AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
899

Felaktig utomhustemperatur, visar +50 när det är +3 ute?

go
3
gorjac@msn.com
325I sedan -05
123D coupe -08
Min utomhustemp visar +50 efter ett par km körning, I morse när jag startade bilen så visade displayen +35 när den verkliga temperaturen var +3. efter ca 5 km hade den tickat upp till +50 igen.
Jag har köpt en ny givare från Tyskland, nu till tiotusenkronors frågan, måste man verkligen riva bort hela fronten på en E90 för att byta denna givare?
Det bara måste finnas ett enklare sätt?

väldigt tacksam för tips om hur denna utomhustemperaturgivare byts ut !!

Observera att det gäller en E90 sedan
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Om du kan fråga detta här, kan du lika bra googla på internet. Jag googlade "BMW E90 temp sensor change" och fick två video länkar på you tube. Hoppas du gör det också!
go
3
gorjac@msn.com
325I sedan -05
123D coupe -08
Jag vill inte verka otacksam men det var just den här typen av svar som jag inte vill ha
Jag har ägnat de två senaste veckorna åt att dammsuga hela Internet efter en idé att byta den givare utan att riva kofångaren .
har jobbat med IT i 20 år så jag tror att jag kan söka på Internet, det var därför jag vände mig till det här forumet.
Men om du väldigt snabbt kunde hitta en länk som visade exakt hur man på en E90 byter givaren, så vore jätte tacksam om du kunde bifoga länken.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad är ett forum till för? Sweet cristmas säger jag bara. Hoppas nån kan leda dig till ett svar.
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Här kommer tomten!
Jag bytte min givare för typ 2 veckor sedan.
Köpte en på Ebay för 20kr. Dm om min förvåning då den är EXAKT identisk. Tyckte det var billig hårdplast, men det var ju original också visade det sig.

Nr 1: Detta jag berättar nu förutsätter att du har givaren framme under krockbalken, ser du en liten pillevink om du kollar genom gallret under njurarna? Om ja, så fortsätt läsa. Om nej tror jag den kan sitta direkt under frontspoilern på vissa.

Nu till jobbet och det tråkiga, ja du måste lös med hela fronten. Om du inte har väldigt väldigt små händer. Alltså typ sinnesjukt små händer. Omänskligt.
Till det poistiva, ta lös fonten är förhållandevis lätt! (Trot eller ej)

Jag hittade en youtube klipp på hur man tog lös fronten. Det var på en ej LCI och jag har en LCI men det var samma ändå, jag gissar att du inte har LCI?
Jag tänkte va snäll och skriva lite hu man gör i alla fall.

1: Öppna huven och lossa de 4st Torx skruvarna som du ser längst fram.
2: Lossa plasten under som sitter fast i fronten, det är ett gäng skruvar, kan ej antal i huvudet. Men rostiga och blöta är dom.
3: Lossa 4st skruvar i innerskärmarna. (Tror det var 4 på varje sida iaf) Här får man svänga lite olika eller palla upp bilen så du får lite mer spelmån.
4: Nu får man bryta ut innerskärmarna och lysa med en lampa, för upptil i hjulhuset, precis där fronten smalnar av och slutarsitter 2st skruvar på varsin sida. Lossa dessa också.
5. Har du Xenon och högtryckspolning får du ta tag i locket och dra ut spolarna och ta bort locket. Har du vanlig poning och kanske torkare vet jag inte alls hur du gör.
6. Nu är du fri! Nu bör det bara vara att försöka lossa fronten eftersom. Det är inga clips utan bara 2st styrningar under varje strålkastare.(Tack gode gud) Dimljuskablarna kommer du behöva lossa när du fått lös den. Även om u bara ska lägga ned den framför, jag la den på sittunderlag, ingen anledning att springa iväg med den.
7. Nu får du sticka in handen och försöka pilla lös givaren, men vrider lös den ur fästet, lite bajonett liknande. Ett tips är att ta kort med telefon, det är lite pil men tror du fixar det.
Sen är det bara monteradit din nya givare, se att den funkar och montera ihop allt igen.

Då det inte är några clips är de rätt tacksamt att lossa fronten. Och få dit allt igen. det var bara de två skruvarna i hjulhuset som dels var pilliga att få dit och som krävde att man hade lite känsla på passformen.
Deövriga skrivarna sitter som där som sitter. Eller ja dom i motorutrymmet kan man också justera lite, men precis som för mig lär du se vart brickan/bulten satt så det är bara att dra åt det på samma ställe igen.

Jag gjorde bytet på kanske 2h. Och då är jag väl skruvar van men inte så snabb. Det var enklare än jag trodde faktiskt. Just iom att det itne var några jävla clips.
Jag ska leta reda på videoklippet med britten.
Mo
63
Monno
320dA Touring -09

Där är klippet. =)
go
3
gorjac@msn.com
325I sedan -05
123D coupe -08
Tack för en bra och utförlig beskrivning 😀
Då är det bara att börja skruva

gorjac
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.