|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte att jag hade dålig värme vid tomgång och misstänkte att pumpen gått. Men pumpen går om man matar den med 12V direkt. Sen upptäckte jag att det ligger 4V på den men att den får 13,7 volt var 20:e sekund i tre sekunder ca. Kör man restvärmefunktionen går den inte alls men med 4V på matningen. Bytte klimapanelen med familjens andra e39 utan framgång. Vad sitter det mer i mellan som styr pumpen, relä? Mvh Ola Min bil: Länk | |
| Om du mäter spänningarna i den andra e39'an, vilka nivåer har du där? | |
|
Kane, på sexorna sitter den under kylaren typ så jag har inte orkat grotta. Men på den bilen går pumpen så fort tändningen är på och kyltempen över 30C. Restvärmefunktionen fungerar också. Så om jag mätte skulle jag få 13,7V konstant tror jag. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Ingenting mellan pumpen och styrelektroniken (A11, heating and A/C control module). | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ta en lång skruvmejsel och en hammare och knacka på pumpen med tändning på får du se. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kane, ok inget i mellan alltså..lurigt, hoppas jag inte har nåt kabelbrott nånstans. Hasso, det ska jag prova. Men den fungerar ju om jag direktmatar den med 12V. Eller så var det bara tur att den fungerade just då. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hasso, jag klappade till den och den hostade igång! Kanske ingen permanent lösning men jag lägger en mejsel och hammare i bilen. Tackar för tipset. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| På de M62 jag haft har samtliga aux-pumpar varit mer eller mindre defekta :) | |
|
Jag hade faktiskt en till defekt från min svåger som jag klappade till och den hoppade igång den med ;-) Skönt med restvärmefunktionen när man ska in på korta ärenden. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
HEHE det ante mig av nån anledning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso, den svajiga eltillförseln måste bero på att när pumpen inte startar så avbryter styrdonet för att försöka igen efter 20 sek ca. Jag satt med datorn och nollade samtidigt och då ser man att felkoden dyker upp igen i samband med "startförsöket". Mvh Ola Min bil: Länk |
|
Så kan det nog vara, jag har också knackat en del ibland under E39 tiden när felkoden dök upp. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.