|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag kör omkring 300 mil om året med min 340i- den står sedan avställd under årets värsta månader. Bör jag lämna in den för en mellanservice nu eller är det att kasta pengarna i sjön? Garantiservicen är ju bara omkring 6 månader bort. Att byta var 3000 mil känns ju helt uteslutet long life eller ej men borde inte long life-oljan klara 2 år och 600 mil? | |
|
Så bilen har gått 600 mil / 18 månader hittills på nuvarande olja? Bilen kommer stå avställd till mars/april någon gång, och skall sedan in för service i april/maj? Jag skulle isf låta den stå avställd med nuvarande olja, och sedan låta göra servicen så fort jag ställer på bilen till våren. |
|
|
Tjena! Den har gått 300 på nuvarande (ca 12 mån) och jag tänkte få till en garantiservice i början på sommaren. |
|
| Om du är rädd om bilen eller kör hårt - byt ofta.. minst 1 gg per år. | |
|
Jag tycker det är lite konstigt att du undrar om en mellanservice är att kasta bort pengarna, när du istället har en såpass fin och dyr bil som står halva året och förlorar värde utan att du på något sätt tar tillvara på det värdet. 300 mil per år, vad har du för andra bil?? Kör bilen året om istället, det mår både du och den bra av ska du se ;) |
|
|
Med @Vitoco här. Kasta pengar i sjön - det är väl att låta en sådan goding stå så stor del av året? En service är väl kaffepengar mot värdeminskningen bara. - ska jag göra service, det kostar ju - nej - jo jag borde nog göra service - äh, vet inte borde nog fråga AP Du måste väl underhållsladda osv när den står, så det är ju jobb också. Fördelen är väl att du slipper mecka med vinterdäck till den. Angenäma fälgar o däck kostar det också. |
|
|
Tur att man får göra som man vill med sina bilar... Jag personligen går efter devisen att byta olja efter 1000 mil eller 12 mån, vilket som än kommer först. Och i detta fall när det körs långt under rekommenderad sträcka är det tiden som gäller. |
|
|
Kör ca 300 mil per år och byter i ggr per år på hösten. I övrigt följer jag BMW servicerekomendationer. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.