AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.341

Sönderbränt insug (EGR) - grundorsak?

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Plötsligt började det lukta bränt i kupén, lämnade in bilen och de ser att insuget till EGR (som jag förstod det) är sönderbränd. De har monterat ned och kan inte se någon orsak mer än att det var väldigt sotigt. Bilen har inte gått mer än 7000 mil. 5 år gammal.

Autoconcept nekar ersättning då de inte ersätter "rör"... ska ta tag i det. Men tänkte först försöka få mer kött på benen vad gäller problemet. Verkstaden kan inte hitta något fel på motorn eller något annat. Den enda teorin de har är att bilen kan ha körts väldigt korta sträckor och på så vis blivit igensotad? Den har ju gått ca 1000 mil per år bara.

Insuget ska bytas men känns väldigt olustigt att inte veta grundorsaken.. Har ni några erfarenheter eller teorier?
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Ingen som hört något liknande?

Ska tillägga att det är en f11 530xd
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Igensatt partikelfilter kan vara en orsak
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Kan man ha det utan några felkoder?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Det vet jag inte men vet att bmw sa till mig att det händer på e60 dieselar
Blir det för högt tryck så blir avgaserna varma och går in i insuget via egr och smällt insug är ett faktum
Googla lite och se pm det finns några träffar
Om EGR-ventilen står öppen (pga. för högt mottryck i avgasröret eller fastsotad egr-ventil) går för stor del av avgaserna genom EGR och insuget.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
åströmarn, har du skickat pm till mig? Kan inte se det?

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Är det osannolikt att det händer bara pga mycket sot samlats i insuget? Det var tydligen väldigt sotigt.

Förra ägarna har troligen kört korta sträckor med bilen, vi kör längre sträckor. Dock ändå oroande..

Bild på ventilen:

Länk

Bild på det sönderbrända hålet:

Länk
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Pratade med verkstaden igen. Tydligen är det vitt sot på insidan där hålet blivit. Alltså är det sot som börjat brinna eller glöda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.