säkraste tipset att gå för 530, 535 eller 550d.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.