|
|
|
|---|---|
| En vän till mig vill köpa en relativt billig ny bil.. Var förbi nissan i helgen och såg att de hade kampanjpris på Nissan Juke. Finns ett stort antal lagerbilar med 1.2liters motor på 115hk för 150 000kr. Detta måste väl ändå anses vara ett bra pris. Personen i fråga är inte så bilintresserad utan vill ha ett problemfritt ägande. Vad anser experterna på Autopower, kan detta vara något? tips på andra billiga förslag? | |
|
Hej! Nej...den där bilen är alldeles för ful för att någonsin bli prisvärd ;) Jag föreslår då istället Mazda 2 eller om den är för liten Mazda 3...senaste versionerna av dessa är nästan snygga och...faktiskt...bra bilar tror jag,med den brasklappen att rostskyddet har historiskt sett varit dåligt...kanske bra nu, vet ej. Mvh Janne. |
|
|
Utseende är en smakfråga och vännen i fråga blev uppenbarligen inte avskräckt ens av att se ett stort antal lagerbilar på en och samma gång. Juke är en bra bil om än lite liten och opraktisk om de regelbundet åker fler än två personer, har hund eller liknande. Den är dock trygg och lätt att köra och två personer åker bra, kortare sträckor åker även två vuxna okej bak men det bullrar en del. Man sitter lite högre, insteget är bekvämt och bilen lätt att överblicka, med undantag för sikten snett bakåt där formen skymmer men de nätta måtten gör det lätt att lära sig var den slutar. Den framhjulsdrivna versionen med en enklare bakaxel påminner mer om en småbil till beteendet än vad den fyrhjulsdrivna varianten som jag har mest erfarenhet av gör, men fjädringskomforten är fullt godtagbar för biltypen även med 2WD. DIG-T 115Hk (1.2l) ger okej prestanda till vardags, jag har endast kört den i den större Qashqai men om den duger där så bör den duga i en mindre och lättare Juke. Den motorn finns endast med den högre utrustningsgraden Acenta om jag minns rätt, som bjuder på allt jag förväntar mig i en bil idag: automatisk klimatanläggning, Bluetooth för både samtal och för att streama musik, farthållare, regnsensor med mera. Den nära inpå tomma Visia, som saknar bl.a. allt ovan, hade jag undvikit. Även Mazda gör mycket bra bilar men då handlar det om från samma pengar för en mycket mindre bil (2) till en rätt bra slant extra för den mer jämförbara CX-3, med tanke till att Juke var på extrapris. Om Mazda ger motsvarande mervärde mot Nissan avgör vännen enklast genom att provköra. Om en mindre bil och/eller en lite högre prislapp är intressant är Toyota Yaris Hybrid inte dum, snål och smidig bil med ett starkt andrahandsvärde. //Bjersér |
|
|
Jo....Nissan Juke måste väl bli på "extrapris" pga att den annars inte säljer får man väl förmoda. Andrahandsvärdet lär inte heller vara "på topp" isf...och det kanske man vill ha någorlunda förutsättningar att få med ett bilköp. Visst, ett lågt bilpris innebär mindre pengar att förlora, så man förlorar antagligen mindre i kronor räknat när man väl ska sälja av någon anledning. Men det gäller just att kunna sälja bilen också ..i någorlunda rimlig tid och till ett inte allt för lågt pris, vilket jag tror kan bli svårt med en bil som inte är speciellt snygg... Måste väl skriva att detta är såklart vad jag tycker. Ja, Mazda cx-3 är storleksmässigt lika som juke, men vill man klara sig runt 150 tusen så får man gå ner lite i storlek för att få en trevlig snygg och bra bil vilket jag inte tycker Juke är... Men visst, vill man ha en bil i just den storleksklassen till det priset så kanske det blir svårt att hitta en billigare bil än Juke. Men..även fast vännen inte är bilintresserad så vill de flesta ha en bil som designmässigt inte är ...hmm...ful. Personligt tyckande, men det finns fog att varna folk att köpa bilar som måste prissänkas för att öht kunna säljas.. Mvh Janne. |
|
| Bara smeknamnet Puke... | |
|
Janne T: Har du tagit reda på vilka försäljningssiffror modellen har? Jag har förstått att du tycker att Juke, Joke eller Puke är ful men faktum är att den har varit en succé för Nissan. Ett enkelt exempel, Nissan säljer stadigt strax över 100.000 Juke per år i Europa. Det är bättre siffror än Volvos succé XC60 som pendlat mellan 40 och 77.000 sålda exemplar per år, BMWs X1 som sålt mellan 42 och 83.000 exemplar och X3 som legat mellan 45 och 70.000 exemplar per år. Jag ser inget fog för påståendet att priset måste sänkas för att den ska sälja utan kampanjpriset har förmodligen sin grund i att kompensera för modellens ålder i kundernas ögon, precis som BMW och Volvo gör. I Sverige är det stora bilar i allmänhet som gäller så här får modellen se sig omsprungen av ovanstående men även av storebror Qashqai, men den säljer inte illa för den sakens skull utan har lockat i runda tal drygt 800 till drygt 1000st svenskar per år. Det är svårt att bilda sig en uppfattning av hur snabbt de säljs på Blocket och till vilket pris de säljs för genom att bara bläddra genom annonser. Men jag ser inget skumt eller någon anledning att flagga för dåligt andrahandsvärde utan de verkar gå åt även som begagnade till rimliga (utrops)priser, med hänsyn tagen till ålder och mätarställning. (Och där har trådskaparens vän givetvis en fråga att ta ställning till, Mazda CX-3 med flera är modernare bilar å ena sidan. Å andra sidan sägs det att en bil är sällan så bra och felfri som mot slutet av en livstid, och så har han eller hon kampanjen som plåster på såren...) //Bjersér |
|
|
Ok, nej... jag har inte tagit reda på hur bra eller dåligt Juke säljer, men 150 tusen är pengar jag skulle lägga på en annan bil än Juke. Men visst, det är inte jag som ska köpa heller :) Det var bara lite funderingar just kring Juke som bil...gåtan är isf att den säljer såpass som du skriver! Märkligt.. Mvh Janne. |
|
|
Vi har en lite större Nissan (X-trail) i familjen sedan ny 2010, otroligt problemfri bil! Visst, den är inget under av körklädje och saknar tysk premiumkänsla, men för en person som vill ha ett tryggt transportmedel är Nissan perfekt. |
|
| Kolla upp rost "NOGA" om den är begagnad! En bekant har en Qashqai 2010, på 6000-mil. Fick nyligen byta hela bakaxeln o lite till, den "gamla" var sönderrostad! Dessutom inte helt enkelt att nosa upp en begagnad i bra skick! | |
|
Provkör Juke, och du förstår att det är skillnad på "bilar" och *bilar*. Edit: Kolla även upp hur de fungerar efter 3 år... |
|
|
det verkar vara flera tillverkare som har bra kampanjer mitsubishi asx med 30tusen kr i rabbat, nu för 159 000 Länk |
|
|
Mitsubishi ASX är nog en bra bil vad gäller driftsäkerhet osv, det jag hört om den modellen är att den är lite trång invändigt.. Men det antar jag inte spelar någon större roll? Dessutom ingen fyrhjulsdrift för det priset.. Det är väl bara att provköra och sedan bilda sig en uppfattning t.ex om motorn räcker till , utrymmena är tillräckliga osv osv... Det som verkar vara den ASX som många vill ha är den med 150hk dieseln + fyrhjulsdrift...men då snackar vi ett helt annat pris. Mvh Janne. |
|
|
På jobbet till frun har dom en Nissan Juke, har provkört den och tycker inte alls det nåt fel på bilen. Om den nu kanske inte är världens snyggaste bil är den prisvärd och ger säkert ett bekymmersfritt bilägande. Att ge ett varningstecken för bilar som måste prissänkas, klantigt argument. Då borde en ge ett varningens tecken för tex BMW som prissänker sina bilar betydligt nu om dagen. Mycket möjligt det kommer en ny modell av Juke inom inte så alltför lång tid. En bil till 150' tillhör nog inte direkt Premium segmentet men den fungerar nog tillfredställande och med nybilsgaranti är det ett bekymmersfritt bilägande några år. Crille |
|
|
Ok,det var väl inte ett allt för genomtänkt uttalande. Kan jag väl medge. Men känslorna för Juke tog över i mitt fall ;) Mvh Janne. |
|
| Nej köp inte en Juke. Den är så ful så den borde förbjudas att existera. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.