|
|
|
|---|---|
|
Hej! har en BMW 525IA -03:a. Sen bilen införskaffades i April så har jag fått fylla på en del olja. Första gången var i Maj/juni då oljelampan började lysa. Kollade då stickan och det behövdes fyllas på. och det har då fortsatt i princip varje månad. Senast jag fyllde på var igår ca 1,5 liter. I September fyllde jag på ca 2 liter. Totalt så har jag nog slängt i minst 5 liter olja sen juni och det känns ju inte riktigt bra. Vi har lyft upp den för att kolla efter läckor, men det är i princip torrt under. Och inte finns det några fläckar/pölar på min parkering heller. Vart sjutton tar oljan vägen?? Nån som har vart med om det här och kanske vet mer? En kompis pratade om att göra ett komptest, borde jag göra det? Är tacksam för all hjälp!! Gillar verkligen bilen men är livrädd för att det blir en hiskelig kostnad!! | |
|
Fungerar vevhusventilationen som den skall, inkl backventiler? Komptest kan nog vara bra som nästa steg. Vet inte hur vanligt det är med koxade kolvringar, men WD40-metoden kan hjälpa mot dessa. |
|
|
Min drog en del olja också, bytte ventilkåpspackningen. Så blev det bättre. Luktar det olja i kupén? __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
Vet inte hur det är med vevhuset och så, det har vi inte kollat. Jag ska kolla me nån verkstad så jag kan få gjort ett kompress. Bilen går inte ojämnt eller så vad jag tycker iallafall. |
|
|
Nej, det luktar ingen olja i kupén. Men om ventilkåpspackningen är trasig, borde det inte synas olja utvändigt? |
|
|
Kolla packningen mellan blocket och oljefilterhuset. Sitter en sorts o-ringspackning som torkar ihop och gör att det läcker. Freude am fahren |
|
|
Min frus 320 ( e90) sörplade i sig 4 liter olja per tusen mil, trots att den kördes försiktigt. Bilen har gått tiotusen mil, och har nu fått nya ventiltätningar. Nu läcker den inte längre!! |
|
|
Tror personligen på det som "jsn" skrev....mycket troligt att den har samma sjuka som många Bmw 520/320(dubbelvanossexorna) har...dvs vevhusventilationen är tät/halvtät och/eller att den har koksade kolvringar. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.