AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.258

Bildelaronline24.se vill ha fotokopia av kreditkort

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Hejsan

I början av sommaren monterade jag ett framvagnskit från en svensk säljare som fått mycket bra beröm här på forumet. Delarna var av märket Topran och nu snart ett halvår senare så knakar och knarrar det betänkligt från framvagnen. Jag kör ändå försiktigt över gupp och kanter, just för att undvika slitage. Även den orenoverade bakvagnen knarrar och kvittrar, och på autobahn är det otäckt att köra fortare än 170 km/h. Vet dock inte om det beror på slitna leder, men kanske.

Så i förra veckan bestämde jag mig för att investera i oem-kvalitet på riktigt. Valet föll på Lemförder som verkar va orginalleverantör. Och efter ett antal timmar på internet för att hitta de absolut bästa priserna så föll valet på bildelaronline24.se (pkwteile.de). 8663 kr för alltihop. Det blev styrleder, stabilisatorstag, och de båda länkarmarna fram och bak (tolv delar). Mister-auto verkar också vara en seriös firma, men de skulle ha 10.800 kr samma saker. Jag ska dock låta BMW pressa ut dendär bussningen som sitter närmast ut mot hjulen i bakvagnen.

Jag valde betalsätt med kreditkort och nu har jag fått ett mail:

Hej David!
Du har placerat en beställning på våran sajt den 31.10.2016. Din beställning testas betalning, eftersom du har väljat kreditkort som betalningsmetod. Vi måste se till att kortet har använts av ägaren av kreditkortet och inte någon annan obehörig person. För detta behöver vi en bild (eller skannat kopia) av kreditkortet och en bild (eller skannat kopia) av ID kortet. På kreditkortet måste lämnas synlig endast ägarnamn och efternamn , 4 sista siffrorna på kortnummer och utgångsdatum . Dessutom behöver vi en bild (eller skannade) ID kort på den person som kommer att få ordern (om det inte är samma person). Du kan göra bilderna på dina dokumenter med mobiltelefon eller någon annan foton. Inte oroa sig för reproduktion eller användning av personuppgifter , vi kan inte använda kortet utan säkerhetskoden. Du behöver inte skicka oss ett kreditkort bild eller ett pass bild synligt på båda sidorna, endast de uppgifterna som begärs ovan. Vi gör denna kontroll för att förhindra bedrägerier på vår hemsida, samt att skydda våra kunder och vårt företag. Så vi ber dig att underlätta bearbetning av din beställning genom att skicka de begärda handlingar i den bifogade formen som svar på detta brev,
- Ett foto (eller skannat kopia) av kreditkortet som användes för att betala för denna order och ett foto på ägarens (av kredit kortet) ID kort.
- Ett foto (eller skannat kopia) av ID kort på den person som kommer att få ordern.
Tack!

De skriver att det inte går att använda kortet utan säkerhetskoden på baksidan. Men jag vet av egen erfarenhet från både privat och jobbet att det räcker gott och väl med kortnummer och bäst-före-datum för att debitera kortet, utan cvc- och pinkod. Jag handlade av pkwteile.de för några år sedan innan de startat sina svenska varianter och då behövde de inte bilder på kreditkort etc. Brukar de svenska varianterna av pkwteile göra såhär?

Oops, väldigt långt inlägg ...
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Skicka ingenting till dem. Låter mycket skumt.
Handla på eBay med Paypal, mycket säkrare.
Du hittar OEM grejer på eBay.
Jag har köpt Meyle HD grejer till min 540 e39 och de håller bra.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Eller byt betalningsmetod till Klarna, då har du även en fördel om de skickar fel märke/varor.

/wmt
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Jag har nu talat med både reklamationsavdelningen och rättsavdelningen hos min kortutgivare och de säger båda två att jag som kund inte agerar oaktsamt och bryter mot ingångna kortvillkor om jag skickar kopior på kort och legitimation till företaget. Om jag mot all förmodan inte får det jag köpt så står jag som kund ändå skadelös då kortutgivaren ersätter hela beloppet.

Jag har också läst igenom kortvillkoren och där står det bara att jag har ansvar för min personliga kod (och massa annat), men att det inte skulle vara otillåtet att ge ut kortnummer. Bildelaronline24.ses köpvillkor skriver att kortet debiteras efter köp. Ingenting om att de vill ha fotokopior på kreditkort och legitimation. Bloppet har visserligen reserverats.

Denna gången kommer jag följa instruktionerna om att skicka kortuppgifter via mail. Men det kommer nog också va sista gången. Känns som ett högriskspel.
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Problemet är att företaget inte behöver be mig om delar av kortnumret och legitimation för att genomföra köpet. De blir heller inte återbetalningsskyldiga ifall någon bedragare köpt produkter på någon annans kreditkort. Så det finns liksom ingen anledning för dem att hålla på såhär.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men standardförfarande är ju att man anger ccv-koden när man handlar med kort över nätet!

Så jag förstår inte varför du inte använder ccv-koden - då slipper du ju skicka kort på id och kortet!

Annars finns ju som sagt Klarna.

Kommer inte ihåg om de har Pay-Pal som alternativ betalningsmetod - det är något jag brukar använda mig av.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Okej, sorry för att jag uttryckte mig dåligt.

Jag valde kort som betalmedel och skickades till en sida där jag skulle ange Kortnummer, Namn, Bästföredatum, CVC-kod.

Detta gjorde jag och beloppet reserverades på kontot.

Efter en dag så får jag ett mail från dem där de vill ha fotokopia på kortet och legitimation.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, då är jag med!

Nej, det verkar "mysko" att de skall behöva dessa uppgifter utöver en säker betalningssida där du har fyllt i alla kortuppgifter redan.

Jag skulle ha avbrutit den ordern och lagt den igen med annat betalningsalternativ.

Observera också att du bör bevaka/påtala för kundtjänst att du INTE accepterar att de byter ut några beställda delar till sitt eget kina-skitmärke "Stark", för det kommer de att göra annars...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är ett enormt problem med stulna kortnummer, d.v.s. någon har hackat sig in hos något företag och säljer sedan kortnummer till andra ljusskygga individer.

Det är i princip enbart i de nordiska länderna som vi har någon extra säkerhet för köp på nätet med kreditkort, här har de flesta sajter krav på namn på kortinnehavare, kortnummer, expire date,CVV-kod och 3D Secure som innebär någon form av lösenord/dosa med kod som måste anges i samband med köpet.

Jag har själv köpt en del prylar i USA och där räckte det med kortnummer + expire date.

Problemet för Lemförder är förmodligen att de har ett så pass primitivt korthanteringssystem (ingen 3 D Secure eller liknande) så då måste köra en manuell verifiering genom att be dig bevisa att du har kortet i din ägo och att du är den du säger. Ett jäkla jobb för dem och för dig som kund.

De har fortfarande inga garantier att inte hela plånboken med kort och id är stulet men det märker man oftast och spärrar korten så snart som möjligt.
Är det stulna kortnummer så märker du som kortägare oftast inte detta förrän du långt senare får en faktura från kortbolaget som du givetvis bestrider.
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Tack för inputen. Jag ska hålla utkik så jag får det jag beställt och inga utbytesartiklar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
JensDavid: Levernatören blir i allra högsta grad drabbad om kortet använts av obehörig. Läs om charge back: Länk
Det är alltså rätt rimligt av dem att be om bevis att du faktiskt har kortet i din ägo eftersom de tappar hela köpeskillingen annars.

-------
//Lövet
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag har fått göra motsvarande när jag internethandlat för första gången hos handlare i USA och England.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.