AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.424

Felkoder P0170 och P0173 Bmw e39

Re
6
Renstroom
Bmw 523i -00
Tjena autopower!

Har nyligen köpt en 00:as 523i som jag är väldigt nöjd med, förutom att jag upplevde bilen som orkeslös och slö efter ca en vecka efter inköpet. Köpte mig en obd bluetooth dongel och scannade bilen vilket gav mig koder för felaktig kamaxelgivare och luftmassemätare som jag nu bytt ut.

Efter det har bilen gått bra, i ca 1 vecka tills motorlampan tändes. Bilen går fortfarande bra men felkoderna jag får indikerar på P0170 - P0173 Fuel Trim Malfunction (Bank 1-2)

Bilen går som sagt bra trots dessa felkoder. Kan det vara så att lmm:en jag köpte (Eftermarknads) inte lever upp till spec:en för bilen eller kan jag ha en vakuum läcka någonstans?. Har även misstänkt vevhusventilationen (CCV) då jag fått tips att öppna oljepåfyllningslocket för att se om kraftigt vakuum uppstår (vilket det gör, tomgången svajjar) kan det vara så att en trasig sådan kan ge dessa koder?.

Hade varit skönt att veta vad det beror på innan jag lämnar in bilen då jag varken har plats just nu eller tid att skruva i den.

För att diagnostisera bilen använder jag mig av appen torque, är det något speciellt jag ska titta på för att kunna bena ut vad problemet är?. Läste i någon tråd på bimmerforums att Short term fuel trim inte ska stiga över 10 %. Vilket det i mitt fall ibland vid landsvägskörning.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Av egen erfarenhet så funkar bara originalkvalitet på lmm (visserligen på toyota men det gäller nog de flesta bilar).
Re
6
Renstroom
Bmw 523i -00
Ja jag har börjat förstå det nu, måste nog vara ett mätfel från eftermarknads lmm:en. Har beställt en original lmm nu så hoppas den löser felkoderna.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
det ska endast vara ett svagt vacuum när du öppnar oljelocket, och knappt märkbar tomgångsförändring. Om inte ligger CCV närmast att åtgärda.

FAF
Det finns jättemycket trådar om detta, med förklaringar om tourqe för just dessa felkoder.
Du ska titta på fueltrimvärdena på tomgång vid driftstemperatur.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hmmm...
Hade nåt liknande på en betydligtäldre 735a.
Idetfalletså var det spruckna bälgar...vilka gav upphov till ett varierande
luftflöde, kolla gummibälgarna noga, även baksidan. Sprickor i dessa gör att
LMM blir helt koko.
Bälgarna vid lmm och mot spjällhuset är vanliga ställen där det brukar spricka med åldern, sitter även en gummiplugg på kortsidan av insuget mot torpedväggen som kan ge läkage, det var orsaken i mitt fall.
Den syns om man står vid vänster sida och tittar under insuget.
Pluggen kostar 15kr på Bmw, det går också att täta den temorärt med ett bundband.

Men koll short fuel trim på båda bankerna på tomgång med varmkörd motor innan du bör ligga högt på båda eftersom du har felkod på båda banker.
Re
6
Renstroom
Bmw 523i -00
Hej igen och tack för alla svar!

Har kollat både fueltrim och short term fuel trim. Felkoderna är desvärre inte konstanta utan kommer endast vid körning på landsväg och det är inte alltid det händer utan bara ibland. Har kört i två dagar nu utan att felkoderna har kommit tillbaka. Men när jag kör så kan jag se i torque att stft skiftar väldigt mycket och ibland går så högt som 15 %.

Vilka värden är normala och vad bör man ligga inom, både på fuel trim och short term fuel trim?

Var in på BMW igår och har beställt nya grejjer, komplett ccv med plast fördelaren på toppen och nytt oljerör. Ny ventilkåpspackning och lite nya o-ringar samt insugsbälgar. Då borde framtida problem och felkoderna jag har nu rätta till sig hoppas jag.

Tack så mycket för all hjälp!
Helt normalt att de ändras + - när man kör, man måste kontrollera det på tomgång när bilen är driftsvarm, det ultimata är 0 en felfri bil visar aldrig noll utan pendlar lite fram och tillbaka några %.
Om du står på tomgång så kommer du säker se att värden ligger och rör sig över 5, det lixom pumpar beroende på hur mycket den måste kompensera med bensin.
Re
6
Renstroom
Bmw 523i -00
Jo precis, förstår vad du menar. Bytte faktiskt till en original lmm och felkoderna har inte kommit tillbaka, så misstänker att eftermarknads lmm:en inte riktigt gav rätt värden. Kommer ändå byta ut cvv som en förebyggande åtgärd! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.